بررسی روزنامه های صبح پنجشنبه ۲۹ تیرماه
نوشته شده توسط : chudae

روزنامه کیهان یادداشتی دارد از محمد ایمانی که طی آن به بررسی تحولات کشورهای عربی در ۱۷ ماه گذشته پرداخته است.

خط مغالطه درتحلیل روند انقلاب ها عنوان این یادداشت است. سرمقاله نویس کیهان می نویسد "۱۷ ماه از آغاز سلسله انقلاب ها در حد فاصل شمال آفریقا و شبه جزیره عربستان گذشت. ۱۷ دسامبر ۲۰۱۰ (۲۷ آذر ۱۳۸۹) چاشنی انفجار خشم ملت تونس علیه دیکتاتوری که مستخدم رسمی سازمان سیا بود عمل کرد و به سرعت دامنه آن به میان ملت های به ستوه آمده مصر و یمن و بحرین و لیبی کشیده شد، تا امروز که یکی از عمیق ترین و مهم ترین انقلاب ها در شرق عربستان در حال تکوین است. هفده ماه پس از آن ماجرا می توان نگاه دقیق تری به صحنه داشت. این ارزیابی از آن جهت مهم است که انقلاب ها در میانه راه هستند و هر کدام با شدت و ضعف پیش رفته اند."

آقای ایمانی همچنین می نویسد"بازرگان و ابراهیم یزدی و بنی صدر و مسعود رجوی و دیگرانی بعد از آنها را خود انقلاب و مردم انقلابی ما غربال کردند. عیار آنها و خیلی های دیگر در کوره همین انقلاب معلوم شد."

سرمقاله نویس کیهان در پایان این گونه جمع بندی می کند که "ما به تجربه آموخته ایم که انقلاب خم رنگرزی یا چسب یک دو سه نیست. مطمئن هستیم تاریخ در هیچ یک از این کشورها دستخوش انقلاب اسلامی به پیش از ۱۷ دسامبر ۲۰۱۰ بازنخواهد گشت و آمریکا پس از ضربه بزرگی که به گیجگاهش خورده سرپا نخواهد شد. در عین حال مسیر هیچ انقلابی در برابر استکبار و استبداد، اتوبان نیست. نه تنها سنگلاخ است، سنگ اندازی و فشار و تهدید و تطمیع هم هست. ما تجارب بزرگ و پرقیمتی در این مسیر داریم که می توان آنها را در اختیار دیگر ملت ها قرار داد."

پیامی به حامیان رژیم دمشق

روزنامه جهان صنعت یادداشتی دارد با عنوان"پیامی برای شرکای خارجی سوریه" که نادر کریمی جونی نوشته است.

آقای کریمی جونی می نویسد"حکومت هاگاهی ازجایی که نقطه اطمینان می پندارند آسیب پذیرمی شوند و اتفاقا این آسیب پذیری‌ها بسیار مهلک و خطرناک است. حادثه دیروز سوریه که در ادامه ریزش نیروهای نزدیک به بشار اسد صورت گرفت ازسوی ناظران بحران دمشق بسیار با اهمیت دیده شده است. این ناظران می گویند،بعد از حادثه انفجار حتی درون کاخهای بلند سوریه نیز برای رهبران دمشق امنیت ندارد و حتی چهره های به شدت محافظت شده نیز نمی تواننداز ادامه زندگی خویش اطمینان داشته باشند،این تحول البته ممکن است روی حمایت کشورهایی مانند روسیه وچین از دمشق نیز تاثیر بگذارد. در این باره می توان تصور کرد که افزایش افتراق میان جناح های حکومت از یکسو و عمیق تر شدن شکاف میان مردم و حاکمیت سوریه از دیگر سو، شرکای خارجی اسد را نیز از ادامه همپیمانی با او منصرف می سازد."

هفت تیر از نوع سوری

روزنامه تهران امروزیادداشتی دارد با عنوان "طرح تروریست ها شکست می خورد»که محمد صادق الحسینی کارشناس مسائل خاورمیانه آن را نوشته است.
آقای صادق الحسینی می نویسد « عملیاتی انتحاری که دیروز در دمشق رخ داده و منجر به کشته شدن وزیر دفاع و رئیس سازمان اطلاعات این کشور شده است تداعی‌کننده انفجارهای مقر حزب جمهوری اسلامی است که توسط یک نیروی نفوذی صورت گرفته است."

سرمقاله نویس تهران امروز همچنین می نویسد" ‌این عملیات تروریستی شبیه همان عملیات است و نشان دهنده نفوذ اطلاعاتی بازیگران ضدسوریه یعنی موساد، وهابیت و آمریکاست و بر اساس اطلاعات موجود قطر، عربستان و آمریکا در این اقدام دست داشته اند."

شتر دیدی ندیدی

روزنامه مردم سالاری، یادداشتی دارد با عنوان "اصلاح وضعیت اقتصادی وظیفه‌ای همگانی "که محمد حسین روانبخش نوشته است.

آقای روانبخش می نویسد "دولت نه می‌خواهد و نه می‌تواند با گرانی‌های روزافزون، با مشکلات اقتصادی که مردم را روز به روز بیچاره‌تر می‌کند و با بلبشوی مدیریتی داخل کشور، مبارزه کند. ادامه این روند به ضرر همه است و بی شک به جایی می‌رسد که خوشایند دوستان این مملکت نیست و بر همین اساس است که باید همه کسانی که می‌توانند قدمی‌ در اصلاح امور بردارند دست به کار شوند."

یادداشت نویس روزنامه مردم سالاری درادامه می نویسد "اگر قوه مجریه این گونه بر سوء مدیریت خود اصرار دارد و حتی افتخار می‌کند، دیگر قوا و نهادهای این مملکت آیا مسوولیتی ندارند؟! آیا نباید آنها – لااقل – به فکر حل مشکل باشند؟ آیا درست است که به جای حل معضلی که روز به روز فربه‌تر می‌شود، صورت مساله را پاک کرد و با سیاست «شتر دیدی، ندیدی؟» سعی کرد حواس مردم را به جایی دیگر جلب کرد تا روزگار بگذرد؟"

آقای روانبخش در پایان می نویسد"جلوی ضرر را از هر جا بگیری منفعت است و هیچ مصلحتی، نمی‌تواند جایگزین ضرورت اصلاح وضعیت اقتصادی و پایان سوءمدیریت‌ها شود. وظیفه مطبوعات و رسانه‌ها بیان این تذکر است و ای کاش همه به وظیفه خود در این وادی عمل کنند."

یک دستگاه تازه

روزنامه آرمان روابط عمومی، یادداشتی دارد با عنوان "نمی‌توان انتظار معجزه داشت" که نعمت احمدی نوشته است.

این حقوقدان در یادداشت خود اقدام اخیر دولت در فعال کردن شورای دستگاه های نطارتی را مورد انتقاد قرار داده است.

آقای احمدی می نویسد « شورای دستگاه‌های نظارتی کشور، به استناد ماده ۲۲۱ قانون برنامه پنجم توسعه تشکیل شده است. باور این است که این شورا نمی‌تواند به موضوعات نظارتی بیش از آنچه تاکنون به دستگاه‌های ناظر می‌پرداخته است، بپردازد و در این رهگذر، تنها یک سازمان جدید با اعضایی جدید، هزینه و اعتباری افزون، تشکیل و دامنه این سازمان به استان‌ها هم کشیده می‌شود و دولت را فربه‌تر می‌کند، بدون اینکه بتوان از این شورا انتظار معجزه‌ای داشت.»

آقای احمدی می نویسد" هر چند توسعه تشکیلات به ظاهر ممنوع است و این موضوع یعنی ممنوعیت توسعه تشکیلات در برنامه پنجم توسعه هم آمده است. در هر حال نگاهی به ترکیب اعضا نشانگر آن است که این مجموعه حرف جدیدی برای گفتن ندارد".

برکناری یک استاد

روزنامه شرق گفت و گویی دارد با پرویز پیران استاد سرشناس جامعه شناسی در ایران که به نوشته روزنامه شرق از دانشگاه کنار گذاشته شده است.

روزنامه شرق می نویسد "از دلایل تاثیرگذار در "کیفیت زندگی" می‌توان به عواملی چون نرخ تورم، فقر، بیکاری، درآمد، امنیت، خطرپذیری و ایمنی، شاخص‌های توسعه جنسیتی و رضایتمندی شهروندی و بسیاری حوزه‌های دیگر اشاره کرد. پرویز پیران، استاد دانشگاه علامه که پس از سال‌ها حضور در این دانشگاه دیروز عذرش خواسته شد، تاکید دارد که کیفیت زندگی در ایران کاهش یافته و موارد نگران‌کننده‌ای از جمله بیکاری و عدم رضایت افراد از زندگی، زندگی ایرانیان را تهدید کند."

او همچنین در گفت‌وگو با "شرق" از تهدید پهنه‌های سبز تهران و ساخت‌وساز در بخش‌های شمالی‌شهر اظهار نگرانی کرد و در توصیف وضعیت جامعه کنونی ایران تاکید دارد که جامعه ایران از یک جامعه سنتی به سمت یک جامعه با تضاد پیش می‌رود.

" پرویز پیران از جمله استادانی است که در پروژه‌های مشترک خود با سازمان ملل و دانشگاه‌ها تاکنون درباره وضعیت آلونک‌نشینی در ۱۴ شهر ایران به پژوهش پرداخته است و به گفته خودش زندگی با آلونک‌نشین‌ها، یکی از بخش‌های اصلی زندگی او در دو دهه گذشته بوده است.

آقای پیران همچنین گفته است "در بخش مربوط به جرم‌خیزی و بیکاری و به‌طور کلی شاخص‌های پایه‌ای تاثیرگذار در کیفیت زندگی با چالش مواجه هستیم."





:: برچسب‌ها: درختان , اسپانیا ,
:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : جمعه 30 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: