روزنامه استار: اردوغان در پی تسویه حساب با عبدالله گل است
نوشته شده توسط : chudae

به گزارش ایرنا ، وی در مقاله خود در روزنامه استار با طرح این سووال كه در پشت پرده دعوت 'اردوغان' از ' نومان كورتولموش' رهبر حزب ' صدای مردم' تركیه برای حضور در حزب ' عدالت و توسعه' چه نهفته است؟ نوشت: اردوغان در روزهای آینده از حزب ' اتحاد بزرگ' و نیز ' سلیمان سویلو' از سیاستمداران محافظه كار تركیه نیز برای حضور در حزب ' عدالت و توسعه' دعوت خواهد كرد .

هدف اردوغان نامزد شدن در انتخابات آتی ریاست جمهوری این كشور با حمایت گروه ها و احزاب ' محافظه كار' و 'راست میانه' است.

در این مقاله با اشاره به اینكه در پشت پرده انتخاب 'عبدالله گل' به عنوان رییس جمهوری تركیه در چهار سال پیش نیز رازهایی نهفته است ، آمده است : زمانی كه ' عبدالله گل' به عنوان نامزد ریاست جمهوری نام خود را مطرح كرد، ' وجدی گونول' وزیر دفاع سابق تركیه ، مورد حمایت اردوغان برای تصدی این پست بود ولی رخدادهایی كه در آن زمان اتفاق افتاد، نشان داد كه دولت پشت پرده تركیه از نامزدی ' عبدالله گل' حمایت می كرد.

روزنامه استار با عنوان اینكه در دوران ریاست جمهوری 'عبدالله گل' ، وی هم نظر ملی گرایان و هم محافظه كاران و حتی نظر حزب مخالف ' جمهوریخواه خلق را نیز جلب كرد ، می نویسد : اردوغان در قانون انتخابات ریاست جمهوری كه در سالهای گذشته از تصویب مجلس تركیه گذشته بود راه را برای انتخاب مجدد ' عبدالله گل' به عنوان رییس جمهوری این كشور مسدود كرد و پیش بینی می شد كه اگر گل امكان نامزدی مجدد در انتخابات را داشته باشد با بیش از 50 درصد آرا بتواند مجددا به عنوان رییس جمهوری تركیه انتخاب شود.

به نوشته روزنامه استار ، حزب جمهوریخواه خلق در مخالفت با طرح اردوغان ، با شكایت به دادگاه قانون اساسی و درخواست ابطال قانون انتخابات رییس جمهوری تركیه قصد هموار كردن مجدد انتخاب ' عبدالله گل ' را به رییس جمهوری تركیه داشت و در یك عملیات پنهانی ظریف در دولت پشت پرده تركیه ، دادگاه قانون اساسی دوران ریاست جمهوری ' عبدالله گل' را هفت سال تعیین و اعلام كرد كه گل برای بار دوم می تواند خود را نامزد تصدی پست ریاست جمهوری تركیه كند و با این حكم راه برای نامزدی اردوغان در انتخابات آتی ریاست جمهوری بسته شد.

این روزنامه نوشت: افراد نزدیك به نخست وزیر تركیه كه قانون یاد شده را تدوین كرده بودند از حكم دادگاه قانون اساسی تركیه ناخرسند شدند.

به نوشته استار، حزب حاكم ' عدالت و توسعه' در هشت سال آینده نیز بطور یقین در انتخابات تركیه پیروز و قدرت را دراین كشور در دست خواهد داشت ولی پس از اردوغان هر فردی كه رهبری حزب عدالت و توسعه را در دست بگیرد به اندازه وی نمی تواند تاثیرگذار باشد و اكنون برخی از افراد برروی بی تاثیركردن جناح متمایل به ' عبدالله گل' در داخل حزب ' عدالت و توسعه' حساب باز كرده اند و گروهی در داخل این حزب خواهان بركناری و تسویه كامل گروه متمایل به ' عبدالله گل' در حزب حاكم تركیه هستند.

به نوشته روزنامه استار ، سخنانی در باره انتخاب ' عبدالله گل' به دبیركلی سازمان ملل متحد و یا دبیركلی ناتو مطرح می شود كه این مسایل در درازمدت خواهد بود و برای حصول آن باید حمایت دولتی از آن به عمل آید.

روزنامه استار با تاكید بر اینكه عبدالله گل در حال حاضر از حزب ' عدالت و توسعه' دور شده است، می نویسد: حزب حاكم ' عدالت و توسعه' تنها در زمینه مسایل سیاست خارجی با گل مشورت می كند و در دیگر زمینه ها حتی نیازی به پرسیدن دیدگاه های وی در حزب احساس نمی شود.

این روزنامه با اشاره به دعوت هفته گذشته اردوغان از كورتولموش برای پیوستن به حزب ' عدالت و توسعه' نوشت: دعوت از كورتولموش برای پیوستن به حزب حاكم به عنوان فردی كه بالقوه ظرفیت نخست وزیری را دارد نیز بدون برنامه نبوده است و افرادی كه از وی برای شركت در حزب حاكم دعوت كرده اند بدون تردید از این نكته كه عضویت كورتولموش در حزب عدالت و توسعه پیامدهایی خواهد داشت ، آگاه هستند.

روزنامه استار در این مقاله ، با اشاره به اینكه قدرتهای جهانی در پی ایجاد نظم جهانی هستند ، می نویسد : تركیه جدید نیز منطبق با نظم نوین جهانی شكل خواهد گرفت و اداره كنندگان آتی تركیه نیز منطبق با این نظم تعیین خواهند شد و شاید در این مرحله طرح های اردوغان بدان گونه كه وی می خواهد پیش نرود و وی موفق به احراز پست رییس جمهوری تركیه نشود.

این روزنامه در ادامه نوشت : عبدالله گل دو سال پیش از پایان دوران ریاست جمهوری اش متوجه تسویه خود و گروه وابسته اش از حزب ' عدالت و توسعه' شده است و در این مرحله چند راه پیش روی دارد.

این روزنامه افزود: عبدالله گل یا می تواند صحنه سیاست را رها كرده و عهده دار پستی در ناتو و یا سازمان ملل شود و یا اینكه به عنوان فردی كه به نفع نهادهای مدنی فعالیت كند، درآید و یا زمینه انشعاب در حزب ' عدالت و توسعه' را فراهم آورد و بر بخش انشعابی از حزب ' عدالت و توسعه' ریاست كند كه بنا به پیش بینی های كارشناسان سیاسی در چنین صورتی بخش انشعابی از حزب ' عدالت و توسعه' می تواند قدرت را در تركیه در دست بگیرد.

خاورم**2012** 230 **





:: برچسب‌ها: انگور چینی ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: