بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه تهران – ۲۸ تیر
نوشته شده توسط : chudae

روزنامه های امروز صبح تهران در تیترهای اصلی خود به حمله ناو آمریکائی به قایق اماراتی پرداخته از بهت اقتصادی به جهت افزایش قیمت ها نوشته اند. پاسخ ادعای مشاور رییس جمهور که مدعی شده بود عده ای قصد ترور وی را دارند، ادامه بحث میانجی گری ایران به دولت سوریه و مخالفانش، و انتقاد از محمد مرسی، رییس جمهور جدید مصر از دیگر مطالب این روزنامه هاست.

ناو جنگی آمریکا از ترس ایران

با تیتر ناو آمریکائی از ترس ایران به قایق اماراتی شلیک کرد، گزارش از حادثه دیروز خلیج فارس را در صدر اخبار خود آورده. مدیر این روزنامه در سرمقاله این شماره نوشته ناو جنگی آمریکا چرا به قایق ماهی گیری امارات شلیک کرد؟ و خود به چهار احتمال اشاره کرده:

اول: وحشت زدگی نظامیان آمریکایی که به قول جیمز ولسلی در افغانستان و عراق از سایه خود نیز می ترسیدند.

دوم: این تلقی که فقط از سوی قایق های تندروی سپاه تهدید نمی شوند بلکه بعد از انقلاب های اسلامی در منطقه، یک قایق ماهی گیری در سواحل امارات نیز می تواند همان ماموریت را برعهده داشته باشد.

سوم: این احتمال نیز قابل طرح است که ناو آمریکایی با شلیک به قایق اماراتی قصد تهدید و پیشگیری از حملات احتمالی مسلمانان حاشیه خلیج فارس به منافع آمریکا در منطقه را داشته است.

چهارم: که بعید به نظر می رسد ولی قابل طرح است آن که ناو جنگی آمریکا با شلیک به قایق ماهی گیری امارات قصد ارسال این پیام را داشته است که ناوهای آمریکایی نسبت به حمله احتمالی در هوشیاری به سر می برند! و...

میانجی گری ایران به نفع ما و سوریه

جعفر قنادباشی در مقاله ای در نوشته میزبانی ایران در نشست مخالفان حکومت سوریه در دو سطح کلی و جزیی یا کلان و خرد به سود همه طرفین سوری و ایران است. از نگاه کلی راهبرد دنیای غرب این است که مرکز ثقل تحولات خاورمیانه یا در غرب باشد یا در کشورهایی که به عنوان دوستان غرب در منطقه شناخته می‌شوند. به همین دلیل هم شاهد بودیم که مرکز ثقل تحولات لیبی را در قطر قرار دادند و الان هم تلاش دارند تا ترکیه مرکز ثقل تحولات سوریه باشد. در راهبرد خرد هم آنها تلاش دارند تا ایران تحت هر شرایطی از این تحولات بیرون بماند تا هم روی تاثیرگذار بودن تحریم‌ها مانور دهند و هم اجازه ندهند که ایران، اداره تحولات منطقه را از دست آنها خارج کند.

نویسنده این مقاله نظر داده: از این منظر چهار دستاورد مهم می‌تواند نصیب ایران شود. اول اینکه با برگزاری این جلسات می‌توانیم مدیریت زمان را در تحولات سوریه به دست بگیریم و بعد از برگزاری این نشست‌ها می‌توانیم تعیین‌کننده باشیم. دوم اینکه می‌توانیم در این رهگذر، جریان‌های سوریه را تا حدود زیادی کنترل کنیم. سوم اینکه در جریان این مذاکرات ما ترکیب همه گروه‌های سوریه‌یی و نظرات و وزن آنها را رصد می‌کنیم و آخر هم به این وسیله، نقش‌آفرینی عربستان و قطر در سوریه را کاهش می‌دهیم.

مقاله اعتماد بدون اشاره به مخالفت هائی که عملا میانجی گیری ایران را در ماجرای سوریه بی پاسخ گذاشته نوشته آنها اگر سر میز مذاکره‌یی بنشینند که ما هم در آن حضور داریم آنگاه از صف کشورهایی نظیر عربستان و قطر که مرتجع‌ترین کشورهای ضددموکراسی درمنطقه هستند جدا خواهند شد و این نه تنها برای ما و دولت سوریه که برای آینده خود این گروه‌ها نیز مطلوب است.

مرسی تازه کار و خطری که مصر را تهدید می کند

با نقل جمله ای که محمد مرسی در پایان دیدار از سعودی به کار برد و گفت مصر و عربستان دو حامی میانه‌روی شریعت اسلامی سنی هستند نوشته بیان عریان و این‌چنینی مواضع مذهبی از سوی رئیس یک حکومت تاکنون در بین سران کشورهای عربی و مسلمان منطقه مسبوق به سابقه نبوده‌. تاکید ویژه محمد مرسی بر مجاورت «مذهبی» و نه دینی و صحبت از نقش مشترک دو کشور در «اسلام سنی» در پایان دیدار از عربستان، چیزی بود که حداقل در پروتکل‌های رایج و رسمی دیدارها و اظهارات سران کشورهای منطقه تاکنون مرسوم نبوده‌است.

به نوشته این روزنامه این اظهار نظر شتابزده در حالی بر زبان آقای مرسی تازه‌کار جاری شد که هر چند مبداء و فلسفه بیان چنین موضعی از سوی مرسی چندان روشن نیست اما بیراه نیست اگر بگوییم، احتمال دارد «سوگیری مذهبی» و نه دینی و کلید زدن نوعی از هم‌پیمانی جدید بر پایه قرائت خاصی از شریعت و به تبع آن پررنگ‌سازی اختلاف مذهبی در منطقه، بخشی از شروط و خواسته‌های ریاض ازمرسی اسلامگرا برای تداوم حمایت‌های اقتصادی و سیاسی از مصر جدید و حکومت اخوان‌المسلمین بر قاهره بوده‌است.

ابتکار در پایان نوشته از هر زاویه‌ای که به کنش‌های همین چند هفته اول حاکمیت محمد مرسی بر مصر نگاه کنیم، بیش از هر چیز این نکته خودنمایی می‌کند که بیشترین خطرهایی که اخوان‌المسلمین به قدرت رسیده و مصر را تهدید می‌کند، تقلیل اسلامگرایی به «مذهب‌گرایی صرف و افراطی» از یک سو و در پیش گرفتن تفکر تساهلی افراطی در مواجهه با غرب و نظام سلطه از سوی دیگر است.

کی می خواهد جوانفکر را ترور کند؟

سینا سرمد در گزارشی در روزنامه وابسته به سپاه پاسداران نوشته جریان انحرافی این روزها در سکوت به سر می برد و لیدرهای این جریان وظیفه رسانه ای را به روزنامه دولت سپرده اند. علی‌اکبر جوانفکر که با رای دادگاه به تحمل یکسال حبس و انفصال از فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای محکوم شده همچنان در روزنامه ایران سرمقاله می نویسد، دولت را می ستاید و از تئوری های جریان انحرافی تمام قد دفاع می کند. حالا جنجال رسانه ای به راه انداخته که عده ای قصد ترور وی را دارند! جوانفکر حتی عاملین ترور خود را هم مشخص کرده!

به نوشته روزنامه سپاه پاسداران جوانفکر انگشت اتهام به سمت حسین الله‌کرم نشانه رفته و عنوان کرده حسین شریعتمداری و حسین‌ الله‌کرم و عناصر هماهنگ با این دو، باید مسوولیت مواضع و رفتار خود را بپذیرند و مطمئن باشند که چنگال عدالت اسلامی گریبان آنها را رها نخواهد کرد. اما حسین الله‌کرم بدون آنکه پاسخی به ادعای مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد درخصوص تهدید خود به ترور بدهد، تاکید کرده ،آقای جوانفکر به جای شانتاژ و اتهام زدن به دیگران خود را تسلیم دستگاه قضایی کند.

جوان نوشته البته این اولین باری نیست که مشاور مطبوعاتی رئیس جمهوری از ترور سخن می گوید سعی در بزرگ جلوه دادن خود دارد.

بهت اقتصادی و جست و جوی راه نو

در صدر مصاحبه این روزنامه با یک اقتصاددان نوشته: معمولا هر اقتصاددانی برای برخی اتفاقات اقتصادی از تعبیر خاصی استفاده می‌کند. مثلا دکتر حسن سبحانی، اقتصاددان نوسان ارزی سال گذشته را با تعبیر «پس‌لرزه هدفمندسازی یارانه‌ها» ریشه‌یابی کرده است و دکتر فرشاد مومنی، اقتصاددان هم پدیده «بهمن تورمی» را مطرح کرده است. یا دکتر محسن رنانی، اقتصاددان تعبیر«کهولت اقتصادی» را در مورد علل مشکلات اقتصادی کشور به کار برده است. اما این بار دکتر محمد خوش‌چهره، عضو هیات علمی دانشگاه تهران از تعبیر بهت اقتصادی استفاده می‌کند.

تیتر و عکس صفحه اول مردم سالاری

آقای خوش چهره در گفت‌وگو با آرمان از شرایطی سخن می‌گوید که به تعبیر او جامعه پس از مواجه شدن با شوک افزایش قیمت‌ها حال در بهت به سر می‌برد. این کارشناس اقتصادی در این مورد می‌گوید: «جریان اکنون را من شوک‌هایی می‌دانم که با هدفمندی یارانه‌ها و بعضی از سیاست‌‌های پولی و ارزی شروع شد و در کنار این شوک ها، این افزایش قیمت‌‌های اخیر جامعه را در بهت برده است. یعنی جامعه را از مرحله شوک به بهت برده است.»

وی با اشاره به پیامدهای این اتفاق در مورد هدفمندسازی یارانه‌ها متذکر می‌شود که همچنان برخی نگرانی‌ها در مورد این طرح پابرجاست.

حمید رضا طهماسبی‌پور در مقاله ای در با اشاره به بحران اقتصادی جهان به تدبیر غربیان اشاره کرده که مانند انتخابات اخیر فرانسه وقتی دچار بحران می شوند با تغییر صدای سیاسی به مردم امید می دهند.

به نظر نویسنده این مقاله اگر بخواهیم از نمونه یادشده برای اقتصاد ایران دریافتی مثبت داشته باشیم باید ابتدا بگوئیم در روزهایی که به شهادت آمارهای بانک مرکزی نرخ تورم صعودی است، اگر بخواهیم به مهم‌ترین طرح اقتصادی کشور در دهه‌های اخیر بنگریم درمی‌یابیم کشور در نقاهت جراحی بزرگ اقتصادی (هدفمند کردن یارانه‌ها) قرار دارد. این طرح با همه محاسنش، به گفته مسوولان اجرا‌کننده، سختی‌هایی هم برای مردم داشته و دارد و در نهایت به مشکلاتی ختم شده است که نیازمند بررسی است.

مقاله اعتماد معتقد است با برداشتی مثبت از وقایع اروپا در چهار سال اخیر و بومی‌سازی آن برای بهینه کردن اقتصاد ایران همگام با تدابیر اقتصادی، باید به دنبال تدابیر سیاسی و مهم‌تر از آن تدابیر اجتماعی نیز بود چراکه وجود تورم ۲۴ درصدی و تمایل دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، در ابتدای سال جاری به خوبی نشان داد که مردم ایران هم در این شرایط از آینده اقتصادی خود احساس خطر کردند و همین موضوع دلیلی برای رفتارهای هیجانی در اقتصاد شد.

نرخ ارز آزاد و رسمی

جواد سیدپور در سرمقاله با اشاره به برنامه ای که رئیس بانک مرکزی برای کاهش فاصله بین نرخ ارز رسمی و غیر رسمی اعلام کرد نوشته پیدا نیست این برنامه تا چه حد قابلیت اجرایی دارد و چگونه می توان فاصله فاحش نرخ ارز رسمی و غیر رسمی را از میان برداشت؟

اگر چه گاه و بی‌گاه برخی مسئولان اقتصادی و بانکی بر تک نرخی بودن ارز تاکید می‌کنند و معتقدند سیستم ارزی کشور سه و‌ حتی دو نرخی نیست، اما واقعیت غیر از این است و مهمترین نشانه دال بر دست‌کم دو نرخی بودن ارز هم متقاضی انبوه خرید انواع ارزهای خارجی در بازار آزاد با اختلاف ۳۰ درصدی نسبت به قیمتهای دولتی است. مادام که چنین وضعیتی وجود دارد اصل را بر انکار قرار دادن دو نرخی بودن ارز چندان کارساز نیست و صرفا نوعی پاک کردن صورت مسئله ارزیابی می شود.

تهران امروز اشاره کرده البته اگر بانک مرکزی بتواند برنامه ای اجرا کند که ارز غیر رسمی به نفع ارز رسمی کاهش پیدا کند، قابل تقدیر است لیکن تجربه نشان داده است تلاش برای کاهش اجباری قیمت ارز غیر رسمی یا به هدف مورد نظر نمی رسد یا اینکه اثرات چنین اجباری موقتی بوده و پس از یک دوره فرونشستن قیمتها،بار دیگر فاصله نرخ ارز رسمی و غیر رسمی سر جای اول بر می گردد.

دانه درشت ها چه شدند

روزنامه در سرمقاله خود سخنان یکی از متهمان دادگاه فساد بزرگ مالی سه هزار میلیارد تومانی را نقل کرده که از دادستان پرسیده "رئیس بانک ملی فرار می‌کند، وزیر اقتصاد اشتباه کرد بعد معذرت خواهی کرد، رئیس بانک صادرات هم که گفته می‌شود از مجرمان اصلی است معتقد است که باید به او مدال بدهند با اتهامش هنوز آزاد است. من نمی‌گویم آنها گناهکارند شاید آنها هم گناهکارند ولی می‌گویم آقای فراهانی من که اصلاً کاره‌ای نبودم چرا باید زندانی باشم؟ زورتان به متهمان ارشد بانکی نمی‌رسد، به ما می‌رسد؟"

به نوشته این روزنامه هر چند رئیس دادگاه به این متهم گفت: "در این پرونده تاکنون به اتهامات ۳۹ نفر رسیدگی شده و آنطوری که آقای فراهانی (نماینده دادستان) گفت این پرونده حدود ۲۰۰ نفر متهم دارد" لکن فارغ از میزان بالای کمیت این پرونده، نمی‌توان از ایرادی که از نظر کیفی به این ماجرا وارد است و متهم مورد نظر نیز به آن اشاره کرده است، عبور کرد. واقعیت اینست که این ایراد کیفی از آنچه این متهم به زبان آورده فراتر است و او فقط به تعداد اندکی از افراد دانه درشتی که باید تحت تعقیب قرار گیرند در جلسه دادگاه اشاره کرده است.

روزنامه جمهوری اسلامی ضمن تحسین قوه قضاییه برای برگزاری این دادگاه مهم نوشته از این سؤال مهم نیز نمی‌توان گذشت که دانه درشت‌هائی که با این پرونده مرتبط هستند و به تعبیر متهم "متهمان ارشد" چرا تحت تعقیب قرار نمی‌گیرند؟ این متهم فقط از "متهمان ارشد بانکی" گفت ولی دایره اتهام، وسیع‌تر از اینست و دانه درشت‌هائی که باید مورد سؤال و تعقیب قرار بگیرند قد و قواره‌ای فراتر از محدوده مسئولیت‌های بانکی دارند.

حال سینما خوب نیست

تیتر و عکس صفحه اول ابتکار

چند روزنامه امروز خبر داده اند پرویز پرستویی با گله از مطالب مطرح شده درباره کناره‌گیری‌اش از بازیگری گفت: روی بازیگری تعصب دارم و هیچ وقت نمی‌توانم آن را کنار بگذارم اما با هر شرایطی هم مقابل دوربین نمی‌روم.

به نوشته : پرستویی با اشاره به صحبت‌های عزت‌الله انتظامی گفت: تمام دغدغه من آن بوده که پیر دیرم بیان کرد: «از تماشاگر خجالت می‌کشم در این فیلم‌ها کار کنم» و وقتی ایشان خجالت می‌کشند، من باید بمیرم! وی افزود: به مخاطبی که در این شرایط پول توجیبی‌اش را می‌خواهد صرف سینما کند احترام می‌گذارم و علی رغم پیشنهادات زیادی که داشته‌ام اما هر کاری را قبول نخواهم کرد.

پرستویی با بیان اینکه سینما را به عنوان شغل انتخاب نکرده است، خاطرنشان کرد: من روی بازیگری تعصب دارم و تا زمانی که نفس داشته باشم نه به خاطر درآمد بلکه به عشق مخاطب کار خواهم کرد و هیچ وقت نمی‌توانم بازیگری را کنار بگذارم و اگر احساس کنم مقابل تماشاگر خجالت نکشم قطعا اولین کاری که پیشنهاد شود قبول خواهم کرد. چرا ما به اینجا رسیده‌ایم که برای جذب تماشاگر آش رشته بدهیم و بازیگر در گیشه سینما بلیت فروشی کند؟ چه زمانی سینمای ما اینگونه بوده است؟

مرغ، چاقوکشی و جیب بری بدون آخ!

محمدحسین روانبخش در ستون طنز نوشته: اگر از این به بعد برای خرید مرغ رفتید و نصف روز در صف ایستادید توقع نداشته باشید که مثل قبل ۳ عدد مرغ بگیرید ؛ نخیر! از دیروز به هر نفر که عمر شریفش را در صف مرغ بگذراند فقط ۲ عدد مرغ داده می‌شود تا مردم بیش از پیش با زحمات مسئولان آشنا شوند و از سوی دیگر دنیا هم با توانایی‌های مسئولان خیلی محترم ما، بیشترتر آشنا شده تا زودتر مدیریت جهان را دو دستی تقدیم آنها کند!

خبر بعدی اینکه کم کم دارد برکات صفهای مرغ بیشتر آشکار می‌شود: فرمانده انتظامی شهرستان همدان از دستگیری جیب‌بری که از افراد منتظر در صف خرید مرغ سرقت می‌کرد، خبر داد. به گزارش ایسنا، وی با اعلام این خبر افزود: چند زن با مراجعه به عوامل گشت کلانتری ۱۳ استان همدان با اعلام اینکه خانمی میانسال اقدام به سرقت وجه نقد از کیف آنها، در صف مرغ کرده خواستار پیگیری سریع موضوع شدند.

طنز مردم سالاری اشاره کرده معاون اول احمدی‌نژاد، گرانی مرغ را القای دشمنان خوانده و گفته وقتی حواله ای دیر جابجا می‌شود، پول پرستان هجوم می‌آورند و قیمت‌ها را بالا می‌برند. باید کاری کنیم که حسرت شنیدن آخ بر دل دشمنان ایران اسلامی بماند.

نتیجه اینکه احتمالا قیمت مرغ به بالای ۱۰ هزار تومان خواهد رسید ولی مردم حق ندارند حتی اعتراضی در حد آخ گفتن داشته باشند! آفرین به این شیوه مدیریت و کشورداری با استفاده ابزاری از دشمن!

کارتون روز

محمد علی خلجی، جام جم





:: برچسب‌ها: بچه ها ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: