بررسی روزنامه های صبح تهران؛ سه شنبه ۲۷ تیر
نوشته شده توسط : chudae

روزنامه های امروز صبح تهران در گزارش های اصلی خود از حمایت روسیه از بشار اسد نوشته اند، سخنان دادستان کل کشور درباره دادگاه مفاسد اقتصادی تیتر اول بسیاری از روزنامه هاست که در مقالات خود درباره ارز چند نرخی و احتمال بازگشت هاشمی رفسنجانی به نماز جمعه تهران نوشته اند.

عکس و گزارش هائی از باران تابستانی و طراوت حاصل از آن در تهران، در صفحات اول روزنامه ها آمده است.

ابتکار

تیتر و عکس صفحه اول ابتکار

خط لوله‌ها و امنیت تنگه‌هرمز

اکبر ترکان در مقاله ای در شرق نوشته ساخت و بهره‌برداری از خط لوله انتقال نفت از «حبشان» به «فجیره» توسط دولت امارات، نشان‌دهنده نگرانی این کشور از امنیت تنگه‌هرمز است. این‌ روزها برخی رسانه‌های غربی مدام بر این خط مانور می‌دهند که ایران امنیت تنگه‌هرمز را تهدید می‌کند. در حالی که ایران همواره حافظ و تضمین‌ کننده امنیت تنگه‌هرمز بوده است. امنیت این تنگه برای ایران مهم است. اهمیت تنگه‌هرمز تنها مختص صادرات نفت خاورمیانه نیست. تجارت و تامین نیازمندی‌های ایران و سایر همسایگان ما به امنیت این تنگه بستگی دارد.

این وزیر سابق بدون اشاره به تهدید مقامات نظامی ایران درباره تنگه هرمز نوشته اینکه رسانه‌های غربی تهدید امنیت تنگه‌هرمز را پاسخ ایران به تحریم‌ها ارزیابی می‌کنند با منافع ملی ما سنخیت ندارد. آنها می‌خواهند چهره جمهوری اسلامی را در افکار عمومی مردم دنیا خراب کنند. از ایران چهره‌ای بسازند که همه مردم دنیا نسبت به آن نگران باشند در حالی‌که ایران در سه دهه گذشته همواره مورد تهدید واقع شده است.

نویسنده مقاله شرق بر اساس مشاهدات خود در زمان جنگ اضافه کرده تلاش صدام برای ناامن کردن تنگه‌هرمز بود اما ما امنیت تنگه‌هرمز را حفظ کردیم. امروز هم ایران بر حفظ امنیت تنگه‌هرمز برای عبور نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری تاکید دارد. هم همسایه‌ها باید بدانند و هم افکار عمومی دنیا که ایران تضمین کننده امنیت تنگه‌هرمز است نه تهدید‌کننده آن. در داخل کشور هم باید به این موضوع مهم توجه شود.

هاشمی و خطبه نماز جمعه

تیمور علی عسگری در مقاله ای در آرمان نوشته خطیب جمعه پل ارتباطی میان مردم و حاکمیت است، جایگاه امامت جمعه از یک طرف یک جایگاه رسمی و حکومتی است و از جهت دیگر با توجه به اینکه شرط اصلی آن عدالت است، خطیب نماز جمعه باید با مردم رفتاری صمیمانه و صادقانه داشته باشد و مسائل را عالمانه و از روی انصاف تحلیل کند، رفتار فراجناحی پیشه کند و گفتنی‌ها را بگوید. با توجه به چنین جایگاهی که اشاره شد در آخرین خطبه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطالب گفتنی و ضروری بیان شد.

به نوشته این مقاله خطیب جمعه هم باید مشکلات و نابسامانی‌ها را مطرح کند و هم راه حل ارائه کند. چنانچه در بعضی مسئولان گوش شنوایی وجود نداشته باشد این خطیب جمعه است که می‌تواند مسئولان را به نقد کشانده و مطالبات مردم را مطرح کند. جایگاه نماز جمعه جایگاهی بسیار حساس و مهم است. امام و خطیب جمعه باید از نظر فکری و سیاسی نوآوری فکری داشته باشد، مطالب و پاسخ‌های وی به مسائل مبتلا به مردم اقناعی باشد تا جذب حداکثری و دفع حداقلی را به عنوان راهبرد نظام، باعث گردد.

خلاصه مقاله آرمان این است که امروز بیش از هر زمان دیگر نخبگان و بزرگان می‌دانند که سخنان هاشمی همواره دلسوزانه بوده و کم نیستند دلسوزانی که می‌گویند باید هاشمی به تریبون نمازجمعه بازگردد.

تیتر و عکس صفحه اول آرمان، عکس از حجت سپهوند

تیتر و عکس صفحه اول آرمان، عکس از حجت سپهوند

توطئه برای خشکسالی

مریم نظری در تهران امروز نوشته معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی در حالی از «توطئه استکبار برای اجرای نقشه خشکسالی جنوب کشور» خبر می‌دهد که پیش از این نیز رئیس‌جمهور با قاطعیت گفته بود: غربی‌ها برنامه‌هایی برای تخلیه آب ابرها دارند.

در ادامه این گزارش از قول محمد درویش، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع آمده اگر کشورهای غربی به چنین دستاوردی دست پیدا کرده بودند قطعا مشکلات خشکسالی خودشان را برطرف می‌کردند. ایالت کالیفرنیای آمریکا این روزها با خشکسالی بی‌سابقه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که قابل مهار نیست. سطح سفره‌های آب زیرزمینی این ایالت بیش از دومتر در سال افت دارد یا به دلیل بروز مشکلاتی در قطب گردشگری این کشور، تمامی فعالیت‌های توسعه‌ای در آن را کاهش داده‌اند.

آقای درویش به تهران امروز گفته: آمار می‌گویند در طول چهل سال گذشته در حالی که دمای جهان به طور متوسط حدود ۷۶/ ۰ افزایش داشته، بر میانگین دمای هوای کشور ۲ درجه افزوده شده است. صرفنظر از پدیده گرم شدن زمین، باید انگشت اتهام خود را به سمت مدیریت نابخردانه‌ای که آینده نگری در آن دیده نمی‌شود نشانه برویم. این نوع مدیریت که بدون در نظر گرفتن ملاحظات بوم شناختی منطقه تنها به رفع نیازهای مردم در کوتاه مدت می‌پردازد، نتیجه‌ای جز بروز مشکلات به دنبال نخواهد داشت.

گفت‌و‌گو کنیم درباره گرانی

محمدصادق جنان‌صفت در سرمقاله دنیای اقتصاد نوشته شهروندان و مصرف‌کنندگان ایرانی این روزها با کمی نگرانی و دلخوری شاهد افزایش قیمت کالاهایی مثل شیر، گوشت قرمز، گوشت مرغ و سایر کالاهای خوراکی هستند. افزایش قیمت این دسته از کالاها که همواره با واکنش و حساسیت مسوولان دولت مواجه می‌شد، در روزهای اخیر با واکنش فعالان اقتصادی و نمایندگان سایر قوا نیز مواجه بوده و به این ترتیب موضوع به صورت فراگیری مطرح شده است.

به نوشته این مقاله در حالی که بالاترین مقام‌‌های اجرایی، سیاسی و اقتصادی کشور از ملتهب کردن فضای کسب‌و‌کار اجتناب می‌کنند، اما انگشت اتهام برخی مدیران میانی به سوی بخش خصوصی نشانه رفته و بدون اینکه استدلال منطقی و منطبق با دانش اقتصاد داشته باشند، بر این ابهام‌ها می‌افزایند. از طرف دیگر و در شرایط غیرعادی فعلی که بازار کالاها با التهاب مواجه شده، برخی نهادهای دولتی نیز توپ را به زمین یکدیگر انداخته و کاستی‌ها و کژی‌های منجر به اخلال در بازار را به دیگری نسبت می‌دهند. یک نهاد از ضعف وزارتخانه در تنظیم بازار می‌گوید و نهاد دیگر از عدم‌همکاری مسوولان بلندپایه ارزی، یک وزارتخانه دیگری را متهم می‌کند که آمار دقیقی از تولید ندارد و دیگری معتقد است ناتوانی در مدیریت موجب عدم‌تعادل در بازارها شده است.

کارتون طاهر شعبانی، جام جم

کارتون طاهر شعبانی، جام جم

این التهاب‌آفرینی و اتهام‌زنی‌ها از طرف مقام‌های مسوول و نشان دادن فعالان بخش خصوصی به عنوان عامل گرانی علاوه‌ بر اینکه موجب بی‌اعتمادی بیشتر مصرف‌کنندگان می‌شود، ممکن است موجب خرسندی طرفداران تشدید تحریم ایران نیز شود. برای اینکه اختلاف میان بخش خصوصی و دولتی کاهش یابد و به نقطه‌ غیرقابل‌برگشت نرسد، لازم است فضای گفت‌و‌گو و نقد منصفانه و کارشناسانه هموار شود.

آدامس و دارو تقلبی

زهرا کشوری در گزارشی در تهران امروز از زبان نماینده ارومیه از ورود داروها و آدامس‌هایی به کشور خبر می‌دهد که به اعتیاد مصرف کنندگان آن منجر می شود.

به نوشته این گزارش، دبیر انجمن داروسازان در گفت‌وگوبی از داروها و وسایل قاچاق چینی سخن به میان می‌آورد که سلامت بخش بزرگی از کشور را با خطر روبه‌رو کرده است! اما مسئولان وزارت بهداشت با مبرا کردن داروهای تایید شده از سوی این وزارتخانه، اعتقاد دارند تمام تجهیزات پزشکی و داروهایی بی کیفیت که وارد بازار ایران شده، از راه قاچاق وارد کشور شده است.

تهران امروز نوشته مقامات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می‌گویند:«نخ‌های بخیه چینی که مجوز وزارت بهداشت را دریافت نکردند و به صورت قاچاق در بازار وجود دارند از کیفیت لازم برخوردار نیستند و نمی گویند آیا بیماری که برای مثال دچار تصادف شده، خود اقدام به تامین نخ بخیه از بازار قاچاق می کند یا این لوازم در اتاق‌های پزشکی قرار دارد و در زمان بیهوشی بیمار دربدن او به کار برده می شود؟

خاطرمان جمع شد

پگاه آهنگرانی در مقاله ای در صفحه آخر اعتماد نوشته آقای شمقدری رییس سازمان سینمایی در جلسه با روسای هفت هشت صنف سینمایی که اسامی بعضی از آنها را اولین بار بود می‌شنیدیم، مطالبی بیان کردند، از جمله فرمودند: «ما دنبال اینکه در خانه سینما پرونده‌سازی کنیم نبودیم. وقتی بحث جمع شدن خانه سینما شد من به دوستان خانه سینما قول دادم که پرونده‌سازی نخواهد بود و آنها را خاطرجمع کردم.»

نویسنده اضافه کرده گرچه ایشان در بسیاری موارد مطالب را به شکل روشنی شفاف کردند ولی این یکی همچنان کدر باقی ماند و من هرچه زور زدم نتوانستم بفهمم که منظورشان چه بود، برای همین ناچار شدم حدس‌هایی بزنم. آیا ایشان برای جمع کردن خانه سینما می‌توانستند برایش پرونده‌سازی کنند.

در پایان مقاله شرق آمده: من تا به حال فکر می‌کردم «پرونده‌سازی» چیز نامطلوب و زشتی است و معنی‌اش یک چیزی شبیه «پاپوش» است و عاری از حقیقت است و باز فکر می‌کردم که پرونده چیزی است که کسی در مقام آقای شمقدری نمی‌تواند بسازد یا جلویش را بگیرد و نهادهای مربوطه به تخلفات احتمالی افراد رسیدگی می‌کنند و برایشان تشکیل پرونده می‌دهند.

لبخند نمی زنیم

دیبا داوودی در یادداشتی در شرق نوشته ما لبخند نمی‌زنیم. عادت کرده‌ایم به خرده‌گیری هماره، به همیشه پرگلایه بودن. ما لبخند نمی‌زنیم و عادت کرده‌ایم به ندیدن خود. ساده دیگران را مورد عتاب قرار می‌دهیم و با نفی آنها به دنبال اثبات خویشتن می‌گردیم. ما عادت کرده‌ایم یا شاید تعبیر بهترش این باشد که مبتلا به درد «عادت» شده‌ایم. لبخند نمی زنیم.

کافی است برای عینی شدن ماجرا تنها دقایقی از روز را صرف نگاه، نه نگاهی گذرا که از سر تامل به یک صف مرغ بیندازیم. همین مرغ‌های ۴۷۰۰تومانی: مردمانی محترم در صف ایستاده‌اند، محترم و خسته. این را نه ظاهرشان بلکه ادب و انتظارشان می‌گوید. مردی خارج از صف می‌آید و ضرب‌الاجل ۱۴ مرغ سفارش می‌دهد و می‌گوید: «از آن خوب‌هایش را می‌خواهم.» فروشنده ۱۴ مرغ درشت به او می‌دهد. زنی مودبانه لب به اعتراض می‌گشاید. فروشنده، صاحب قدرت آن لحظه در مرغ‌فروشی، با انتقاد و خشم می‌گوید: «اصلا مرغ نمی‌فروشم!» این را می‌گوید و صفی از انسان‌های محترم دست خالی برمی‌گردند. این‌بار محترم اما خسته‌تر.

به نوشته مقاله شرق: ما انسان‌ها، حلقه‌های یک زنجیریم. مگر می‌شود زنجیری کشیده شود و دیگر حلقه‌ها سر جای خود باقی بمانند؟ چطور می‌توانیم روی مبل خانه بنشینیم، کانال تلویزیون را عوض و از زمین و زمان شکوه کنیم که آه «دیگران» چه رفتار غیرانسانی و نامطلوبی دارند و «ما»... ما لبخند نمی‌زنیم!

روز بدون مرغ

ابتکار در ستون تیترهای پنهان خود نوشته

- اعلام روز «بدون مرغ» در دانشگاه آزاد [داریم تلاش می‌کنیم که بزودی به روز بدون آب هم برسیم]

- رئیس میراث فرهنگی: استکبار جهانی در شرایط اقلیمی دخالت می‌کند [من خودم شاهد بودم که آفتاب تند و تیز ظهر تابستان، ناگهان تبدیل به بارش شدید باران شد. شما باشین مشکوک نمیشین؟ ]

- رئیس‌جمهور: اوقات فراغت متعلق به ادبیات نظام سرمایه‌داری است[مال اون ازخدا‌ بی‌خبراییه که هم کار می‌کنن و هم تفریح]

- احمدی‌نژاد: فرهنگیان باید در هزینه کردن رعایت کنند [بدون خونه و ماشین و مرغ و گوشت هم میشه زنده موند]





:: برچسب‌ها: ایالات متحده , عکس ها ,
:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: