'رسوایی' تكرار داستان شیخ صنعان نیست
نوشته شده توسط : chudae

ده نمكی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: معتقدم برخلاف حاشیه هایی كه برای فیلم 'رسوایی' ایجاد شده، داستان این اثر سینمایی بارها برای انسان های معاصر اتفاق افتاده است.

وی گفت: خیلی از علما و عرفا در مسیر اصلاح جامعه بارها در این میزانسن قرار گرفته اند و ایجاد این حساسیت ها از سوی برخی افراد، غیر طبیعی است.

كارگردان فیلم سینمایی 'رسوایی' ادامه داد: امیدوارم این اثر سینمایی به رغم حاشیه های ایجاد شده با موفقیت به سرانجام برسد.

ده نمكی تاكید كرد: اتفاقات اجتماعی و قصه های ایرانی می تواند دستمایه رمان های متعددی قرار گیرند، اما از این ظرفیت به درستی استفاده نشده است.

وی با تاكید بر رعایت حساسیت ها در ساخت فیلم های سینمایی با مضامین مختلف ادامه داد: سعی كردم با مراعات خطوط قرمز، این بار قصه ای را كه برخی آن را 'معناگرا' یا عرفانی می نامند، بگونه ای روایت شود كه مورد پسند مخاطب قرار گیرد زیرا برای ثبت در بایگانی، فیلم نخواهیم ساخت.

** فقط 'مجید سوزوكی ها' نیستند كه باید در مقطعی دست آنها را گرفت

كارگردان فیلم 'رسوایی' ادامه داد: معتقدم تمام كارهایم چه در قالب مستند و فیلم های سینمایی بلند، مضمون اجتماعی دارد و فقر و غنا و آسیب های اجتماعی در این آثار بوضوح دیده می شود.

ده نمكی به مضمون فیلم 'رسوایی' اشاره كرد و یادآور شد: این اثر سینمایی به نوعی نقد از درون است؛ فقط 'مجید سوزوكی ها' نیستند كه باید در مقطعی دست آنها را گرفت و باید به شبهات نسل امروز به درستی پاسخ دهیم.

به گفته وی، درونمایه اصلی فیلم 'رسوایی' به رغم نگاه آسیب شناسانه، عرفانی است.

** اكبر عبدی محبوب ترین بازیگر سینمای ایران است

كارگردان فیلم 'رسوایی' درباره عتلت انتخاب 'اكبر عبدی' برای ایفای نقش روحانی توضیح داد: اكبر عبدی محبوب ترین بازیگر سینمای ایران است و بدنبال استفاده از برترین بازیگر سینمای كشور در این نقش بودم.

ده نمكی افزود: قرار دادن محبوب ترین بازیگر سینمای ایران در نقش یك روحانی موجب برقراری ارتباط مخاطب با این شخصیت در فیلم 'رسوایی' خواهد شد.

وی توضیح داد: عبدی در فیلم 'رسوایی' در اختیار این اثر سینمایی است و از تمام بازی هایی كه پیشتر در سینمای ایران داشته خارج شده و نقشی جدی بازی می كند.

كارگردان فیلم سینمایی 'رسوایی' تاكید كرد: برخی نمی توانند باور كنند كه اكبر عبدی می توانند همانند فیلم 'مادر' در فیلم رسوایی نیز نقشی متفاوت را ایفا كند.

ده نمكی یادآور شد: سینما و رسانه های كشور باید به این نتیجه رسیده باشند كه بازیگر در اختیار اندیشه كارگردان و نویسنده است؛ اگر این را بپذیریم، بازی یك هنرپیشه در نقش های مختلف را نیز خواهیم پذیرفت.

وی توضیح داد: 'آنتونی كویین' در فیلم 'محمد رسول الله(ص)' نقش 'حمزه' را به نحوی ایفا می كند كه همه او را باور می كنند و این در حالیست كه وی مسلمان نبود.

** بدنبال زدن ركورد مجدد در اكران نیستم

كارگردان فیلم سینمایی 'رسوایی' یادآور شد: به فكر شكستن ركورد فروش سینمای ایران كه پیشتر در اختیار فیلم 'اخراجی ها' بوده نیستم و قرار نیست ركورد خود را بشكنم زیرا سه بار این اتفاق افتاده است.

وی گفت: معتقدم توجه بیش از حد به فروش یك اثر سینمایی موجب می شود كه از محتوای یك اثر سینمایی غافل شویم.

ده نمكی افزود: 'رسوایی' فیلمی جدی است و تلاش بر این بوده این اثر علاوه بر پیامی كه برای مخاطب دارد بتواند با آنان ارتباط خوبی برقرار كند.

وی ادامه داد: فیلم سینمایی 'رسوایی' اثری گلخانه ای نیست و صرفا برای نمایش در جشنواره های سینمایی ساخته نخواهد شد.

** افت مخاطب در سینمای ایران ملموس است

كارگردان سه گانه فیلم سینمایی 'اخراجی ها' سپس به افت مخاطبان سینمای ایران اشاره كرد و افزود: افت مخاطب حتی برای فیلم های طنز نیز كاملا ملموس است و در شرایط كنونی مخاطب سینمای ایران قابل پیش بینی نیست.

ده نمكی توضیح داد: اولویت اول من در 'رسوایی'، قصه فیلم و درست پرداخته شدن روایت در قاب تصویر است.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا نگران عدم اكران فیلم 'رسوایی' در سالن های حوزه هنری نیستید گفت: باید فیلم سینمایی 'رسوایی' را دید و سپس درباره اكران یا عدم اكران آن صحبت كرد؛ معتقدم صحبت هایی كه در این باره می شود، بیشتر حاشیه سازی برای فیلم 'رسوایی' است.

** بار دیگر در میدان مین تنها ماندم

كارگردان فیلم سینمایی 'رسوایی' گفت: در ساخت 'اخراجی ها'، من را در میدان مین تنها گذاشتند و در 'رسوایی' این تنهایی بیشتر احساس شد و تصور من چیز دیگری بود.

ده نمكی گفت: كسانی كه فیلمنامه 'رسوایی' را خوانده اند معتقدند این فیلم اثری متفاوت است و تكرار 'شیخ صنعان' نیست و حدس هایی كه در این باره زده می شود، اشتباه است.

وی با بیان آنكه فیلم 'رسوایی' با هزینه شخصی ساخته شده است، افزود: توقعی از جایی ندارم و امیدوارم فقط در مقابل این اثر سینمایی سنگ اندازی نشود.

** در 'رسوایی' خبری از بداهه گویی نیست

ده نمكی یادآور شد: موقع نگارش فیلمنامه، به انتخاب بازیگران آن فكر می كنم و 'الناز شاكر دوست' را از همان زمان به عنوان یكی از گزینه های اصلی برای این فیلم انتخاب كرده بودم.

وی توضیح داد: فیلمنامه فیلم 'رسوایی' بگونه ای است كه امكان بداهه گویی در آن وجود ندارد و باید تاكید كنم كه در 'اخراجی ها' نیز 90 درصد كار بدون بداهه پیش رفت.

ده نمكی افزود: خیلی ها با شوخی های جنگ تحمیلی آشنایی ندارند؛ نباید انگیزه بازیگر كور شود زیرا باید به او اجازه داد در لحن و استفاده از گفت وگوها از استعدادهای خود بهره ببرد.

وی یادآور شد: اگر بازیگری نتواند 10 تا 15 درصد به نقش خود بیافزاید در كارهای بعدی با او كار نخواهم كرد.

فیلمبرداری فیلم 'رسوایی' به كارگردانی مسعود ده نمكی در تهران ادامه دارد.

فراهنگ ** 1983 ** 1071





:: برچسب‌ها: سقوط ,
:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: