خاموشی ویکی‌پدیا روسی، در اعتراض به قانون سانسور
نوشته شده توسط : chudae
ویکی پدیا

قرار است مجلس روسیه درباره قانون جدید اطلاعات تصمیم‌گیری کند

وب سایت روسی ویکی‌پدیا، در اعتراض به قانونی که به دولت اجازه می‌دهد برخی وب سایت‌ها را به لیست سیاه در این کشور اضافه کند، به مدت ۲۴ ساعت از دسترسی خارج شده است.

کاربرانی که به صفحه این وب سایت رجوع کنند، نوار سیاهی را خواهند دید که روی علامت ویکی‌پدیا قرار داده شده است. پایین نوار، توضیحی آمده درباره اینکه چرا این وب سایت برای کاربران قابل دسترسی نیست.

دولت روسیه می خواهد تغییراتی را در قانون اطلاعات این کشور دهد که توسط آن بتواند وب سایت هایی را که سوء استفاده جنسی از کودکان را نشان می دهد و خودکشی میان نوجوانان و یا استفاده از مواد مخدر را رواج می دهد، در یک لیست سیاه قرار دهد.

اما مسئولان ویکی پدیا می گویند قانون جدید مانند سانسوری است که در چین وجود دارد.

کاربران اینترنتی به همراه مدافعان حقوق بشر می گویند قانون جدید کلی عمل می کند و به مسئولین اجازه می دهد هر وب سایتی را که می خواهند به لیست سیاه اضافه کنند.

'مانند دیوار فایروال چین'

دولت روسیه تلاش می کند تغییراتی در قانون اطلاعاتی کشور ایجاد کند. این قانون قرار است روز چهارشنبه در مجلس این کشور بررسی شود.

کاربرانی که به صفحه ویکی پدیا مراجعه کنند با به زبان روسی مواجه می شوند که نوشته: "پارلمان روسیه قرار است دومین نشست خود را درباره تغییراتی در قانون اطلاعات برگزار کند. دولت به این وسیله می تواند سانسورهای فراقانونی، مانند ممنوعیت دسترسی به ویکی پدیای روسی، در اینترنت روسیه ایجاد کند. امروز جامعه ویکی پدیا، مخالفت خود را در برابر سانسور، که خطری برای آزادی اطلاعات است، اعلام می کند. تمامی انسان ها حق دارند به اطلاعات آزاد دسترسی داشته باشند."

در که از صفحه اصلی به آن ارجاع داده شده، نویسندگان ویکی پدیا می گویند تصمیم جدید دولت می تواند "زمینه ای برای سانسور جدی تر و فیلتر کردن وب سایت ها" شود.

مخالفت وزراء

نویسندگان ویکی پدیا در ادامه، قانون پیشنهادی دولت روسیه را با آنچه که در چین اتفاق افتاده مقایسه کرده اند و گفته اند "اگر چنین اقدامی در روسیه صورت گیرد، احتمال دارد شاهد دیوار فایروال چین در روسیه باشیم."

وزیر ارتباطات روسیه در حساب کاربری خود در توییتر نوشته: " من مخالف مسدود کردن وب سایت ویکی پدیا هستم. ابراز مخالفت این وب سایت، واکنشی است از سوی جامعه مجازی که نشان می دهد باید اصلاحاتی در قانون پیشنهادی به مجلس انجام گیرد."

کمیته حقوق بشر در روسیه، که به ولادمیر پوتین مشاوره می دهد، پیشنهاد کرده که بررسی این قانون لغو شود و در ازاء تغییرات در قانون اطلاعات در یک گردهم آیی عمومی به بحث گذاشته شود.

وب سایت انگلیسی ویکی پدیا ژانویه گذشته در اعتراض به طرحی در کنگره آمریکا درباره دزدی در اینترنت و حق کپی رایت، اقدامی مشابه انجام داد.





:: برچسب‌ها: اروپا ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: