ایران در كانون تحركات دیپلماتیك منطقه
نوشته شده توسط : chudae

كوفی عنان، فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، پس از دیدار با بشار اسد، وارد تهران شد. او به هنگام ترك سوریه در مصاحبه ای گفت: 'نمی توان از بشار اسد انتظار داشت كناره گیری كند.'

ارتش سوریه در روزهای اخیر توانسته است ضربات مهلكی بر گروه های تروریستی وارد كند و بسیاری از آنها كه سازماندهی خود را فروپاشیده می بینند، در حال فرار و یا پراكنده شدن در كشور هستند.

كوفی عنان بارها از كشورهای غربی خواسته بود با ایران برای حل بحران سوریه همكاری كنند، چرا كه ایران نقشی كلیدی در پایان دادن به درگیری ها در سوریه دارد. او می‌گوید نباید كشورهایی چون روسیه و ایران را از برنامه‌هایی كه برای ایجاد صلح انجام می‌گیرند كنار گذاشت. به گفته عنان، در حالی كه ایران و روسیه به عنوان موانع صلح معرفی می‌شوند، اشاره‌ای به دیگر كشورها كه با تامین پول و اسلحه در بحران سهیم هستند نمی‌شود.

كوفی عنان برای حل بحران سوریه طرح صلح شش ماده ای را پیشنهاد كرده بود كه براساس آن قرار بود، آتش بس بین نیروهای دولتی و مخالفان بر قرار شود، اما آتش بس ازسوی تروریست ها نادیده گرفته شد و حتی حضور ناظران سازمان ملل در سوریه نیز نتوانست از میزان خشونت ها در این كشور بكاهد.

سفر كوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه به تهران بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت.

رسانه هایی چون بی بی سی، رادیو فرانسه، تارنمای دویچه وله، رادیو فردا، صدای آمریكا، العربیه، روزنامه استاندارد اتریش و رادیو رژیم صهیونیستی به علت این سفر و پیگیری نتایج آن پرداختند.

**علت سفر كوفی عنان به تهران

-------------------------------------

- رادیو رژیم صهیونیستی: هدف عنان، درخواست كمك از سران حكومت اسلامی جهت پایان بخشیدن به وضع بحرانی سوریه است.

- العربیه به نقل از عنان: 'ایران یكی از بازیگران است و باید بخشی از حل مشكل باشد. این كشور دارای نفوذ است و نمی توان نقش آن را نادیده گرفت.'

- العربیه: مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها از رژیم اسد حمایت كرده اند. مخالفان اسد، این كشور را به همكاری با نظام در سركوب مردم متهم می كنند، اما تهران این اتهام ها را رد می كند.

العربیه درحالیكه در خبر انگلیسی خود عنوان فرستاده بین المللی به دنبال جلب كمك ایران برای نجات طرح صلح خود برای سوریه است، را استفاده كرد، در خبر فارسی عنوان، كوفی عنان برای بررسی بحران سوریه به تهران سفر می كند، را برگزید تا عقب نشینی دولت های عربی و غربی را از مخاطبان فارسی زبان خود پنهان كند.

بی بی سی به نقل از عنان: 'روسیه نفوذ خود را به كار بسته است، اما مطمئن نیستم كه روسیه به تنهایی بتواند تعیین‌كننده نهایی امور باشد. ایران هم یكی از بازیگران است و باید بخشی از راه حل باشد. ایران در سوریه، نفوذ دارد و این چیزی نیست كه بتوانیم نادیده‌اش بگیریم.'

- دوویچه وله: سفر عنان به تهران به منظور 'رایزنی با مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران' در مورد سوریه است. او سعی دارد ایران را در مذاكرات برای یافتن صلح در سوریه دخالت دهد. او پیش از سفرش به سوریه بار دیگر بر نقش مهم ایران در حل بحران سوریه تأكید كرده بود. او سعی دارد با تهران در مورد راه‌های پایان ناآرامی‌ها در سوریه گفت‌وگو كند.

- رادیو فردا به نقل از خبرگزاری فرانسه: 'احمدی فوزی' سخنگوی كوفی عنان گفته است: 'اینجا هستیم تا درباره وضعیت سوریه مذاكره كنیم. همانگونه كه می دانید اواخر ماه گذشته نشست اقدام برای سوریه در ژنو برگزاری شد تا ببینیم چگونه با همكاری یكدیگر می توانیم به برقراری ثبات در سوریه كمك كنیم.'

**نتایج این سفر به نقل از مقامات

--------------------------------------

- دوویچه وله: فرستاده‌ ویژه‌ سازمان ملل متحد و اتحادیه‌ عرب برای حل بحران سوریه، سومین دیدار خود با دولت سوریه را 'سازنده' توصیف كرد.

- العربیه به نقل از 'حسین امیرعبداللهیان' معاون وزارت خارجه ایران: ایران پیشنهادهایی به كوفی عنان ارایه كرد كه می تواند بخشی از حل مشكل باشد.

- رادیو فردا به نقل از 'علی اكبر صالحی' وزیر امور خارجه ایران: تهران از طرح كوفی عنان برای پایان دادن به بحران سوریه حمایت می كند.

- رادیو فردا به نقل از خبرگزاری رویترز: صالحی گفته است: 'هیچ حاكمی نمی تواند برای همیشه حكومت كند. در مورد بشار اسد هم چنین است، انتخابات ریاست جمهوری در سوریه سال 2014 برگزار خواهد شد. باید اجازه داد كه رویدادها مسیرعادی خود را طی كنند.'

علی اكبر صالحی: 'ما از طرح آقای كوفی عنان حمایت می كنیم. ما بسیار به صراحت این را نشان داده ایم و هنوز هم از آقای كوفی عنان حمایت می كنیم، زیرا معتقدیم كه او به عنوان نماینده بی طرف سازمان ملل متحد تمام تلاشش را برای پیدا كردن راهی برای خروج (از بحران) به كار بسته است.' صالحی همچنین از دیگر كشورها خواسته است كه بحران سوریه را تشدید نكنند.

پژوهش**1673**9123





:: برچسب‌ها: سقوط , شیکاگو , ابرها ,
:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: