جنبش های جدید مردمی در اعتراض به ناكارآمدی نظامهای سیاسی ایجاد شده است
نوشته شده توسط : chudae

به گزارش ایرنا، 'علی اكبر ولایتی' روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه اجلاس جهانی ' زن و بیداری اسلامی' كه با حضور 'محمود احمدی نژاد' رییس جمهوری و یك هزار و 200 زن نخبه و اندیشمند از 80 كشور جهان و 300 زن فعال از ایران گشایش یافت ، افزود: بیداری و خیزش های اسلامی در جهان عرب موج جدیدی از حركت اسلامی با ویژگی ها و ابعاد خاص خود است.

ولایتی اظهارداشت: در طول چند قرن گذشته مردم مسلمان خاورمیانه و شمال آفریقا با مشكلات و چالشهایی بسیاری از سوی نظامهای اقتدارگرا و ناكارآمد از یكسو و مداخله استعمارگران جهانی از سوی دیگر روبرو بوده اند اما بیداری مردم مسلمان منطقه امیدواری های بسیاری را برای پشت سر گذاشتن چالش های گذشته و بنای آینده ای مطمئن بوجود آورده است.

وی خاطرنشان كرد: منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بعد از دوران طلایی صدر اسلام به مدت چندین قرن در شرایط انفعال فكری، سیاسی و اجتماعی بوده است كه به ضعف و عقب ماندگی مسلمانان منطقه منجر شد.

مشاور امور بین الملل رهبرمعظم انقلاب اسلامی تصریح كرد: در واكنش به این وضعیت در دهه های گذشته برخی نخبگان فكری و سیاسی تلاش كردند تا با توسل به مكاتب و ایدئولوژی های غربی و یا ایده هایی همچون ناسیونالیزم و یا قومیت گرایی به جبران ضعف های و شكست های گذشته بپردازند اما اغلب این تلاشها به رغم دستاوردهای اندك به دلایل مختلف عملا ملتهای مسلمان را درگیر مسایل بیهوده ای ساخت كه نتیجه ای جز تداوم عقب ماندگی نداشت.

ولایتی ادامه داد: در این شرایط وقوع انقلاب اسلامی تحت رهبری حضرت امام خمینی (ره) احیاگر بزرگ اسلامی و در ادامه راه بزرگانی همچون سید جمال الدین اسد آبادی، شیخ محمد عبدو ، سید قطب، حسن البنا و ابوالعلای مودودی و مبارزان بزرگی همچون عبدالقادر الجزایری و عمر مختار لیبیایی و عزالدین قسام فلسطینی و آیت الله العظمی میرزا حسن شیرازی و آیت الله آخوند ملاكاظم خراسانی و آیت الله كاشف الغطا نخستین بارقه امیدی بود كه مسلمانان سراسر جهان را در دوران جنگ سرد و حاكمیت مطلق ایدئولوژی های دوگانه شرق و غرب به تفكر و پرسش گری واداشت.

وی گفت: آرمان ها و تفكرات حضرت امام خمینی (ره) روح تازه ای در كالبد نهضت اسلامی دمید و موجب شد تا این جنبش كه خود یكی از پیشتازان عرصه بیداری اسلامی هستند بر مسایل مهمی پای فشرده كه هدف آن احیای عزت و عظمت ملت های مسلمان و بازیابی جایگاه امت اسلامی در تحولات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی جهان است.

مشاور امور بین الملل رهبرمعظم انقلاب اسلامی افزود: طی سه دهه گذشته جنبش های اسلامی نوینی در منطقه ظهور كردند كه هر كدام از آنها ویژگی ها و پیامدهای خاصی برای خود داشتند كمااین كه برخی از جریان های افراطی با عبور از مرزهای تعادل و تسامح با طرح دیدگاه های رادیكال و تهاجمی موجب تشدید شكافها و اختلافات درونی جهان اسلام شده اند.

ولایتی خاطرنشان كرد: آنها همچنین بسترهایی را برای حضور و مداخله غرب در منطقه به بهانه مبارزه با تروریزم مهیا ساخته و موجب ارایه تصویری منفی از جهان اسلام و ملتهای مسلمان شوند.

وی همچنین گفت: امواج بیداری اسلامی طی سال های اخیر موجب شده است تا بار دیگر مسلمانان در كشورهای اسلامی به این خودباوری و خود آگاهی دست یابند كه با اتكای به خدا و بهره گیری از گنجینه لایزال الهی و آموزه های اسلام، می توانند مسیر رشد و تعالی را پیموده و در دورانی كه اندیشه های مادی، اخلاق و معنویت را به قهقرا برده منادی بازگشت به معنویت و فطرت خداجوی انسان ها باشند.

دبیركل مجمع جهانی بیداری اسلامی ادامه داد: جنبش های اخیر مردمی در سرزمین های اسلامی فارغ از آن كه در جابجایی قدرت مادی چه احزاب یا افرادی را 'منتفع' و یا 'متضرر' كرده است نهال خودآگاهی، اعتماد به نفس و بازگشت به خویشتن را درمیان مسلمانان كاشته و آنان را به پرسشگری های عظیمی واداشته كه كمترین نتیجه آن تمكین نكردن از قدرت هایی است كه برای سالیان متمادی آنان را در ظلمت و عقب ماندگی نگه داشته اند.

***جهان اسلام در حال گذر از مرحله مهمی از حیات سیاسی و اجتماعی خود است

ولایتی خاطرنشان كرد: جهان عرب از سال 2011 میلادی تاكنون شاهد موج جدیدی از بیداری اسلامی و خیزش ملت های مسلمان است و جهان اسلام و به ویژه مركز ثقل آن یعنی خاورمیانه با موج اخیر بیداری اسلامی در حال گذر از مرحله مهمی از حیات سیاسی و اجتماعی خود است كه به عنوان نقطه عطفی در تاریخ منطقه به شمار می رود.

وی همچنین گفت: ماهیت جنبش های مردمی در جهان عرب نفی انحصار گری، قدرت طلبی، فساد، اتخاذ شیوه های سركوب گرانه و توجه نكردن به حقوق سیاسی - اجتماعی مردم از سوی حاكمان و اعتراض به خدشه دار شدن كرامت انسانی شهروندان بود.

*** جنبش بیداری اسلامی واكنشی به بی توجهی حكومت ها به عزت ملی ملت های آنها است

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب ادامه داد: جنبش بیداری اسلامی در واقع واكنشی به بی توجهی حكومت ها به عزت ملی ملت های آنها و استقلال كشورها و وابستگی آنها به قدرت های بزرگ و انفعال و بی تفاوتی در قبال مسایل جهان اسلام به خصوص مساله فلسطین است.

ولایتی افزود: نتایج انتخابات در كشورهای مختلف ازجمله تونس، مراكش، مصر و لیبی پایبندی مردم به هویت اسلامی و ارزش های دینی را در این كشورها به نمایش گذاشت و ثابت كرد كه میراث عظیم فرهنگ و تمدن اسلامی از ظرفیت های بالایی برای هدایت انسانها برخوردار بوده و مسلمانان را از هرگونه اندیشه وارداتی برای اداره جوامع خود بی نیاز می سازد.

وی با بیان این كه خیزش های مردمی نشان داد كه مسلمان شایستگی زندگی عزت مندانه و شرافتمندانه را دارند، اظهار داشت: در جنبش های اخیر رویكرد عمومی ملت ها به گونه ای است كه اسلام گرایی و بازگشت به اصول و مبانی اسلامی را راه حل همه مشكلات و به ویژه رهایی از استبداد داخلی، خارجی تلقی می كنند.

دبیركل مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود: جنبش های جدید در جهان عرب، جنبش های مردمی به معنای كامل كلمه هستند و اقشار و گروه های مختلف مردم برای نخستین بار حضوری موثر و تعیین كننده در عرصه سیاست پیدا كرده اند.

**زنان نقش موثری در موج بیداری اسلامی در جهان عرب دارند

وی خاطرنشان كرد: در میان اقشار و گروه های مختلف مردم، ' زنان ' نیز به عنوان یكی از گروه های اصلی نقشی چشمگیر و موثری در موج اخیر بیداری اسلامی در جهان عرب داشته اند.

ولایتی تصریح كرد: این درحالی است كه در جوامع اسلامی شاهد دیدگاه هایی مبتنی بر افراط و تفریط در خصوص زنان مسلمان هستیم و زنان را در عرصه ها و فعالیت های اجتماعی و سیاسی منع كرده یا حضور زن مسلمان را در این عرصه ها به كنار گذاشتن اصول و معیار های اسلامی و پذیرش فرهنگ وارداتی غرب منوط كرده اند.

وی یادآور شد: حضور موثر زنان در جنبش اسلامی ثابت كرد كه زن مسلمان ضمن حفظ اصول و اعتقادات دینی و پایبندی به ویژگی های بومی خود می توانند در عرصه های سیاسی و اجتماعی نقش تعیین كننده ای داشته باشد.

دبیركل مجمع جهانی بیداری اسلامی تاكید كرد كه در دنیای غرب به رغم شعارهای كه در دفاع از حقوق و آزادی های زن سر داده می شود، نگاه ابزاری و غیرانسانی به شخصیت بانوان بسیار پررنگ است و در بسیاری موارد نیز زنان را با مخاطرات و آشفتگی های روانی و شخصیتی مواجه كرده و جایگاه انسانی و ارزش های واقعی آنان را نادیده گرفته است.

ولایتی افزود: در همین حال می توان به برخی دیدگاه های سنتی در جوامع اسلامی نیز اشاره كرد كه با نگاهی تبعیض آمیز به زنان مانع از فعالیت های اجتماعی و سیاسی آنان می شوند.

وی ادامه داد: در این میان، آموزه های اصیل اسلامی و زندگی زنان برجسته مسلمان نشان می دهد كه زنان مسلمان نه تنها بر اساس مبانی دینی منعی برای حضور فعال در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ندارند بلكه در این مرحله، زنان اندیشمند در بسیاری از عرصه ها پیشتاز بوده اند.

دبیركل مجمع جهانی بیداری اسلامی خاطرنشان كرد: دیدگاه اسلام نسبت به زنان، متضمن حفظ شخصیت انسانی و اسلامی زن و نقش آن در كانون خانواده است و مانعی در برابر فعالیت های اجتماعی و سیاسی آن نیست.

ولایتی یادآورشد: در جنبش های اعتراضی اخیر زنان هم پای مردان در اعتراض به شرایط و نظام های سیاسی اقتدارگرا و ناكارآمد شركت كرده و در دستاوردهای جنبش بیداری سهیم هستند.

وی ادامه داد: این جنبش ها و تحولات فرصت مناسبی را برای ایفای نقش سیاسی و اجتماعی زنان در جوامع اسلامی منطقه به وجود آورد.

وی تصریح كرد: بدین ترتیب انتظار می رود كه در شرایط سیاسی جدید مطالبات و جایگاه واقعی زنان به صورت اساسی مورد توجه قرار گیرد، زیرا تداوم و ثمربخشی این جنبش ها در پرتو توجه به مطالبات همه بخش ها و گروه های مردمی از جمله زنان و ایجاد جامعه ای متعادل و رشد یافته میسر نخواهد بود.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب با بیان این كه جنبش بیداری اسلامی در جهان عرب تاكنون دستاوردهای مهمی داشته است، گفت: از مهمترین این دستاوردها كنار گذاشتن برخی از رهبران و رژیم های سیاسی اقتدار گرا، فاسد، ناكارآمد و وابسته و حركت در جهت ایجاد نظام های سیاسی جدید و انتخاب رهبرانی است كه در راستای تحقق مطالبات جنبش تلاش نمایند.

ولایتی افزود: آخرین دستاوردهای این جنبش را می توان برگزاری چند انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری در مصر محسوب كرد كه موجب شد جریان اسلام گرا با نگرشهای ملی و اسلامی به قدرت برسد هرجند كه گستره و عمق دگرگونی ها و همچنین الگوهای تحول در كشورهای مختلف متفاوت است، با این حال با تداوم حضور مردم و آگاهی آنها از مطالبات و شرایط جنبش امید است كه موفقیت ها و دستاوردهای مربوطه به صورت جدی افزایش یابد.

وی با مهم توصیف كردن چالش های داخلی و تهدیداتی كه از بیرون و به خصوص قدرت های بین المللی در مقابل جنبش بیداری اسلامی قرار دارد گفت: در سطح داخلی برخی ضعفهای اقتصادی و سیاسی یا واگرایی بین نیروهای سیاسی و بویژه تلاش بازماندگان و عناصر وابسته رژیم های گذشته چالشی برای جنبش بیداری اسلامی به شمار می آیند.

ولایتی خاطرنشان كرد: در سطح خارجی نیز مداخله قدرتهایی كه منافع واهداف خود در منطقه را با توسعه و تداوم جنبش بیداری اسلامی در مخاطره می بینند می توان تهدیدآفرین باشد.

وی افزود: در این شرایط آنچه كه می تواند به پیشرفت جنبش بیداری اسلامی و دستیابی آن به مطالبات و اهداف خود كمك كند، حفظ وحدت و انسجام بین نیروهای اجتماعی و سیاسی، پافشاری بر اهداف و آرمان های كلان و راهبردی، بردباری در قبال مشكلات سیاسی و اقتصادی كوتاه مدت حضور مستمر درصحنه و تاكید بر مطالبات، درك چالش ها و تهدیدات و چاره اندیشی برای رفع آنها و به خصوص توسل به اصول و معیارهای اسلامی در پیشبرد جنبش است.

دبیركل مجمع جهانی بیداری اسلامی تصریح كرد كه به اعتقاد جمهوری اسلامی ایران یكی از راه های حفظ اصالت جنبش بیداری اسلامی و تداوم آن، همفكری و هم اندیشی تمامی اندیشمندان و فعالان سیاسی متعهد و مسلمان در نقاط مختلف جهان است تا بدین ترتیب زمینه ای فراهم شود كه این افراد در محیطی برادرانه به تبادل نظر با یكدیگر بپردازند.

ولایتی ادامه داد: بر این اساس ، نخستین اجلاس بین المللی بیداری اسلامی در روزهای 26 و 27 شهریورماه 90 با حضور بیش از 700 نفر از شخصیت های اسلامی در تهران برگزار شد و طی آن ابعاد فكری و پیشینه تاریخی این جنبش و آخرین تحولات، چالش ها و چشم اندازهای آن مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

وی با بیان این كه در این اجلاس همچنین تشكیل مجمع جهانی بیداری اسلامی از سوی شركت كنندگان مورد تصویب قرار گرفت، توضیح داد: مجمع جهانی بیداری اسلامی در ادامه این مسیر با توجه به نقش محوری و مهم جوانان در جنبش بیداری اسلامی و تاثیرات تعیین كننده آن در آینده این جنبش، اجلاس بین المللی جوانان و بیداری اسلامی را در آغاز سال جاری میلادی برگزار كرد كه طی آن در حدود یك هزار و 200 نفر از جوانان كشورهای مسلمان از نقاط مختلف جهان این فرصت را یافتند تا به طور مستقیم با یكدیگر به تبادل نظر پرداخته و تجربیات خود را منتقل نمایند.

ولایتی یادآور شد: در این راستا نشستی بین المللی با حضور شعرای برجسته جهان اسلام در تهران برگزار شد كه در آن شركت كنندگان به تبادل اشعار و احساسات خود پرداختند و بعد از برگزاری سه اجلاس نخست با توجه به نقش چشم گیر و موثر بانوان در جنبش بیداری اسلامی، شورای مركزی مجمع جهانی بیداری اسلامی برگزاری چهارمین اجلاس را با عنوان زنان و بیداری اسلامی در دستور كار خود قرار داد.

وی افزود: بر این اساس از صدها نفر از بانوان مسلمان از كشورهای مختلف جهان دعوت شد كه از این اجلاس استقبال خوبی شد و امیدوارم این نشست موجب آشنایی بیشتر زنان اندیشمند مسلمان و تبادل اطلاعات میان آنها شود و با بحث و تبادل نظر در خصوص وضعیت جنبش بیداری اسلامی و ازجمله نقش مهم زنان در این جنبش، به تقویت و تداوم آن كمك كند.

سیام**9012**1478





:: برچسب‌ها: آسیا , وابسته به تکزاس , رقص ,
:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: