یعقوب یادعلی، نویسنده، از اتهام 'توهین به اعتقادات مردم' تبرئه شد
نوشته شده توسط : chudae

آقای یادعلی موظف شده بود هر شش ماه یک مقاله در خصوص یکی از چهره‌های شاخص استان حداقل در یک صفحه تهیه و با هزینه خود در یکی از هفته‌نامه‌های محلی منتشر کند

یعقوب یادعلی نویسنده رمان آداب بی قراری پس از شش سال از اتهامات وارده تبرئه شد.

صالح نیکبخت وکیل مدافع این نویسنده در روز دوشنبه ۱۹ تیر در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا گفت:"یکی از اهالی یاسوج که خود را نماینده مردم این سامان معرفی کرده بود، در شکواییه‌ای به دادسرای عمومی و انقلاب یاسوج مدعی شده بود که بعضی از مطالب کتاب‌های آداب بی‌قراری و حالت‌ها در حیاط که در آن از لهجه محلی استفاده شده و در آن یک زن محلی عاشق یک مرد غریبه غیر بومی شده است، توهین به اعتقادات مردم این سامان است."

در این رمان یکی از شخصیت های زن، عاشق مردی دیگر می شود که دادگاه همین را مصداق توهین به یک قوم در نظر گرفته بود.

به گفته آقای نیکبخت پس از طرح این شکایت آقای یادعلی از سوی دادسرا بازداشت و سپس به یک سال زندان محکوم شد که ۹ ماه از آن تعلیق شده بود.

آقای نیکبخت در ادامه افزود:"بر اساس حکم صادره موکل موظف شده بود هر شش ماه یک مقاله در خصوص یکی از چهره‌های شاخص استان حداقل در یک صفحه تهیه و با هزینه خود در یکی از هفته‌نامه‌های محلی منتشر کند و در صورت استنکاف حکم تعلیق وی برداشته خواهد شد."

این حکم دادگاه با اعتراض وکیل مدافع آقای یادعلی مواجه شد اما دادگاه تجدید نظر ۹ ماه تعلیق را به یک سال حبس قطعی تبدیل کرد.

حکمی که با اعتراض شدید نویسندگان ایرانی و نوشتن نامه ای از سوی آن ها منجر شد.

انجمن جهانی قلم (پن) نیز پرونده ای برای حمایت از یعقوب یادعلی تشکیل داد و روز ۱۵ نوامبر را به عنوان روز "نویسنده زندانی" تعیین کرد.

پس از آن بود که آقای نیکبخت درخواست اعمال ماده ۱۸ قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب را کرد و پس از موافقت رئیس قوه قضائیه این پرونده یکبار دیگر در دادگاه تجدید نظر استان مجددا مورد بازرسی قرار گرفت.

کتاب آداب بی‌قراری در پنجمین دوره جایزه گلشیری برنده جایزه بهترین رمان اول شد.

این کتاب با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی منتشر شده و در دولت محمود احمدی نژاد نیز مجوز تجدید چاپ دریافت کرده بود.





:: برچسب‌ها: زن , کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 148
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: