بازار اجاره بهای مسكن چگونه كنترل می شود
نوشته شده توسط : chudae

گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا حاكی است طبق بررسی‌های بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران شاخص بهای مسكن اجاری در مناطق شهری ایران طی سال 1390 در مقایسه با سال ماقبل بیش از 1. 11درصد رشد داشته است.

این درحالی است كه برخی از اعضای صنف مشاوران املاك در شهر تهران براین باورند در سال گذشته رشد اجاره بهای مسكن نسبت به سال 1389 برای خانه های بزرگ بین 15 تا 20 درصد بود ، درحالی كه خانه های كوچك با شمار تقاضاهای بیشتر دامنه 20 تا 30 درصدی را تجربه كردند.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه كشوری مشاوران املاك اظهار داشت: سال 1390 مقرر شد در استانهای تهران والبرز میزان رشد مجاز اجاره بهای مسكن 9 تا 12 درصد باشد و تعیین این ارقام تا حدودی وضعیت معاملات را تحت تاثیر قرار داد و برای مشاوران مشكل آفرین بود ، اما بهر روی نمی توان دارندگان واحد های مسكونی را ملزم به رعایت این نرخ ها ساخت .

وی تصریح كرد : وضعیت نرخ های معاملات خانه های استیجاری در سال 1390 نشان داد كه متوسط رشد اینگونه خانه ها 20 تا سقف 30 درصد بود .

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست هفته گذشته خود با وزیر راه و شهرسازی در مورد آخرین وضعیت مسكن مهر و مسایل پیرامون آن دغدغه های خود را بازگفتند و خواستار كنترل افزایش قیمت مسكن به خصوص بحث افزایش اجاره بها را مورد تاكید قرار دادند واز مقام مسئول این بخش درخواست اتخاذ تدابیری جدی را داشتند.

مجلسیان با استناد به تبصره های قانون بودجه سال 1386 موضوع كنترل اجاره بهای مسكن را یادآورشدند و گفتند:براساس مصوبه ساماندهی بازار عرضه مسكن اجاره ای و طی پنج بند راهكاری در قالب ساخت مسكن اجاره ای با حداقل قیمت تمام شده با كمك شهرداری ها پیش بینی شده بود كه تاكنون اقدام جدی از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام نشده است.

نمایندگان مجلس براین باورند كه با ساخت منازل اجاره ای می توان نقش مهمی در كاهش قیمت اجاره ای مسكن داشت.

درعین حال مجلس شورای اسلامی به وزارتخانه یادشده پیشنهاد داد كه با اخذ مالیات در مورد قیمت زمین و خرید املاك گران قیمت، كمكی به كنترل بازار مسكن كند.

از سوی دیگر علی نیكزاد وزیر راه و شهرسازی در خصوص موضوع قانون ساماندهی بازار عرضه مسكن اجاره ای معتقد است : براساس قانون مذكور ،قرار بود زمین به دولت داده شود تا دولت با حمایت، مسكن ها را به خانوارها اجاره دهد، اما این موضوع تنها به یك رانت تبدیل شد و این وزارتخانه جلوی آن را گرفت.

وی از اعلام آمادگی وزارت راه وشهرسازی خبرداد كه برای نهادهای دولتی مانند شهرداری ها و برخی سازمان ها مسكن های اجاره ای احداث كند ،مشروط برآنكه لایحه ای كه از دولت به مجلس می آید تصویب شود تا بر اساس آن افراد با مسئولیت های مشخص بتوانند یك سال و با قیمت معین در استان ها و شهرستان ها این مسكن ها را اجاره دهند.

بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یكی از مراجع رسمی در خصوص تحولات اقتصادی كشور و نوسان قیمت ها به تازگی آماری درباره وضعیت اجاره بهای مسكن در شهرهای كشور منتشر كرد كه نشان می دهد در تهران سال گذشته میانگین رشد شاخص اجاره بها در سه ماه پایانی سال ( فصل زمستان ) به رقم 1. 14 درصد رسید و در سایر ماهها این نرخ رشد بین 9 تا 12 درصد در نوسان بود.

برپایه این گزارش تهران هفتمین شهر از نظر بیشترین نرخ رشد اجاره بها معرفی شد.

درحالی كه از ابتدای تابستان 1391 دو هفته سپری شده ،اما نرخ های اجاره روند صعودی خود را پی می گیرند و سقف 13 تا 15 درصد رشد قیمت مورد تایید ، بیشتر روی كاغذ رسمیت دارد ، و خط و نشان موجرین برای مستاجرین مبنی بر پذیرش صوری و یا تمدید توافقی از مصادیق شرایط بازار در این بخش است .

هرچند كه امار بانك مركزی نشان می دهد حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی در فعالیت های ساختمانی طی شش ماه نخست سال گذشته رشد 7. 30 درصدی نسبت به مدت مشابه سال ماقبل داشته ،اما تعداد كل ساختمان هایی كه احداث آن ها طی نیمه نخست سال 90 آغاز شده بود، با شش دهم درصد كاهش نسبت به مدت مشابه سال 89 به رقم 109 هزار و 983 دستگاه رسید.

در همین حال هزینه احداث یك مترمربع بنا در ساختمان هایی كه احداث آن ها طی شش ماه نخست سال 90، آغاز شده بود، 4. 12 درصد افزایش یافت و به بیش از 340هزار تومان برای هر مترمربع رسید.

اطلاعات دریافتی از آژانس های معاملات املاك به طور متوسط در سه ماهه نخست امسال میانگین رشد اجاره خانه های پایتخت 20 درصد بوده و رشد عرضه خانه های مهر می تواند مانع از شتاب قیمت در این بخش باشد .

شاخص بهای اجاره مسكن در مناطق شهری ایران در سال 1390

بر اساس گزارش بانك مركزی اجاره بها در سال 1390 در مناطق شهری 1. 11 درصد نسبت به سال 1389 افزایش یافت.

شاخص بهای مسكن اجاری در مناطق شهری ایران در سه ماهه چهارم سال گذشته به عدد 9. 277 رسید كه نسبت به سه ماهه قبل از آن به میزان 5. 3درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل 6. 13 درصد افزایش یافت.

بر اساس این گزارش شاخص بهای مسكن اجاری در سه ماهه چهارم سال 1390 نسبت به سه ماهه قبل، در كلیه استان های كشور افزایش یافت.

بیشترین میزان افزایش متعلق به استان بوشهر معادل 7. 5 درصد بود و استان های ایلام و كهگیلویه و بویراحمد هر یك با 7. 4 درصد و همدان با 5. 4 درصد در رده های بعدی قرار گرفتند. كمترین میزان افزایش مربوط به استان گیلان معادل 2/2 درصد بود و استان های سیستان و بلوچستان با 4. 2 درصد و كرمانشاه با 5. 2 درصد افزایش در رده های بعدی قرار گرفتند.

درعین حال شاخص فوق در استان تهران معادل 4. 3 درصد افزایش داشته است.

**شاخص بهای مسكن اجاری در شهرهای بزرگ

بر اساس این گزارش شاخص بهای مسكن اجاری در شهرهای بزرگ در سه ماهه چهارم سال 1390 به عدد 7. 277 رسید كه نسبت به سه ماهه قبل از آن برابر 5. 3 درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل 1. 14 درصد افزایش نشان می دهد.

متوسط شاخص مذكور در شهرهای بزرگ در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن معادل 4. 11 درصدافزایش داشته است.

انتظار می رود دولت با بهره گیری از اعتبارات طرح مهر نسبت به روند تكمیل خانه های این بخش شتاب بخشد ،تا ضمن پاسخگویی به تقاضاهای بازار ، مانع از رشد جهش قیمت خانه و به تاسی از آن خانه های استیجاری شود .

اقتصام** 1559**1319





:: برچسب‌ها: عروسی ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: