روزنامه‌های کابل: یکشنبه، ۱۸ سرطان
نوشته شده توسط : chudae

برگزاری نشست توکیو در مورد کمک مالی به افغانستان و سخنرانی اخیر وزیر خارجه آمریکا در مورد افغانستان، از مسایل مورد بررسی در روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

روزنامه هشت صبح نوشته است که افغانستان با وجود مشکلات عظیمی که در عرصه مبارزه با فساد اداری و استفاده بهتر از کمک‌های بین‌المللی در سال‌های قبل داشته، حالا با برگزاری نشست توکیو، یک بار دیگر فرصت یافته است تا از کمک مالی جهان برخوردار شود.

این روزنامه نوشته است که دولت افغانستان باید از ده سال گذشته درس گرفته و حالا برای استفاده موثر از پول‌های کمک شده، مبارزه عملی را علیه فساد اداری آغاز کند.

نویسنده هشت صبح افزوده است که این مبارزه، زمانی عملی می‌شود که رهبری افغانستان، افراد و مقامات دولتی و حکومتی را که در فساد اداری دست دارند، به دادگاه کشانده و "دارایی‌های نامشروع‌شان" را به خزانه ملت بازگرداند.

روزنامه باور در سرمقاله خود نوشته که دولت افغانستان اخیرا "دستاوردهای" زیادی در عرصه بین‌المللی داشته است و نویسنده در این زمینه از اجلاس شیکاگو تا تبدیل شدن افغانستان به متحد اصلی آمریکا خارج از ناتو و امضای پیمان‌های متعدد با کشورهای مختلف یاد کرده است.

این روزنامه نوشته است که این پیشرفت‌ها نشان می‌دهد که جهان به دولت افغانستان باور دارد، اما نویسنده افزوده است که به نظر می‌رسد سطح این اعتماد و باور نسبت به دولت در میان مردم افغانستان، به شدت پایین است.

نویسنده افزوده است که مردم افغانستان در بیشتر از ده سال گذشته، شاهد ناکامی دولت کشورشان بوده‌اند و بیشترین آسیب را از فساد موجود در ادارات دولتی دیده‌اند.

باور نوشته است که با وجود خوشبینی جهان نسبت به افغانستان، مردم این کشور نمی‌خواهند کمک‌های جامعه جهانی یک بار دیگر وارد سیستم آغشته به فساد افغانستان شده و از آن طریق، پول‌ها به جیب زورمندان برسد.

روزنامه سروش ملت نوشته است که نشست توکیو و تعهدات جدید جامعه جهانی در قبال افغانستان می‌تواند امیدواری‌ها نسبت به آینده افغانستان پس از خروج نیروهای ناتو را بیشتر کند.

این روزنامه نوشته است که دولت افغانستان، ده سال میان سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۲۴ میلادی را "دهه تحول" نامگذاری و تعهد کرده است که در این ده سال، برای تقویت اقتصادی افغانستان و ایجاد زیربناها کار خواهد کرد.

سروش ملت افزوده است که دولت افغانستان بدون کمک‌های مالی بین‌المللی، قادر به بهبود اوضاع نخواهد بود، اما نویسنده تاکید کرده که نیاز است برای موثر بودن بیشتر این کمک‌ها، شفافیت لازم در چگونگی اداره و مصرف پول‌ها ایجاد شود.

روزنامه سرنوشت با توجه به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا در مورد تبدیل شدن افغانستان به متحد بزرگ آمریکا بیرون از ناتو، نوشته است که اگر این برنامه تنها در حد شعار باشد و جنبه‌های عملی پیدا نکند، این لقب نه تنها به سود افغانستان نیست، بلکه می‌تواند به زیان این کشور نیز تمام شود.

نویسنده سرنوشت به این باور است که لقب متحد بزرگ آمریکا برای افغانستان می‌تواند این کشور را در برابر تهدیدهای بیشتری از سوی گروه‌ها و کشورهایی در منطقه قرار دهد که با آمریکا مخالف هستند و حالا افغانستان را "متحد اصلی" آمریکا می‌دانند.

روزنامه دولتی انیس نوشته است که اگرچه خوشبینی‌ها در مورد برگزاری نشست توکیو وجود دارد، اما به نوشته این روزنامه، باید منتظر ماند و دید که تعهدات جامعه جهانی در این نشست، تا چه اندازه عملی می‌شود.





:: برچسب‌ها: فوتبال , سیاتل ,
:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: