سندجامع انرژی،‌ نقشه راه توسعه گازرسانی كشور را تبیین می كند
نوشته شده توسط : chudae

'جواد اوجی' تدوین سند جامع انرژی را گام مهمی برای استفاده از دیگر انرژی ها دانست و افزود: تصویب این سند راهبردی تكلیف شركت ملی گاز را در زمینه توسعه گازرسانی، مشخص می كند.

وی اظهارداشت: در زمینه استفاده از انرژی های غیر فسیلی فعالیت های جدی و پیگیر پژوهشی در ستاد وزارت نفت و چهار شركت اصلی آن انجام شده است و با توجه به وجود انرژی هایی چون باد، آب، ذغال سنگ و خورشید در كشور،‌شاید استفاده از گاز برای تامین انرژی ضرورت نداشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران (شانا)، این مقام مسوول با بیان این كه ایران رتبه نخست منابع هیدروكربوری دنیا را به خود اختصاص داده است، تصریح كرد: به نظر می رسد تكیه بر این منابع غنی می تواند یكی از دلایل كم توجهی به استفاده از انرژی های غیرفسیلی باشد، ‌اما انتظار می رود با تصویب سند جامع انرژی به این مقوله نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

** ساخت پالایشگاه ملی گاز پیگیری می شود

مدیر عامل شركت ملی گاز ایران در باره ساخت نخستین پالایشگاه ملی گاز در كشور گفت: طراحی ایرانی مهم ترین نكته در ساخت این پالایشگاه است كه فعالیت خوبی در این بخش انجام شده است.

اوجی ادامه داد: 'هالكان' و 'سفید زاخو' در استان فارس،‌ میدان هایی هستند كه گاز آنها در این پالایشگاه پالایش خواهد شد.

وی اضافه كرد: بخش عملیات اجرایی ساخت پالایشگاه گاز 100 درصد ایرانی با قرارگاه خاتم نهایی و قرار داد آن نیز امضا شده است.

به گفته مدیر عامل شركت ملی گاز ایران، با توجه به تجمیع فعالیت ها در این بخش، انتظار می رود ساخت این پالایشگاه زودتر از وعده داده شده به مقام معظم رهبری به اتمام برسد.

**طرح تقاضای تركیه برای افزایش واردات گاز ایران

اوجی در خصوص طرح تقاضای افزایش صادرات گاز ایران به تركیه گفت: این بحث در سفر آتی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران به تركیه و مقام های انرژی این كشور مورد پیگیری قرار می گیرد.

وی از افزایش 5 میلیون مترمكعب صادارت گاز به تركیه خبر داد و افزود: هم اكنون سقف قرارداد ایران ـ تركیه 30 میلیون مترمكعب در روز است و این ظرفیت می تواند تا 35 میلیون متر مكعب در روز افزایش یابد.

این مقام مسوول اظهار داشت: حجم تولید گاز كشور با توجه به وارد مدار شدن فازهای جدید پارس جنوبی تا 1.5 سال آینده 100 تا 150 میلیون متر مكعب افزایش خواهد یافت كه تحقق این مهم باعث افزایش توان صادراتی كشور نیز خواهد شد.

** پیگیری صادرات 30 میلیون متر مكعب گاز به پاكستان

اوجی درباره صادرات گاز به پاكستان گفت: در سفر اخیر وزیر انرژی پاكستان به ایران افزایش حجم صادارت گاز از 21.5 به 30 میلیون متر مكعب در روز مهم ترین موضوع بود كه گفت و گو های اولیه آن از سوی شركت ملی صادارت گاز ایران صورت گرفته است.

اقتصام**9186**1542





:: برچسب‌ها: مدل , باند ,
:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: