تولید بیش از 600 هزار متر مكعب صنوبر در زراعت چوب گیلان
نوشته شده توسط : chudae

'رحمت الله رحمانی' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا در خصوص زراعت چوب صنوبر ، گفت: طی سال های گذشته 500 تا 600 هزار هكتار چوب از جنگل های گیلان برداشت می شد ، كه با اجرای طرح صیانت از جنگل های كشور این رقم كاهش یافته و به 200 هزار هكتار رسیده است.

وی افزود: رشد سریع و كاهش هزینه های تولید صنوبر در صنعت زراعت چوب صرفه اقتصادی دارد و كشاورزان از تولید این محصول استقبال می كنند.

وی تاكید كرد: با وجود بارندگی های مستمر و خاستگاه اكولوژیكی تولید این درخت در استان گیلان نسبت به سایر استان ها،حتی استان های شمالی از مزیت نسبی برخوردار بوده و به هزینه كمتری نیاز دارتد.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان درختان صنوبر را عروس جنگل های استان گیلان نامید و گفت: صنوبر ایرانی با عنوان سپید پلد از گیاهان بومی استان گیلان به شمار می رود.

به گفته ی وی ، پیش از انقلاب 100 گونه صنوبر خارجی از گونه های آمریكایی و آمریكایی - اروپایی به ایران وارد شد كه تنها دو گونه ،پی دی 7751 و پی دی 6955 بعنوان بهترین گونه ها در ایران تولید شد.

وی رشد سریع این درخت را مورد تاكید قرار داد و افزود: این درخت از یك تا 12 سالگی با توجه به وجود صنایع فرآوری و تبدیلی قابل بهره برداری است.

رحمانی گفت: در این راستا باید صنایع فرآوری و تبدیلی صنعت چوب در این استان افزایش یابد تا زراعت چوب صنوبر نیز رونق بیشتری پیدا كند.

به گفته ی رحمانی درخت صنوبر در سن یك سالگی می تواند با توجه به عملیات فرآوری به چیپس،خرده چوب،تیر و سایر محصولات مورد نیاز تبدیل شود.

وی اظهار داشت: هم اكنون استان گیلان در كاشت صنوبر ،شهرستان صومعه سرا در زراعت چوب صنوبر و آستانه اشرفیه در تولید نهال مقام اول كشوری را به خود اختصاص داده اند.

وی خواستار كمك های فنی - اعتباری و بلاعوض از سوی دولت در این زمینه شد و گفت: استان گیلان ظرفیت بالایی برای تولید درخت صنوبر و زراعت چوب آن دارد كه باید با ارایه تسهیلات مناسب از این ظرفیت ها استفاده شود.

رحمانی افزود: تاكنون برای هر هكتار كاشت درخت صنوبر مبلغ دو و نیم میلیون تومان وام با سود هفت درصد به كشاورزان اعطا می شد كه این رقم برای تولید این محصول كافی نیست.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان با بیان اینكه در حال حاضر مبلغ پنج تا شش میلیون تومان تسهیلات به تولیدكنندگان ارائه می شود، تاكید كرد: دولت باید نگاه ویژه ای به زراعت چوب صنوبر استان گیلان داشته باشد.

وی به صادرات این محصول اشاره كرد و با بیان اینكه به طور تقریبی حدود 300 هزار متر مكعب درخت صنوبر به كشورهای همسایه صادر می شود، افزود: هم اكنون روزانه پنج كامیون چوب صنوبر به كشور عراق صادر می شود.

وی یادآور شد به منظور حمایت از تولیدكننده هر ساله بیش از 30 هزار قطعه نهال در استان گیلان تولید و در اختیار كشاورزان قرار می گیرد.

وی به اشتغالزایی این صنعت اشاره كرد و گفت:با وجود قلمستان،نهالستان،صنعت زراعت چوب این صنعت در سه بخش اشتغالزایی مستقیم ایجاد كرده است.

به گفته ی وی كاشت درختان صنوبر در كاهش گرد و غبار موثر بوده به نحوی كه سالانه بیش از 60 تن گرد و غبار و كربن توسط این درختان جذب و اكسیژن تولید می شود.

اقتصام**9186**1561





:: برچسب‌ها: سیاه , کریسمس ,
:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: