تهیه طرح دو فوریتی در مجلس ایران برای مسدود کردن تنگه هرمز
نوشته شده توسط : chudae

آیا ایران برای جلوگیری از عبور نفت از تنگه هرمز آماده می‌شود؟

با تصمیم اروپا برای تحریم نفت ایران، بسیاری نگران افزایش قیمت نفت و تاثیر آن براقتصاد جهانی بودند، در داخل ایران هم بسیاری از سیاستمداران به این امید بسته بودند که این دلیلی می شود برای توقف تحریم.

برای پخش این فایل، نرم افزار "جاوا اسکریپت" باید فعال شود و تازه ترین نسخه "فلش" نیز نصب شده باشد

ابراهیم آقامحمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران از تهیه طرحی دو فوریتی با امضای ۱۰۰ نماینده برای "مسدود کردن تنگه هرمز در پاسخ به تحریم های غرب" خبر داد.

به نوشته خبرگزاری مهر، این نماینده مجلس دوشنبه ۱۲ تیر (۲ ژوئیه) اعلام کرده که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرحی را تهیه کرده که موضوع آن، جلوگیری از تردد "نفتکش‌هایی که به کشورهای تحریم‌کننده ایران، نفت حمل می‌کنند" از تنگه هرمز است.

اتحادیه اروپا، از دیروز تحریم های جدیدی را به مرحله اجرا گذاشته که به موجب آن کشورهای این اتحادیه، که مشتری حدود یک پنجم نفت صادراتی ایران بودند، از واردات نفت از این کشور خودداری خواهند کرد.

تنگه هرمز

برخی مسئولان ایرانی تاکید کرده اند که اگر قادر به صدور نفت از تنگه هرمز نباشند، به سایرین هم اجازه این کار را نمی‌دهند

متن طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس ایران، به معنی توصیه به ممانعت ایران از صدور نفت کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس، به مصرف کنندگان نفت از جمله کشورهای تحریم کننده نفت ایران است.

ابراهیم آقامحمدی در سخنان امروز خود تاکید کرده است که طرح دوفوریتی مورد نظر نمایندگان، در پاسخ به تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است.

شروع مانور موشکی سپاه

"رزمایش موشکی سپاه، از امروز در مناطق مختلف کشور آغاز شده و در جریان آن، موشک‌های بالستیک اهدافی شبیه پایگاه‌های 'کشورهای فرامنطقه‌ای' را در کویر و دریا هدف قرار می دهند"

اظهارات آقای آقامحمدی در حالی منتشر شده که حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان نیز، در سرمقاله امروز این روزنامه نوشته است: "بستن تنگه هرمز به روی کشتی های نفتکش - و در صورت لزوم کشتی های تجاری - یکی از اهرم های کارآمد و مشروع جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با زورگویی و باج خواهی آمریکا و متحدانش است."

آقای شریعتمداری، که توسط آیت الله خامنه ای به مدیریت روزنامه کیهان منصوب شده، در ادامه نوشته است که حکومت ایران "می تواند و باید از این اهرم در صورت نیاز استفاده کند".

مدیرمسئول کیهان یادآوری کرده که آیت الله خامنه ای هم تاکید دارد که "اگر آمریکا و متحدانش علیه جمهوری اسلامی ایران دست به حماقت بزنند، منافع آنان در هیچ نقطه دنیا از حمله و یورش رزمندگان و ملت پاکباخته و جان برکف این مرز و بوم در امان نخواهد بود".

همزمان، خبرگزاری های ایران گزارش داده اند که دوشنبه صبح، رزمایش بزرگ موشکی سپاه پاسداران با نام "پیامبر اعظم ۷" در مناطق مختلف کشور آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری ها، در جریان این رزمایش "انواع موشک‌های بالستیک سپاه به صورت همزمان با شلیک از نقاط مختلف، هدفی واحد که شبیه سازی [شده] از پایگاه‌های کشورهای فرامنطقه‌ای است را در کویر ایران و نیز اهدافی در دریا را منهدم خواهند کرد".

"حضرت آقا [رهبر ایران] بارها تاکید فرموده اند که اگر آمریکا و متحدانش علیه جمهوری اسلامی ایران دست به حماقت بزنند، منافع آنان در هیچ نقطه دنیا از حمله و یورش رزمندگان و ملت پاکباخته و جان برکف این مرز و بوم در امان نخواهد بود"

سرمقاله امروز کیهان

در صورت ارائه طرح دوفوریتی مسدود کردن تنگه هرمز به هیات رئیسه مجلس، طبق قانون ابتدا باید دو فوریت آن مورد تصویب نمایندگان قرار بگیرد.

پس از تصویب فوریت طرح یا لایحه دو فوریتی، این طرح حداکثر ظرف مدت ۶ ساعت چاپ و توزیع می‌شود و حداکثر ۴۸ ساعت پس از چاپ و توزیع، در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

با این حال مشخص نیست که در صورت تصویب چنین طرحی، نیروهای مسلح ایران تا چه حد ملزم به تبعیت از آن باشند.

مصوبات مجلس، در صورت تصویب شورای نگهبان برای قوه مجریه الزام آور هستند و این در حالی است نیروهای مسلح، تحت فرماندهی رهبر جمهوری اسلامی قرار دارند.





:: برچسب‌ها: جشن تولد , نیویورک ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: