تخریب مقابر صوفیه در تمبكتو توسط انصارالدین
نوشته شده توسط : chudae
ابنیه خشت گلی تمبکتو

تمبکتو به خاطر معماری منحصر به فردش شهرت جهانی دارد

به گفته شاهدان، پیکارجویان اسلامگرا انصار الدین در مالی به مقابر شخصیتهای تاریخی صوفیه در شهر تمبکتو حمله، و دو ضریح را ویران کرده اند.

این حمله تنها چهار روز پس از آن صورت گرفت که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، شهر باستانی تمبکتو را در فهرست میراث فرهنگی در معرض تهدید خود قرار داد.

پیکارجویان اسلامگرای انصار الدین چهار ماه قبل بخش عمده ای از شمال مالی تصرف کردند.

به گزارش منابع محلی، عملیات تخریب مقابر صوفیه با استفاده از بیل و کلنگ از صبح شنبه آغاز شده است. انصار الدین یک گروه پیکارجوی سنی مذهب است که به قرائت سختگیرانه ای از قانون شریعت معتقد است و هر نوع مقبره و بارگاه را کفر و بدعت تلقی می کند.

الساندرا کومینز، دبیر یونسکو در بیانیه ای که در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار داد، این تخریبها را یک تراژدی توصیف کرده است. خانم کومینز از تمام طرفهای درگیر در مناقشه تمبکتو خواسته تا به مسئولیت خود در قبال این اماکن تاریخی پایبند باشند.

اما ساندا ولد بوماما، سخنگوی جماعت انصار الدین به خبرگزاری فرانسه گفت این گروه تمامی مقابر صوفیه را بدون استثنا تخریب خواهد کرد. بوماما افزود:"خدا واحد است، همه اینها حرام است. ما مسلمان هستیم. یونسکو دیگه کیه؟"

روز پنجشنبه (۲۸ ژوئن) یونسکو هشدار داده بود سقوط این تمبکتو به دست پیکارجویان اسلامگرا می تواند "عجائب شاخص معماری" این شهر باستانی را به خطر بیاندازد.

سندی حیدرا، یک مقام شهری تمبکتو به خبرگزاری رویترز گفت: "به نظر می رسد حمله به مقابر، واکنش مستقیم (انصارالدین) به بیانیه یونسکو بوده است."





:: برچسب‌ها: سرگرمی , استرالیا ,
:: بازدید از این مطلب : 204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: