بشار اسد:عوامل بین المللی، منطقه ای و داخلی در بحران سوریه نقش دارند
نوشته شده توسط : chudae

به گزارش گروه اخبار شب ایرنا، اسد در گفت وگو با برنامه 'فراسو'ی شبكه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران، گفت:‌آنچه در لیبی به وقوع پیوست، الگویی برای راه حل سوریه نیست و هیچ طرح و الگویی جز 'الگوی ملی' در سوریه قابل اجرا نیست .

رئیس جمهوری سوریه گفت: عامل بین‌المللی با موضع دولت‌های غربی مرتبط است كه به ویژه با خوی استعمارگری این كشورها مرتبط است كه در حال حاضر از شیوه اشغالگری به رویكرد دیگری در تحمیل دیدگاه‌های خود روی آورده‌اند.

وی یاد اور شد، این موضوع در مورد برنامه هسته‌ای ایران نیز دیده می‌شود همانطور كه غربی‌ها با دستیابی ایران به دانش هسته‌ای مخالفت كردند.

بشار اسد در مورد عامل منطقه‌ای گفت: ‌برخی كشورهای منطقه از موضع سوریه در تنگنا قرار دارند كه موضع سوریه در قبال فلسطین مقاومت و عراق از جمله آنها است، این كشورها فرصتی یافتند تا حضور سوریه در منطقه را كمرنگ كنند.

وی گفت: در مورد عامل داخلی سوریه نیز چالش‌هایی كه در سوریه وجود داشت به گونه‌ای نبود كه طرفی طرف دیگر را بكشد، چالش‌های سوریه در داخل دیگر كشورها نیز وجود داشت اما برخی ناآگاهان در داخل به خاطر پول اقدام به ایجاد ناآرامی و آشوب در داخل كشور كرده‌اند.

رئیس جمهوری سوریه عده ای از متخلفان از قانون كشور را مسبب ناآرامی دانست و گفت: آنها در ابتدا 64 هزار نفر بودند البته بخشی نیز به تندروهای مذهبی در سوریه مربوط می‌شود. القاعده و تشكیلات مشابه القاعده نیز وجود دارند كه اینگونه اقدامات را مرتكب می‌شوند.

وی افزود: امروز تندروها بیشتر افرادی را تشكیل می‌دهند كه اقدام به كشتار مردم سوریه می‌كنند و ما امروز با آمیزه‌ای از جنایتكاران در داخل سوریه مواجه هستیم و من همواره در بحران‌ها به موضوعات داخلی تأكید دارم مداخله خارجی بدون عوامل داخلی ممكن نیست.

وی افزود: ایران نیز مدت ها است با مداخله خارجی مواجه است، اما استحكام داخلی در ایران مانع از تحقق مداخلات خارجی شده است و وقتی درباره اوضاع داخلی صحبت می‌كنیم نمی‌توان درباره اوضاع خارجی بی‌تفاوت ماند.

رییس جمهوری سوریه درباره تأخیر در اجرای اصلاحات سیاسی در این كشور گفت: ما روند اصطلاحات را به موازات شرایط سخت در سال 2000 آغاز كردیم. اصطلاحات همزمان با انتقاضه فلسطینی‌ها در سال 2000 آغاز شد كه بعد انفجارهای 11سپتامبر رخ داد بعد از آن نیز اشغال افغانستان و عراق نیز شروع شد سپس جنگ سال2006 آغاز شد و پس از آن نیز جنگ 2009 علیه غزه و همزمان با تمامی این تحولات فشارها علیه سوریه همچنان ادامه داشت.

وی گفت: ما در ابتدای اصلاحات بر توسعه اقتصادی تمركز كردیم. همچنین گام‌های زیادی در دیگر زمینه‌های اصلاحات برداشته شد كه اصلاحات در رسانه‌ها بخشی از آن بود. در روند اصلاحات سیاسی نیز به تدریج به جلو گام برداشتیم.

بشار اسد در مورد حمایت برخی كشورهای دیكتاتوری از ناآرامی‌های سوریه گفت: برای تروریسم و دولت‌هایی كه از آنها حمایت می‌كنند، اصلاحات تأثیری ندارد و آنها فقط به دنبال ناآرامی هستند.

اسد در ادامه در مورد حمایت كشورهای غربی از اقدامات تروریست‌ها در سوریه، گفت: رفتار غرب بر اساس معیارهای دو گانه است و برخی كشورهای منطقه در تصمیم‌گیری‌ها آزاد نیستند، همچنان كه مواضع این كشورها افشا شده است.

رئیس جمهوری سوریه به جغرافیای سیاسی این كشور اشاره كرد و گفت: سوریه در موقعیت ژئوسیاسی مهمی قرار دارد ، این كشور همواره در معرض دخالت‌های خارجی قرار داشته و تسلط بر سوریه تسلط بر بخش مهمی از تصمیم‌گیری‌های سیاسی در منطقه خواهد بود. سوریه در حال حاضر بهای مواضع‌اش را می‌پردازد.

ادامه دارد...

**1536**1368**





:: برچسب‌ها: شیکاگو , گل ,
:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: