انتخاب مرسی، بمب رسانه ای در جهان
نوشته شده توسط : chudae

كمیسیون انتخابات مصر، این خبر را عصر یكشنبه در حالی قرائت كرد كه مردم این كشور برای حفظ آرا و انقلاب خود از اول هفته جاری در میدان التحریر تجمع كرده بودند. هنگامی كه نماینده این كمیسیون اعلام كرد؛ نامزد‏ اخوان المسلمین، با كسب حدود 52 درصد آرا به عنوان رییس جمهوری مصر‏ برگزیده شده است، انقلابیون مصری با فریادهای شادی این خبر را تایید كردند.

در این انتخابات احمد شفیق از نخست وزیران دوره رژیم مبارك و رقیب‏ اصلی آقای مرسی حدود 48 درصد آرا را به دست آورد.‏ مرسی اولین رییس جمهوري از اخوان المسلمین است، اولین رییس جمهوري بعد از انقلاب اخیر مصر است و اولین رییس جمهوري است كه در این كشور بدون سابقه نظامي به ریاست رسیده است.

دوویچه وله درباره مرسی نوشت: ‌برنده انتخابات ریاست جمهوری مصر، چهره‌ای اسلام‌گرا و در عین حال میانه‌رو اعلام شده است كه اخوان‌المسلمین وی را با توجه به رد صلاحیت خیرت الشاطر، كاندیدای اصلی خود، به عنوان نامزدی اضطراری روانه‌ی میدان كرده بودند.

نكته حایز اهمیت توجه تمامی رسانه های جهان به این رویداد سیاسی در شمال آفریقا بود.

مهمترین محورهای مطرح دراین زمینه در كه در گزارشهای اولیه این رسانه ها برای انعكاس از رویداد منشتر شد، عبارت است از:

- واكنش های جهانی به این پیروزی

- واكنش مصری ها به این پیروزی

- موضع رژیم صهیونیستی

** واكنش های جهانی

------------------------------------------

- بی بی سی: 'ویلیام هیگ' وزیرخارجه انگلیس: به مردم مصر به خاطر تعهدشان به‏ روندهای دموكراتیك و انتخاب رییس جمهوری جدید تبریك می گویم و برای‏ دكتر محمد مرسی در مواجهه با چالش های پیش رو آرزوی موفقیت می كنم. ما روابط بلندمدت با مصر را از جمله در امور منطقه‏ ای ارزشمند می دانیم و آماده همكاری با رییس جمهور مرسی و دولت وی در‏ زمینه حمایت از روند انتقال دموكراتیك و ارتقا منافع مشترك، هستیم.

- دوویچه وله: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی پیروزی محمد مرسی را در انتخابات ریاست جمهوری مصر با انتشار بیانیه‌ای تبریك گفته است.

- خبرگزاری فرانسه: كاخ سفید اعلام كرد این كشور باید به‏ عنوان یكی از حامیان صلح در منطقه باقی بماند.‏ جی كارنی سخنگوی كاخ سفید در بیانیه ای كه در همین خصوص از سوی‏ واشنگتن منتشر شد، ضمن تبریك گفتن به محمد مرسی ربیس جمهور منتخب مصر در‏ انتخابات ریاست جمهوری اخیر این كشور، اعلام كرد: 'امیدواریم دولت مصر‏ نقش خود به عنوان ستون صلح در منطقه به خوبی ایفا كند.'

- رادیو فردا: دولت اوباما با تبریك پیروزی محمد مرسی از او خواست در روند تشكیل دولتش، درمسیر وحدت ملی این كشور گام بردارد. 'جی كارنی' سخنگوی كاخ سفید انتخابات ریاست جمهوری مصر را گامی بزرگ برای گذار دمكراتیك در این كشور توصیف كرد.

- خبرگزاری فرانسه: فرانسوا اولاند ربیس جمهور فرانسه با استقبال از پیروزی محمد مرسی، رییس جمهور منتخب مصر و آرزوی‏ استقرار نظام سیاسی دمكراتیك در مصر، اعلام كرد فرانسه آمادگی دارد‏ با رییس جمهور جدید مصر همكاری كند.‏ اولاند با انتشار بیانیه ای در همین خصوص اعلام كرد: 'فرانسه به مردم‏ مصر كه با آرامش و عزمی راسخ در فرایند انتخابات شركت و بار دیگر‏ بر خواست و اراده خود برای انتخاب آزاد و دمكراتیك نمایندگان و‏ رهبران خود تاكید كردند، تبریك می گوید.'

- دوویچه وله: '‌انگیدو وستروله'، وزیر امور خارجه آلمان، انتخاب محمد مرسی به عنوان رییس‌جمهور جدید مصر را به وی تبریك گفت. وستروله در عین حال تصریح كرد كه راه برقراری دمكراسی‌ واقعی در مصر طولانی است. برای نخستین بار در تاریخ مصر رییس‌جمهوری بر مسند قدرت نشسته كه در انتخاباتی آزاد برگزیده شده است. حال انتظار می‌رود كه رییس‌جمهور جدید خود را پشتیبان تحولات دمكراتیك در مصر بداند، نماینده‌ی همه مصریان باشد و به ضامن صلح در داخل مصر و همچنین در مناسبات با دیگر كشورها بدل شود.

- رییس جمهوری آفریقای جنوبی: با انتشار‏ بیانیه ای به محمد مرسی نامزد پیروز اخوان المسلمین در نخستین‏ انتخابات ازاد و دمكراتیك مصر تبریك گفت.‏ ژاكوب زوما دراین بیانیه اعلام كردكه آفریقای جنوبی از نتایج رسمی‏ انتخابات ریاست جمهوری مصر كه از سوی كمیسیون انتخابات این كشور‏ اعلام شد: استقبال می كند.

- خبرگزاری فرانسه: 'وام' خبرگزاری كشور‏ امارات متحده عربی با انعكاس بیانیه وزارت امور خارجه این كشور‏ نوشت: امارات متحده عربی با دقت تحولات مصر را دنبال كرده، از نتایج‏ انتخابات ریاست جمهوری این كشور استقبال می كند و به انتخاب برادران‏ مصری كه در راستای تلاش آنان برای رسیدن به دموكراسی است، احترام می‏ گذارد.

- دولت قطر‏ در بیانیه ای كه در خبرگزاری رسمی این كشور منتشر شده است،

' از نقش‏ شورای عالی نیروهای نظامی و حكام مصر به دلیل كمك به به موفقیت رسیدن‏ این تجربه قدردانی كرد.'

- ‏در كویت 'صباح الاحمد الجابر الصباح' امیر این كشور، 'اعتمادی به‏ نفسی كه برادران مصری ا انتخاب مرسی به عنوان رییس جمهوری این كشور‏ به وی دادند' را به او تبریك گفت.

‏ امیر كویت همچنین برای رییس جمهور جدید مصر 'آرزوی موفقیت در تحقق آرمان‏ های سعادت جویانه مردم مصر و پیشرفت بیشتر امنیت و ثبات در این‏ كشور' كرد.

‏- 'اسامه النجیفی' سخنگوی پارلمان عراق ، 'گرم‏ ترین تبریكات و دعای خیر' خود برای مرسی را اعلام كرد و در مورد این‏ كه 'كشور مصر و مردمش در مراحل بعدی، امنیت، ثبات و سعادت داشته‏ باشند' اظهار امیدواری نمود.

- خبرگزاری شینهووا: نخست وزیر دولت مردمی فلسطین در نوار غزه‏ با محمد مرسی تلفنی گفتگو كرد و پیروزی وی را در انتخابات‏ ریاست جمهوری مصر تبریك گفت.‏ هنیه در گفت و گوی تلفنی خود با مرسی خاطرنشان كرد: 'ما امیدواریم‏ كه پیروزی مرسی امنیت و ثبات واقعی را برای مردم دوست و برادر مصر‏ محقق كند

‏- الجزیره : 'عبدالعزیز بوتفلیقه' رییس جمهور الجزایر پیروزی ' محمد مرسی‏ ' در گفت وگوی تلفنی با‏ محمد مرسی انتخاب وی به ریاست جمهوری جدید مصر را از سوی خود، دولت و‏ ملت الجزایر تبریك گفت.‏ عبدالعزیز بوتفلیقه دراین گفت و گو برای رییس جمهور جدید مصر در‏ انجام وظایف، موفقیت و برای مردم مصر سربلندی و پیشرفت آرزو كرد.

- جنبش حماس پیروزی محمد مرسی در انتخابات مصر را به مردم‏ این كشور تبریك گفت.

‏- مردم غزه پیروزی محمد مرسی را در انتخابات ریاست جمهوری مصر جشن‏ گرفتند.

- محمود الزهار از رهبران حماس نیز این پیروزی را لحظه ای تاریخی‏ و یك پیروزی بزرگ توصیف كرد.

- خبرگزاری فرانسه: جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، كه قدرت‏ را در نوار غزه در دست دارد، از پیروزی تاریخی محمد مرسی،‏ نامزد اخوان المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری مصر استقبال كرد.‏ محمود الزهار از رهبران بلند پایه حماس اعلام كرد: 'این پیروزی عصر‏ جدیدی است كه در مصر آغاز شده است و برای برنامه عادی سازی روابط و‏ همكاری امنیتی با دشمن اسرائیلی یك ناكامی به شمار می رود.'‏

** واكنش مصریها

-----------------------------

- العربیه: ناجح ابراهیم اسلامگرای مصری پس از پیروزی محمد‏ مرسی در انتخابات ریاست جمهوری این كشور گفت: مرسی باید ضمن عمل‏ كردن به وعده های انتخاباتی اش، سایر طیف های جامعه را به سوی خود‏ جلب كند. محمد مرسی با این پیروزی به تمامی نیروهای ملی،‏ انقلابی و اسلامی مدیون است.

‏- الجزیره: اخوان المسلمین اعلام كرد پس از رسیدن محمد مرسی به‏ ریاست جمهوری مصر، عضویت وی در این گروه به پایان رسیده است.

- الجزیره: احمد سبیع یكی از اعضای ارشد حزب عدالت و آزادی مصر در گفت وگو با‏ كانال تلویزیونی مصر اعلام كرد: پیروزی‏ محمد مرسی نامزد حزب اخوان المسلمین در انتخابات مصر، بیانگر اراده‏ تمامی مردم این كشور است.ما نه درباره اعلام پیروزی محمد‏ مرسی بلكه درباره انقلاب مصر نگرانی هایی داشتیم. مرسی نماینده این‏ انقلاب و دستاوردهای كنونی و آینده آن است، در صورتی كه عدم پیروزی‏ مرسی در این انتخابات اعلام می شد، سالها به گذشته باز می گشتیم.

- بی بی سی: 'حسین طنطاوی' رییس شورای عالی‏ نظامی مصر پیروزی 'محمد مرسی' را در انتخابات این كشور تبریك گفته است‏. ارتشبد حسین طنطاوی به مناسبت پیروزی دكتر محمد‏ مرسی در انتخابات ریاست جمهوری، به وی تبریك گفته است.

- العربیه به نقل از 'محمد بدیع'، مرشد یا رهبر اخوان المسلمین كه مرسي را از بیعت قبلي اش با رهبري اخوان معاف دانست:‌ 'خود من با رییس جمهوري جدید بیعت مي كنم'. این به معناي تغییر یافتن تبعیت است.

** واكنش رژیم صهیونیستی

----------------------------------

- رادیو رژیم صهیونیستی: 'بنیامین نتانیاهو'، نخست‌وزیر؛ همكاری میان مصر و اسراییل باید بر مبنای قرارداد صلح میان دو كشور، منافع هر دو ملت و برقراری ثبات در منطقه استوار باشد. دولت اسراییل 'از روند دمكراسی در مصر استقبال می‌كند و به نتایج آن احترام می‌گذارد.'

- صدای آمریكا: پیروزی مرسی، نقطه عطفی در مذاكرات پشت پرده میان اخوان المسلمین و شورای عالی نیروهای مسلح مصر در یك هفته گذشته به شمار می رود. با وجود پیروزی مرسی، پرسش های بسیاری درباره اختیارات او بی پاسخ است. این پیروزی در اسراییل كه خواستار حفظ پیمان كمپ دیوید است، واكنش داشته است. درحال حاضر نیروهای اسراییل در حالت آماده باش در مرز با مصر به سر می برند.

- دوویچه وله: ورود این سیاستمدار 60 ساله به كارزار انتخابات ریاست جمهوری سبب شد كه او در گفته‌های خود موضعی میانه‌رو در پیش گیرد و خود را نماینده‌ای برای همه‌ مصریان معرفی كند.

- رادیو زمانه: به ‌نظر می‌رسد قدرت مانور مرسی پس از حكم دادگاه قانون اساسی مصر مبنی بر انحلال پارلمان این كشور كه بیشترین نماینده را نیروهای اسلام‌گرا در آن داشتند و اعطای قدرت به ارتش برای قانونگذاری و حق كنترل بر تغییر قانون اساسی چندان زیاد نباشد. این اقدام در اسراییل كه با دقت اوضاع مصر را پیگیری می كند، با واكنش نتانیاهو روبرو شده است.

پژوهش**1732/1673**1599





:: برچسب‌ها: اتومبیل ,
:: بازدید از این مطلب : 190
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: