افزایش قابل توجه كشتار گاوهای شیری / ضرورت اختصاص یارانه شیر
نوشته شده توسط : chudae

'محمد اسماعیل نیا' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: طی ماه های اخیر افزایش قیمت و كمبود نهاده های دامی بر افزایش هزینه های تمام شده تولید شیرخام تاثیر بسزایی داشته است كه همین امر وضعیت نامطلوب واحدهای دامی شیری كشور را نشان می دهد.

وی با بیان این كه گاوهای شیری به عنوان هسته اصلی تولید از سرمایه های بزرگ كشور به شمار می روند، اظهار داشت: ادامه روند كشتار گاوهای شیری در آینده می تواند تولید شیرخام را با خسارات جبران ناپذیری مواجه سازد كه باید دولت و مسئولان ذیربط با برنامه ریزی و حمایت از ادامه این مسئله ، جلوگیری كنند.

نماینده مردم كاشمر، خلیل آباد و بردسكن تصریح كرد: هم اكنون با وجود هفت میلیون و 700 هزار راس دام سنگین و 65 هزار راس دام سبك، سالانه حدود 9 میلیون تن شیرخام در واحدهای صنعتی و سنتی كشور تولید می شود.

وی ادامه داد: براساس آمارهای موجود نگهداری بخش قابل توجهی از گاوهای شیری به دلیل افزایش قیمت نهاده های دامی، كمبود این نهاده ها در بازار و دیگر هزینه ها، صرفه اقتصادی برای تولیدكنندگان ندارد.

اسماعیل نیا اضافه كرد: طبق آمارها ، كشتار گاوهای شیری در سال 1389 یك میلیون و 200 هزار راس بود كه در سال 1390 به یك میلیون و 400 هزار راس رسید و این رقم افزایش كشتار 200 هزار راس دام را طی مدت یك سال نشان می دهد.

وی گفت: براساس بررسی های كارشناسی در خرداد ماه سال جاری، هزینه تمام شده تولید یك كیلوگرم شیر بدون در نظرگرفتن سود 800 تومان برآورد شد، در حالی كه این محصول به قیمت 630 تومان از دامداران خریداری می شود.

عضو كمیسیون كشاورزی مجلس تاكید كرد: به طور حتم عرضه شیرخام با 170 تومان زیر قیمت تمام شده هزینه های تولید، موجب ضرر و زیان تولید كنندگان این محصول می شود، بنابراین كشتار گاوهای شیری جوان به ناچار صورت می گیرد.

** اختصاص یارانه جهت احیای بخش كشاورزی ضروری است

عضو كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط موجود، اختصاص یارانه به بخش كشاورزی به ویژه بخش تولید شیر كشور احساس شده و اجرای آن ضرورت دارد.

اسماعیل نیا با تاكید بر این كه به بخش تولیدات كشاورزی در تمامی كشورهای دنیا یارانه تعلق می گیرد، گفت: در ایران نیز به منظور احیای توسعه و كاهش قیمت شیرخام باید یارانه به بخش كشاورزی اختصاص یابد تا با كاهش هزینه های تمام شده تولید، از ضرر و زیان تولیدكنندگان و مصرف كنندگان جلوگیری شود.

اسماعیل نیا افزود: در صورتی كه به ازای تولید هر كیلوگرم شیرخام، دو كیلوگرم نهاده دامی همچون جو به دامداران تحویل داده شود، تولید شیرخام برای دامداران صرفه اقتصادی خواهد داشت.

وی اضافه كرد: بنابراین با اختصاص یارانه دامداران می توانند به فعالیت خود ادامه دهند، در غیر این صورت واحدهای دامداری به مرز ورشكستگی كشیده خواهند شد.

وی اظهارداشت: در این راستا دولت و مسئولان ذیربط باید نارسایی و مشكلات بخش را مورد بررسی قرار دهند تا هرچه سریعتر معضلات این بخش با همكاری دستگاه های مرتبط و حمایت دولت برطرف شود.

این نماینده مجلس شواری اسلامی، حمایت از تولید را سرلوحه وظایف وزارت جهاد كشاورزی دانست و گفت: مدیران و مسئولان وزارت جهاد كشاورزی باید با عزم و فرهنگ جهادی در راستای افزایش بهره وری و كاهش مشكلات بخش كشاروزی بكوشند.

اقتصام**9186 **1561





:: برچسب‌ها: روز , چشم انداز , سرگرمی ,
:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: