آغاز استبداد صغیر
نوشته شده توسط : chudae

با مرگ مظفرالدین شاه قاجار، محمدعلی شاه ولیعهد وی به سلطنت رسید، وی در همان ابتدا در مراسم تاجگذاری، نمایندگان مجلس را دعوت نكرد و این گونه خصومت خود را با مشروطه خواهان نشان داد.

وی از آغاز كار، مصمم به برانداختن مشروطیت بود، اما دلیل قانع كننده ای نداشت.

اما در جریان سوء قصدی كه به وی شد، بهانه لازم را به دست آورد و آن را به گردن آزادی‏خواهان انداخت، محمدعلی شاه به نمایندگان مجلس برای تبعید چند تن از رهبران مشروطه اولتیماتوم داد و آنان را تهدید كرد كه در صورت عدم اجابت خواسته اش مجلس را تعطیل می كند و همین بهانه ای شد تا به دلیل سرباز زدن نمایندگان از این اخطار، پنج روز بعد كلنل لیاخوف را به سمت فرمانداری نظامی تهران منصوب كرد و تمامی نقاط حساس شهر، به تصرف نظامیان قزاق درآمد، به گونه ای كه اطراف میدان بهارستان و مدرسه سپهسالار محاصره و توپخانه و سواره‌ نظام ها در مقابل مجلس مستقر شدند.

پس از استقرار سواره نظام ها در مقابل مجلس در دوم تیر 1287 هجری خورشیدی با به توپ بستن ساختمان مجلس به فرمان محمدعلی شاه توسط لیاخوف روسی، جنگ بین قوای قزاق روس و مشروطه خواهان آغاز شد و سرانجام با 300 كشته و 500 زخمی این جنگ، هنگام ظهر به نفع شاه پایان یافت.

بسیاری از بازداشت شدگان در باغشاه تهران به زنجیر كشیده شدند و تعدادی از وعاظ، روزنامه‌نگاران‌، نمایندگان مجلس و سیاسیون كشته و برخی از آنان نیز به سفارتخانه‌های خارجی پناهنده شدند.

رویداد دوم تیر گرچه سبب انحلال مجلس اول و به هم ریختن اوضاع تهران شد، اما باعث شكل گیری قیام هایی در تبریز، گیلان‌، اصفهان‌، مشهد و نقاط دیگر شد و در كمتر از یك سال عمر حكومت محمدعلی شاه قاجار به پایان رسید.

پس از آن در 25 تیر 1288، تهران به تصرف مخالفان محمدعلی شاه درآمد و در پی این واقعه شاه به اتفاق اعضای خانواده و صدها قزاق مسلح به باغ سفارت روسیه در زرگنده پناهنده و شورای 22 نفره‌ای كه بعدها تشكیل شد، محمدعلی شاه را از سلطنت خلع و پسرش احمدشاه را جانشین او كرد و با این اتفاق دوره استبداد صغیر به پایان رسید.

**عكس الصاقی، مربوط به ساختمان تخریب شده مجلس شورای ملی است كه توسط محمدعلی شاه به توپ بسته شد.

اطلاع**9131**1599





:: برچسب‌ها: کریسمس , ابرها , سقوط ,
:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: