تلاش های ناامیدانه برای نجات اروپا
نوشته شده توسط : chudae

اجلاس دو روزه سران 20 كشور در منطقه ساحلی لوس كابوس مكزیك در حالی آغاز شد كه اقتصاد جهان بحران مالی اروپا را به نظاره نشسته و هر آن تضهیف یورو و احتمال خروج كشورهای این اتحادیه و فروپاشی یورو بر این اجلاس سایه افكننده است.

به نوشته رسانه های جهان، نكته دیگری كه ذهن رهبران 20 كشور حاضر در این تفرجگاه لوكس را مشغول كرده است ترس از شروع و تشدید دوباره بحران در سراسر جهان و سرایت این بحران از اروپا به بقیه كشورهاست.

**تشدید بحران به علت تعلل اقتصادهای بزرگ

--------------------------------------------------

در گردهمایی ماه نوامبر گذشته سران گروه 20 در كان فرانسه، نماینده بریتانیا هشدار داده بود كه جهان شش هفته فرصت دارد تا یورو را نجات دهد، اما پس از آن نه تنها اقدامی عاجل و جدی برای رفع بحران انجام نشد بلكه گذشت شش ماه از آن تاریخ نشان داد كه سران قدرت های اقتصادی جهان یا همتی برای حل این موضوع ندارند و یا اینكه نمی توانند یكدست و متحد عمل كنند.

دیلی تلگراف می نویسد، در نهایت وضع به جایی رسید كه ادامه بحران، یونان را به حالت كشوری ورشكسته درآورده كه هر لحظه ممكن است صدای سقوط آن به گوش برسد. حتی بعد از انتخابات و پیروزی احزاب مایل به ابقا در یورو نیز نتوانست نگرانی ها را رفع كند. وضعیت اسپانیا نیز به یونان نزدیك شده و ممكن است به تدریج دیگر كشورها همچون ایتالیا نیز در این گرداب فرو روند.

لازم به ذكر است كه این همان اجلاسی بود كه 'سیلویو برلوسكونی' نخست وزیر وقت ایتالیا هنگام مباحث اصلی و حساس رهبران چرت می زد و نیكلاس ساركوزی رییس جمهور آن زمان فرانسه هم بیشتر وقت خود را به گرفتن عكس با باراك اوباما صرف می كرد و به مباحث اصلی نمی پرداخت.

**یورو، هر روز منفورتر از دیروز

--------------------------------

به نوشته دیلی تلگراف، شش ماه از آن تاریخ گذشته است و به نظر می رسد كه شكیبایی رهبران تمام شده باشد و آنها دیگر تحمل یك ارز مشترك را كه زمانی رواج آن رویای این رهبران اروپایی اروپایی بود نداشته باشند، زیرا بحران یورو نه فقط اتحادیه را بلكه اقتصاد كل منطقه اروپا و جهان را تهدید می كند.

این اجلاس در حالی برگزار می شود كه بریتانیا به علت ركود در اروپا سعی می كند در سیاست هایش همچون گذشته فاصله احتیاطی را با یورو رعایت كند و بیش از حد با آن تعامل نداشته باشد. در آمریكا نیز باراك اوباما برای انتخاب مجدد قدم های محتاطانه ای بر می دارد و نمی خواهد با اقدام ناسنجیده و دخالت در این بحران، آینده سیاسی خود را به مخاطره بیندازد. بعلاوه به اعتقاد كارشناسان چین كه دومین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می شود نیز روند رشد پیش بینی شده خود را طی نمی كند و تا حدودی از آن عقب مانده است.

اكثر رسانه ها و اخبار جهانبر این نكته تاكید دارند كه رهبران این كشورها نگران هستند كه ممكن است در صورت ارتكاب یك اشتباه، همان ركودی كه در سال 2008 گریبان كشورهای جهان را گرفت مجددا ظاهر شود. در آن زمان وضعیت به این 20 رهبر اجازه می داد كه صدها میلیارد دلار به اقتصاد جهان تزریق كنند، اما اكنون موانعی جدی به ویژه در خصوص یورو وجود دارد كه از انجام اینگونه هزینه ها جلوگیری می كند و كار را به جایی رسانده است كه گوردون براون نخست وزیر پیشین انگلیس مدت ها قبل وضعیت اتحادیه اروپا را 'میان آرایش ظاهری تا اضمحلال' توصیف كرد.

**انتخابات یونان نیز درد اروپا را تسكین نداد

-----------------------------------------------

انتخابات یونان تا پیش از این اجلاس دغدغه بزرگی محسوب می شد زیرا ممكن بود كه باعث خروج یونان از یورو شود، اما پیروزی 30 درصدی طرفداران ریاضت اقتصادی و ادامه حضور در حوزه یورو تنها توانست چند ساعت اطمینان سرمایه گذراران و بازارهای مالی را جلب كند زیرا مشخص شد كه حزب دموكراسی نو یونان گرچه بیشترین آرا را كسب كرد اما باید با احزاب دیگر ائتلاف كند. این پیروزی شكننده گرچه برای اروپا نوید تعویق موقتی بحران را می دهد، اما ائتلاف این حزب با دیگر احزاب رقیب نمی تواند چندان تسكینی بر دردهای پولی یورو باشد.

اسوشیتدپرس در این زمینه ابراز داشت كه تنها ساعاتی پس از آنكه اقتصاد جهان نگرانی از خروج یورو را به فراموشی سپرد هراس از خروج اسپانیا از یورو جای آن را گرفت زیرا شرایط بانكی این كشور و بالا رفتن نرخ بهره اوراق قرضه این كشور لزوم كمك های بیشتر به اقتصاد چهارم اروپا را ضروری كرد. نرخ سود اوراق این كشور از رقم نگران كننده و خطرناك 7 درصد فراتر رفت. عمده ترین دلیل آن هم این مورد عنوان شد كه مسولیت بازپرداخت بدهی ها احتمالا بر عهده دولت این كشور قرار خواهد گرفت.

**تعهد گروه 20 به تقویت رشد اقتصادی جهان

--------------------------------------------------

شیكاگو تریبون به نقل از معاون وزیر اقتصاد چین نوشت، این كشور با اختصاص 430 میلیارد دلار به صندوق بین المللی پول موافق است(البته اخبار تایید نشده روز دوم اجلاس حاكی از تغییر در این میزان كمك هاست). وی خاطر نشان كرد كه صندوق باید علت این اقدام چین را درك كند.

با وجودی كه رییس جمهور مكزیك میزان درخواست كمك ها را بسیار بیشتر از 430 میلیارد دلار عنوان كرد، اما قرار است چین 60 و هریك از كشورهای هند، روسیه و برزیل نیز 10 میلیارد دلار از این مبلغ را به صندوق كمك كنند. آمریكا به علت مخالفت ها در كنگره، در دور جدید افزایش سرمایه شركت نمی كند و هرگونه كمكی را به بعد از انتخابات ماه نوامبر این كشور موكول كرده است. در عین حال بلومبرگ به نقل از نمایندگان چین در این اجلاس عنوان كرد كه این كشور تمایلی ندارد كه تنها نقش آفرین عرصه كمك های اقتصادی باشد، زیرا در سال های گذشته كمك های چندین میلیارد دلاری چین موجب حباب ثروت و تورم در این كشور و در نتیجه تضعیف سیستم بانكی شد.

صندوق قرار است از این پول برای كمك به سرپا نگه داشتن یورو و كمك به كشورهای بحران زده ای همچون یونان، پرتغال و ایرلند استفاده كند. در چند هفته گذشته 100 میلیارد دلار كمك مالی به اسپانیا را تصویب كرده بود و احتمالا بخشی از این پول به این كشور روانه خواهد شد.

رویترز نیز روز گذشته در مورد نتایج روز اول این نشست دو روزه در مكزیك عنوان داشت كه اروپا پذیرفته است كه سیاست های مورد نیاز برای مقابله با بحران را اجرا كند تا منطقه یورو به ثبات برسد. ضمن اینكه روابط میان دولت ها و بانك ها نیز تصحیح شود.

از دیگر موضوعات؛ بحث كمك مالی به اسپانیا و نگرانی سرمایه گذاران در زمینه پیچیده تر شدن مسائل در اروپا نیز مورد بحث قرار گرفت. البته دولت آینده ائتلافی در یونان نیز از دیگر نگرانی های این اجلاس بود.

در پیشنویس اعلامیه نهایی این اجلاس آمده است كه رهبران گروه 20 رشد متوازن و استوار را اولویت خود می دانند، زیرا این موضوع را راهی برای ایجاد اشتغال و افزایش رفاه دانسته و نسبت به انجام اقدامات لازم برای تقویت رشد جهانی و اعتماد متعهد می مانند.

**آمریكا، عامل سرایت بحران به اروپا

---------------------------------------

راشا تودی نوشت، در ابتدای این اجلاس متنی به وسیله ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به شركت كنندگان ارائه شد كه شروع بحران را چهار سال قبل دانست كه به تدریج جهان و به ویژه اروپا را تحت تاثیر خود گذاشت.

این خبرگزاری روسی در خصوص این بحران می نویسد، كشورهای جهان نیز باید برای رفع این بحران در رویكردهای خود تغییر اساسی دهند تا اثرات به جامانده از بحران سال 2008 را در مسائل بودجه ای، معضلات بانكی و افزایش بدهی ها نسبت به تولید كشورها رفع كنند.

این مقاله دوران كنونی را كه بحران در آن ریشه گرفته است را دوره عدم اطمینان می داند كه علاوه بر اصلاح وضعیت مالی در تك تك كشورهای اروپایی، همه كشورهای جهان را به توازن بخشی بین اصول بودجه ای از یك طرف و موضوعاتی همچون ایجاد شغل، رشد اقتصادی، رفع مشكلات اجتماعی و ثبات در سیستم حقوق و بازنشستگی فرا می خواند.

**اعلامیه ها و درخواست های ناتمام G20

----------------------------------------------

در این اجلاس رهبران 20 كشور تاكید دارند كه برای رفع بحران متحد هستند و برای رسیدن به اهداف اعلامیه پایانی كه احتمالا بر رفع بحران و تقویت مشاغل تاكید دارد همكاری ها را افزایش می دهند. از كشورهای قدرتمند نیز خواسته شده است تا آماده باشند اقدامات مناسب مالی را در مواقع مقتضی بردارند.

در حالی كه كشورهای جهان از آلمان انتظار دارند بیشتر از گذشته برای رفع بحران همكاری كند، اما بوستون گلاب نوشت كه مقامات آلمانی احساس می كنند كه این ناعادلانه است كه این مقدار فشار بر كشورشان برای كمك به اروپا وارد شود.

در این اجلاس مشخص شد كه آلمان نیز به ادامه یا افزایش كمك ها چندان رضایت نمی دهد و تنها برای كمك به دولت یونان با تطویل بازپرداخت بدهی ها موافق است و متعاقب آن كشوهایی مانند اسپانیا، پرتغال و ایرلند نیز خواستار تغییرات در شرایط كمك های دریافتی شان شده اند.

این مقاله افزود، روز دوشنبه در 'لوس كابوس' مكزیك پر شده بود از اعلامیه كشورها و رهبران جهان برای همكاری با یورو و رفع مشكل در اتحادیه اروپا، اما چندان امیدی برای دستیابی به نتایج ملموس وجود ندارد. در روز اول این اجلاس مشخص شد كه 20 رهبر تصمیم گرفتند تا به سرمایه گذاران در امور مالی اسپانیا اطمینان دهند كه در بهبود وضعیت اسپانیا همكاری خواهند كرد.

ضمن اینكه رهبران حاضر در این اجلاس از عربستان خواستنند كه همكاری بیشتری را با جامعه جهانی در زمینه تولید نفت داشته باشد و از ظرفیت اضافی خود در بازار انرژی برای ثبات اقتصادی استفاده كند. ضمن اینكه از چین نیز درخواست كردند كه ارزش پول ملی خود را بالا ببرد، زیرا چین با پایین نگاه داشتن ارزش یوآن به صادرات ملی خود كمك می كند.

پژوهش **9130**9123





:: برچسب‌ها: هنر , توکیو ,
:: بازدید از این مطلب : 260
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: