چهارمین همایش موسسه مكتب تهران براساس تئوری 'ایده تا اجرا' برگزار می شود
نوشته شده توسط : chudae

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'جلال تهرانی' روز سه شنبه در نشست خبری كارگاه های آموزشی 'مكتب تهران' كه در خانه هنرمندان برگزار شد، با بیان آنكه این موسسه برخلاف سال گذشته تصمیم دارد كه از این پس طی یك سال فقط به برگزاری یك همایش اقدام كند، افزود: پس از برگزاری سه همایش در سال گذشته، چهارمین همایش تئاتری موسسه 'مكتب تهران' را با عنوان 'میزانسن' در تیر ماه برگزار خواهیم كرد.

وی ادامه داد: اساس این همایش بهره گیری از تجربیات شخصی و حرفه ای اساتید به نام هنر نمایش كشور و انتقال آنها به هنرجویان جوان است.

تهرانی با بیان آنكه اساس این همایش بر پایه تئوری 'ایده تا اجرا' طراحی شده، یادآورد شد: تجربیات سه دوره گذشته و درخواست هنرجویان برای اجرای عمومی آثار تولیدی شان در بطن این همایش، ما را بر آن داشت تا در كنار برگزاری كلاس های تئوری با كمك هنرجویان، ماحصل آموخته های آنها را در قالب آثار نمایشی كوتاه مدت تولید كنیم و در مراسم اختتامیه این همایش به اجرای عمومی آنها بپردازیم.

وی ادامه داد: تا پیش از این با برگزاری جشنواره نمایشنامه های نویسی توانستیم به تولید 50 نمایشنامه خوب دست یابیم و اكنون در این كارگاه كارگردانی بر پایه 'میزانس'، همین نمایشنامه ها در اختیار هنرجویان قرار می گیرد تا بر اساس آنها نمایش هایی را برای پروژه پایانی كلاس خود آماده كنند.

مدیر موسسه 'مكت تهران' در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره آنكه این موسسه در كنار برگزاری این همایش ها و هنرجویان تئاتر درصدد خلق مكتبی جدید در بدنه نمایش كشور است، گفت: ما به تمامی تفكرها و تجربیات موجود در تئاتر كشور احترام می گذاریم و قصد هیچگونه مكتب سازی جدید نداریم.

وی ادامه داد: حتی برای برگزاری كارگاه های مختلف از اساتیدی استفاده كرده ایم كه عقاید آنها با یكدیگر به هیچوجه خوانش ندارد و قصد آن است تا هنرجویان با تمامی تفكرات موجود آشنا شوند و راه درست را بر اساس تفكر و نوع نگاه خود انتخاب كنند.

تهرانی همچنین در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر خروجی مكتوب كلاس های این همایش گفت: نمی توانم قول دهم كه همزمان با اختتامیه، كتاب این كلاس ها آماده چاپ باشد اما شاید در آینده و در كنار حضور مداوم هنرجویان این موسسه شاهد چاپ كتاب های تخصصی در زمینه تئوری های هنر نمایش در كشور باشیم.

'حمیدرضا اردلان' نماینده خانه هنرمندان كه در برگزاری كارگاه های آموزشی 'میزانسن' با موسسه 'مكتب تهران' همكاری دارد، نیز در این نشست گفت: حضور یك نهاد فرهنگی خصوصی با چنین دیدگاه ها و كادر اساتید برجسته، ما را بر آن داشت تا ضمن تعامل با این موسسه در برگزاری كارگاه ها و كلاس های آموزشی و همچنین نتایج خروجی این رویداد با مدیریت این مجموعه همكاری داشته باشیم.

وی با تاكید بر پیشنهاد خبرنگار ایرنا مبنی حمایت از چاپ آثار مكتوب و خروجی های آموزشی این همایش گفت: بخشی از كلاس های این همایش از طریق لوح فشرده ضبط می شود و در آینده نزدیك در اختیار علاقه مندان تئاتر قرار می گیرد و از مدیریت موسسه هم می خواهم با تدوین مطالب تئوری اساتید این همایش آثار را در اختیار ما قرار دهد تا در سایه تعامل با یكدیگر در آینده به چاپ آن آثار نیز اقدام كنیم.

اردلان در تشریح چرایی دلایل همكاری خانه هنرمندان با این موسسه خصوصی فرهنگی گفت: در كنار اساتید برجسته حاضر در همایش، نگاه تخصصی در برگزاری یك همایش آن هم با محوریت 'میزانسن' در كنار توجه به هنرهای بینارشته ای و رجوع به نگاه تطبیقی در راستای تولیدات آثار نمایشی از مهمترین دلایلی بود كه معاونت پ‍وهشی و معاونت هنری خانه هنرمندان را بر آن داشت تا با موسسه 'مكتب تهران' برای برگزای این همایش همكاتری داشته باشد.

'سمیرا سپهرنیا' دبیر این همایش نیز در ادامه این نشست گفت: چهارمین همایش موسسه 'مكتب تهران' در چهار بخش نمایشنامه نویسی، كارگردانی، بازیگری و گرافیك در شاخه طراحی پوستر نمایش برگزار می شود كه هربخش اساتید خاص و برنامه ها و راهبردهای خاص خود را دارد و در مجموعه در سایه تعامل این چهار بخش شاهد تولید آثار منتعدد نمایشی توسط گروه های حاضر در این همایش برای ارائه در مراسم اختتامیه این همایش خواهیم بود.

وی ادامه داد: اساتیدی مانند فرهاد مهندس پور، آتیلا پسیانی، مجید آقاكریمی، محمد یعقوبی، محمدامیر یاراحمدی، سیدحسین فدایی حسین، پانته آ بهرام، حبیب رضایی، نگار جواهریان و تعدادی دیگر از چهره های شناخته شده تئاتر كشور در بخش های مختلف این همایش به عنوان استاد حضور خواهند داشت.

دبیر همایش موسسه 'مكتب تهران' با اعلام آنكه از دو روز پیش ثبت نام جهت حضور در این همایش آغاز شده، گفت: 12 تیر ماه آخرین زمان برای ثبت نام در این همایش است و از 17 تیرماه در خانه هنرمندان شاهد افتتاح این همایش خواهیم بود. علاقه مندان برای ثبت نام در این همایش می توانند از طریق آدرس الكترونیك موسسه 'مكتب تهران' و یا مراجعه حضوری به دبیرخانه این همایش در دفتر این موسسه اقدام كنند.

فراهنگ ** 9266 ** 1071





:: برچسب‌ها: سفید , فرمت مربع ,
:: بازدید از این مطلب : 254
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: