اصرار از اروپا و انكار از آلمان
نوشته شده توسط : chudae

از زمان اعلام ناتوانی اسپانیا، چهارمین اقتصاد اروپا، در خرید اوراق قرضه اش در بازاهای آزاد، در كنار ركود اقتصادی و بحران بانكی و خروج سرمایه ها از اسپانیا، بحران در اتحادیه اروپا وارد مرحله جدیدی شد. این بحران بسیار جدی بود، زیرا با اینكه در مرحله نخست مقامات ارشد اسپانیایی از پذیرش كمك مالی برای حل بحران با شرایط اتحادیه موافقت نكردند، اما بعد از آن مجبور به پذیرش كمك صد میلیاردی به بانك های خود شدند.

ناظران مسائل اروپا اعتقاد دارند بحران اسپانیا شبیه بحران مالی سال 2008 آمریكاست كه در آن سیر سعودی قیمت مسكن باعث تلاش مضاعف و مسابقه بانك‌ها برای اعطای اعتبارات و وام های بانكی بدون پشتوانه شد، اما بعد از آنكه صاحبان خانه‌ها قادر به بازپرداخت اقساط خود نشدند و قیمت‌ مسكن نیز سقوط كرد بانك‌ها ضرر بسیاری را متحمل شدند به گونه ای كه حتی گرفتن خانه ها از وام گیرندگان نتوانست مشكل را حل كند، زیرا قیمت پایین مسكن نمی توانست ضرر موسسات را جبران كند.

**خطر همه كشوهای اروپایی را تهدید می كند

----------------------------------------------------

مجله معتبر اگزماینر(Examiner) نوشت كه همه كشورهای اروپایی به نوعی و به درجات متفاوت با بدهی ها روبرو هستند، اما از آنجا كه كه بحران مالی بر برخی كشورها فشار بیشتری وارد كرده است بر آلمان فشار زیادی وارد می شود تا همكاری مالی بیشتری از كشورهای مقروض و اقتصاد اتحادیه انجام دهد، اما موضع سرسختانه آلمان، انتخاب یك سوسیالیست در فرانسه، انتخابات در یونان آینده را مبهم كرده است.

به نظر می رسد سیاست های ریاضتی كه اسپانیا از چند ماه قبل در پیش گرفت مقامات اتحادیه اروپا را مجاب ساخت كه با شرایطی آسان تر این اعتبارات را در اختیار این كشور قرار دهند.

به نظر این وبسایت، با اینكه برخی كشورهای ثروتمند اروپایی دارای قدرت كافی برای ایجاد توازن مالی و بودجه ای برای خود و حتی اروپا هستند، اما پیدا كردن راه حل برای منطقه یورو چندان آسان نیست.

این مقاله تاكید دارد كه گرچه این بحران به اروپا مربوط است، اما در دنیای وابستگی متقابل كشورها آمریكا نیز به نوعی وظیفه دارد تا به كمك به اروپا اقتصاد جهانی را نجات دهد. راه حل بلندمدت این بحران تنها در گرو این خواهد بود كه كارگران آلمانی سهم بیشتری از سود كار خود را به رفع بحران در كشورهای بحران زده اروپایی صرف كنند، اما اگر آنها این موضوع را نپذیرند باید شاهد آغاز واگرایی در اروپا باشیم.

**واكنش رسانه‌های بریتانیایی به بحران یورو

-------------------------------------------------

این درحالی است كه رسانه‌های انگلیسی نتوانستند خوشحالی خود را از تضعیف یورو پنهان كنند و روزانه در اخبار و مقالات و تحلیل‌های متفاوت، از بدتر شدن اوضاع برای اعضای اتحادیه اروپا به علت استفاده از پول مشترك خبر می دهند.

روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف چند روز قبل خود نوشت امیدی به ادامه بقای منطقه یورو وجود ندارد.

این روزنامه چنین مضمونی را به نقل از 'ماریو دراگی' رییس بانك مركزی اروپا به عنوان تیتر خبر خود بر گزید و در خبر خود به نقل از این مقام مالی اروپایی آورده است: بانك مركزی اروپا نمی تواند خلائی را كه به وجود آمده است پر كند، زیرا برخی از كشورها اقدام مناسب را در زمینه مالی انجام نمی دهند. رییس بانك مركزی اروپا هشدار داد كه اتحادیه اروپا در معرض تجزیه قرار دارد.

وی بااشاره به كمك مالی كه اروپا برای اسپانیا در نظر گرفت تاكید كرد كه بانك مركزی اروپا در برابر طوفانی كه بحران بدهی ها ایجاد كرد ناتوان بوده است.

**اسپانیا و ایتالیا كارزار حیاتی برای حفظ یورو

-------------------------------------------------

برخی مقامات كشورهای بحران زده اروپایی اعتقاد دارند كه همه كشورهای اتحادیه وظیفه دارند برای خروج از بحران دست بكار شوند. در همین رابطه وزیر اقتصاد اسپانیا نیز تصریح كرد: اكنون كارزار مالی برای حفظ یورو به كشورهای ایتالیا و اسپانیا قدم نهاده است و به همین دلیل آینده منطقه یورو به چند هفته آینده بستگی خواهد داشت.

كاهش رشد در آمریكا نیز باعث هراس بیشتر مقامات اتحادیه اروپا شد زیرا پیش از این، پیش بینی می شد كه آمریكا در ماه‌های ابتدایی سال جاری 2.2 درصد پیش بینی می شد، اما این كشور تنها توانست رشدی 1.9 درصدی را ثبت كند ضمن اینكه وضعیت آمار بیكاری نیز در سال 2012 - علیرغم بهبود اوضاع در سال گذشته- روند بدی داشت و همین موضع نشان از كاهش آهنگ رشد در غرب و عدم اطمینان به بهبود اوضاع اروپا دارد.

**خط و نشان به آلمان برای كمك به اروپا

--------------------------------------------

درحالیكه همه چشم ها در اروپا به انتخابات یونان به عنوان استارت احتمالی فروپاشی اتحادیه اروپا دوخته شده است، دیلی تلگراف در خبر دیگری می نویسد 'اولی رن' مقام ارشد اقتصادی اتحادیه اروپا خواستار اقدام فوری در زمینه پیشگیری از تجزیه اتحادیه و حفظ همگرایی یورو شد و از سیاستمداران این اتحادیه خواست اقدامی كارساز را در این زمینه در پیش بگیرند.

به نوشته این روزنامه، این مقام مالی در پارلمان اروپا از اقتصادهای قوی این قاره به ویژه آلمان خواست كه پشت سر اتحادیه اروپا بایستند و به حل این بحران كمك كنند زیرا هرچه زودتر شرایط شفاف شود به نفع كل اتحادیه اروپا خواهد بود.

گرچه وی اعتقاد دارد كه آلمان نباید در برابر كمك به اتحادیه اروپا در زمینه بدهی ها مقاومت كند، اما علت مقاومت آلمان این است كه پذیرش این تعهد و حمایت آلمان از این اوراق قرضه موجب خواهد شد كه مالیات دهندگان آلمانی از كشورهای جنوبی اروپا (اسپانیا و ایتالیا) حمایت بیشتری كنند.

رن با لحنی هشدار گونه تاكید كرد كه حتی اگر اقدام فوق هم صورت بگیرد باز هم این اقدامات فعلی برای نجات یورو كافی نیست

وی ضمن اشاره به موضوع اسپانیا، به تصمیم سازان، سیاستمداران و مقامات مالی اروپا خاطر نشان كرد آن‌ها همیشه در مورد وقوع بحران ارزیابی ناقصی داشتند و آن را كوچك می شمردند و به همین دلیل، اكنون اروپا مجبور شده است این هزینه ای سنگین را برای بحران ( احتمالا وقوع شكاف در اتحادیه اروپا) بپردازد.

**مقامات اروپایی شكاف را حتمی می دانند

------------------------------------------------

در همین رابطه فاكس تجاری(foxbusiness) نوشت كه مقامات اروپایی نگران تجزیه اروپا هستند و به همین دلیل رییس بانك مركزی اروپا از كشورهای قدرتمند این اتحادیه خواست تا با اقدامات خود به همگرایی این اتحادیه تداوم دهند.

وی چندی قبل با پیش بینی بدتر شدن اوضاع از كشورهای اروپایی خواست تا از بار بدهی های خود بكاهند و با ثبات بخشیدن به این قاره، از سرایت این بحران به دیگر كشورهای قاره جلوگیری كنند.

وی گفت: 'اگر می خواهیم كه مانع تجزیه اتحادیه اروپا شویم این تنها فرصت موجود است و با اینكار هم یورو نجات می یابد و هم به نفع اعضا خواهد بود.'

هشدار در زمینه تشدید بحران در اتحادیه اروپا تنها از سوی مقامات مالی اتحادیه و كشورها نبود و حتی روسای جمهور و مقامات ارشد این كشورها نیز در زمینه تشدید احتمال تجزیه هشدار دادند.

چندی قبل 'ماریو مونتی' نخست وزیر ایتالیا تاكید كرد وقوع و تشدید بحران در اروپا از جمله خطراتی است كه شمال و جنوب این قاره را تهدید می كند.

وی تاكید كرد بحران در اروپا نه تنها تجزیه منطقه یورو بلكه كل این قاره را نیز تهدید می كند. باید تلاش كنیم تا موضوع ارزهای ملی را چندان بزرگ نكنیم زیرا طرح این مساله تاثیرات روانی منفی دارد و می تواند عاملی برای تسریع در واگرایی در اتحادیه اروپا شود.

به اعتقاد كارشناسان، تجزیه به سرعت واقع نمی شود بلكه ادامه روند فعلی باعث می شود كه اروپا با دو سرعت حركت كند و این تقسیم بندی میان كشورها و شهروندان می تواند در بلندمدت باعث تضعیف حاكمیت ها به نفع برخی بانك ها و موسسات به ویژه در آلمان شود و باعث معاهده ورسای قرن 21 و ایجاد دو دستگی در منطقه شود.

'پاول كروگمن' برنده جایزه نوبل اقتصاد و استاد دانشگاه در آمریكا و از اقتصاد دان‌های كینزی كه از همان ابتدا نیز با ایجاد یك ارز مشترك برای اتحادیه‌ها از جمله اتحادیه اروپا مخالف بوده است تاكید دارد كه باید مراقب باشیم، ممكن است یورو و اتحادیه اروپا از هم بپاشد زیرا اروپا از نظر سیاسی و اقتصادی یكدست نیست.

در شرایط فعلی نیز این كشورها تمایلی ندارند تا برای ایجاد شغل و مدیریت چرخه تجارت و ایجادشغل هزینه های لازم را انجام بدهند و ابزارهای لازم را برای مقابله با ركود و بحران بكار بگیرند.

**مشكل اروپا با تغییر سیستم پولی حل می شود

-------------------------------------------------------

این اقتصاددان سیستم مالی و پولی اروپا را غلط می داند و تاكید دارد كه این شرایط باید تغییر كند. گرچه اتحادیه اروپا سیستم پولی متحدی را ایجاد كرد، اما نیازمند اتحادی سیاسی برای تقویت كار و طبقه كارگر بود حال آنكه سیاست های اتحادیه تنها به تقویت بانك‌دارها انجامید.

مهمترین ابزار بانك ها برای افزایش رشد، كاهش میزان بهره‌ها تا حدود صفر درصد بود ضمن اینكه بر بانك مركزی اروپا نیز نظارت دموكراتیك وجود نداشت تا بر ایجاد چرخه پولی شفاف در سیستم مالی اروپا نظارت داشته باشد. همین دلایل باعث شد تا بانك ها قدرتمندتر بشوند و با هر تلاشی كه باعث كاهش سود آن ها می شد مخالفت كنند. در عوض این بانك ها به جای اصلاح رویه ها به جیب مالیات دهندگان دست بردند و از كمك های دولتی استفاده كردند تا بر سرمایه های خود اضافه كنند.

به نظر كروگمن، اروپا راهی متفاوت از آمریكا را در پیش گرفت. كمك های فدرال ریزرو آمریكا با هدف كاهش بیكاری صورت گرفت، اما بانك مركزی اروپا كمك های مالی خود را به این هدف معطوف نكرد بلكه با تمركز بر رشد تلاش كرد تا اثرات منفی بدهی ها را در سرتاسر اتحادیه با كاستن از بودجه اعضا پخش كند. البته این سیاست نتیجه عكس داشت و موجب كاهش تولید داخلی و كم شدن درآمدهای دولتی و ناتوانی در بازپرداخت بدهی ها و در نهایت بدتر شدن بحران گردید.

به نظر كارشناسان، اثرات همین خط مشی ها بود كه باعث شد تا مردم یونان، آلمان و فرانسه در انتخابات این سیاست‌ها و مجریان آن را تنبیه كنند و به سیاست های سوسیالیستی تمایل بیشتری نشان دهند.

وی چندماه قبل پیش بینی كرد كه در نهایت یونان از یورو خارج می شود و احتمالا این موضوع تا ماه ژوئن اتفاق می افتد و تلاش بانك های این كشور برای محافظت از پولشان آغاز می شود.

وی از دیگر اثرات این بحران خالی شدن بانك‌های ایتالیا و اسپانیا و تلاش مردم برای جابجا كردن سرمایه هایشان به مكانی امن در اروپا می داند.

**فرار سرمایه‌ها از كشورهای بحران زده

--------------------------------------------

نگرانی دیگری كه در اروپا به وجود آمده است جریان فرار سرمایه ها از مناطق بحران زده به كشورهای امن این قاره است. براساس برخی آمارها در ماه گذشته بیش از 65 میلیارد یورو از بانك های اسپانیایی به دیگر كشورها منتقل شده است. جریان خروج منابع مالی مشتریان از بانك های اسپانیایی و دیگر كشورها بحران زده و حتی هراس سرمایه گذاران به ادامه فعالیت ها باعث شده است كه مقامات اروپایی برای موضوع خروج یونان از یورو به فكر چاره باشند. به اعتقاد مقامات اروپایی انتخابات در یونان نزدیك است و در آن مخالفان سیاست های اتحادیه اروپا در جهت حفظ یورو دارای جایگاه قدرتمندی هستند یكی از موئلفه ها در آینده اروپاست. انتخابات در ایرلند در زمینه شرایط مالی این كشور نیز می تواند تاثیر مهمی بر كل اتحادیه داشته باشد، زیرا رای منفی مردم می تواند بحران بدهی های ایرلند را تشدید كرده و مانع كمك های اروپا شود.(رای مثبت مردم ایرلند در این رفراندوم موجب تشدید سیاست های ریاضت اقتصادی می شود). ضمن اینكه انتخابات در فرانسه و پیروزی احتمالی احزاب طرفدار اولاند می تواند سیاست های اتحادیه اروژا را با چالش هایی بزرگتر روبرو كند.

روزنامه آلمانی زبان(Tages Anzeiger) در سوییس در خصوص بحران یورو و ارزش بالای فرانك سوییس نوشت 'ما از بحران ارز یورو سود می بریم' زیرا درحالی كه بازارهای بورس در سراسر جهان در حال كاهش فروش سهام هستند و ترس از بروز ركود اقتصادی بسیار بالاست اقتصاد در سوییس در حال رشد است. رشد تولید ناخالص ملی در سوییس در نیمه اول سالجاری بالغ بر 2 درصد بوده كه 0.7 درصد در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل از آن افزایش نشان می دهد. این درحالیست كه سوییس چنین رشدی را برای كل سالجاری انتظار داشت.

پیش بینی ها حاكی از آن است كه اقتصاد سوییس بازهم رشد خواهد داشت و ورود سرمایه‌ها با این كشور افزایش می یابد. مردم شوق خرید را از دست نداده اند و ساخت و ساز در این كشور شدت گرفته است.

به نوشته این مقاله 'ما (سوییس) تا حدودی از بحران ارز یورو بهره می گیریم' امروز فرانك سوییس به یك ارز معتبری تبدیل شده و بسیاری در جنوب اروپا پول‌های خود را به فرانك تبدیل كرد و به سوییس می آورند. ازسوی دیگر، سوییسی ها امروز بیشتر پول‌های خود را در داخل كشور نگهداری می كنند تا به خارج انتقال دهند. هر دوی این موضوعات باعث كاهش بهره‌ها در سوییس شده است. این امر، هم برای اقتصاد مهم است و هم بانك مركزی با آن می تواند ثبات فرانك را به همراه داشته باشد. ضمنا ارزش دلار در برابر فرانك در حال افزایش است كه این موضوع نیز بسیار خوب است.

روزنامه آلمانی زبان Basler Zeitung نیز نوشت بانك‌های كشورهای باثبات اقتصادی در اروپا خود را برای سكته احتمالی در یونان آماده كرده اند. سخنگوی بانك یو.بی.اس.، بزرگترین بانك سوییس تاكید كرد كه مسلما ما برنامه ای برای هرگونه وضعیتی در یونان را داریم.

پروفسور مانوئل آمان، متخصص امور بانك ها در دانشگاه سنت گالن نیز تاكید كرد بانك هایی كه در ارتباط ارزی با بانك های یونان بوده اند خود را برای سكته احتمالی در آن كشور آماده ساخته اند.

**مركل: آلمان سوپرمن اروپا نیست

---------------------------------------

درحالیكه همه كشورها و مقامات اروپایی به سوی همه برای كمك به یورو دست دراز می كنند و بیش از همه از آلمان انتظار دارند كه دست كشورهای در حال ورشكستگی را بگیرد، آنگلا مركل صدراعظم آلمان اعلام كرد آلمان ناجی اروپا نیست.

لس انجلس تایمز در مطلبی به نقل از آنگلا مركل نوشت كشورش نقش‌های زیادی در اتحادیه دارد، ازجمله موتور محرك اقتصاد و عامل ثبات در اروپا، اما 'آلمان سوپرمن اروپا نیست و نمی تواند تضمین دهد كه به تنهایی اروپا را نجات می دهد. ما می دانیم كه توان آلمان نامحدود نیست'.

با تشدید بحران مالی و بانكی در یونان مقامات اروپایی چشم به اقدام آلمان دارند اكنون اسپانیا نیز اوضاع وخیمی دارد و هر آن منتظر كمك های پولی اتحادیه اروپاست.

مركل تاكید كرد ایجاد بانك و پول مشترك اروپایی كه به شدت به وسیله مقامات اسپانیا و فرانسه و ایتالیا حمایت می شد نتیجه عكس داد و آلمان دیگر بیشتر از این، شانه های اروپا را نخواهد گرفت. مركل در عوض خواستار ادغام و همگرایی محكم تر سیاسی در اروپا شد.

همه چشم ها به اجلاس G20 در مكزیك دوخته شده كه یك روز بعد از انتخابات یونان برگزار خواهد شد تا در این روز آلمان نوید كمك مالی گسترده به اتحادیه اروژا را صادر كند، اما این انتخابات یونان است كه تعیین خواهد كرد كه این كشور عضو یورو باقی می ماند یا اولین قدم را برای خروج دیگر كشورها و تقویت پول های ملی برمی دارد؟!

پژوهش**9130**9123





:: برچسب‌ها: مکزیک , باغ , عشق ,
:: بازدید از این مطلب : 281
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: