تجاوز به حاكمیت سوریه می تواند آتش جنگ را در جهان شعله ور كند
نوشته شده توسط : chudae

'فدریكو دال كورتیوو' در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در رم، افزود: كشورها نباید حتی یك گام به عقب در استقلال سوریه بردارند، چرا كه تلاش واشنگتن برای سرنگونی دولت بشار اسد، ورود به خط قرمزی است كه پیامدهای بسیار مخربی برای منافع منطقه و جهان در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: درصورت تجاوز نظامی به سوریه، جنگی در منطقه سرخواهد گرفت كه همه كشورهای جهان را درگیر سیاست های جنگ افروزانه كاخ سفید می كند و اولین واكنش ها قطعا از سوی روسیه خواهد بود.

این كارشناس ایتالیایی با اشاره به اهداف امپریالیستی امریكا، موقعیت مهم استراتژیكی سوریه كه محل ترانزیت خطوط لوله نفت و گاز منطقه است را از جمله دلایل هدف قرار گرفتن این كشور ذكر كرد.

وی گفت : اوضاع سوریه ما را به یاد موقعیت لیبی می اندازد؛ هدف آمریكا و متحدانش از حمله به لیبی، دست گذاشتن بر روی منابع غنی نفت این كشور بود و هم اكنون نیز شاهد تكرار همان سناریو در سوریه هستیم و این بار دمشق هدف واشنگتن قرار گرفته است.

وی افزود: سوریه یك منطقه مهم استراتژیكی برای ترانزیت خطوط لوله گاز و نفت محسوب می شود كه در یك موقعیت جغرافیایی مهم میان دریای خزر، اروپا و خاور نزدیك قرار دارد و معرف سنگری است كه مانع نفوذ كامل غرب در منطقه ای غنی از منابع انرژی است.

این كارشناس ایتالیایی در تشریح موقعیت راهبردی سوریه در منطقه ، افزود: در اواخر سال 2010 میلادی، دولت دمشق یك یادداشت تفاهم با دولت عراق برای ترانزیت مستقیم گاز و نفت از عراق به بندر 'بانیاس 'در سوریه به امضا رساند؛ در ماه جولای 2012 نیز توافقی میان ایران، عراق و سوریه به ارزش 10 میلیارد دلار برای ساخت خط لوله گاز جهت انتقال گاز طبیعی از منابع عظیم پارس جنوبی در ایران و از طریق عراق به سوریه به امضا رسید.

كورتیوو، گفت: بنابراین سوریه تبدیل به یك مسیر ترانزیت مهم انرژی شده و از اهمیت بالایی برخوردار است؛ این كشور همچنین دارای 240 میلیارد و 700 میلیون متر مكعب منابع گازی و دو میلیارد و 500 میلیون بشكه منابع نفتی است.

وی افزود: می توان دلیل هدف قرار گرفتن دمشق از سوی ناتو را درك كرد. علاوه بر موارد ذكر شده در بندر طارطوس سوریه تنها پایگاه دریایی روسی در مدیترانه مستقر است كه نتیجه توافق سال 1971 میلادی است.

به گفته وی این پایگاه كه رو به توسعه و مدرنیزه شدن است در سال جاری تكمیل می شود و حضور روسیه در دریایی كه كاملا تحت سلطه امریكا است، یقینا مطلوب واقع نیست.

وی گفت: حال تنها سیستم برای كنار گذاشتن بشار اسد بدون حمله مستقیم گسترده، می تواند از طریق بهانه كمك های بشردوستانه باشد كه در هر فصلی قابل اجرا است. یعنی اینكه ابتدا با ایجاد نارامی های داخلی و با استفاده از مزدوران و كمك های مالی و تسلیحاتی به تروریست ها و شورشیان به ایجاد وحشت و ناامنی پرداخته و سپس با انجام سوء قصدهای جانی و ضربه به غیر نظامیان، دولت سوریه را مقصر معرفی كرد.

مدیر نشریه ایتالیایی 'ایتالیا سوچاله ' گفت : امریكا با تبلیغات گسترده رسانه ای علیه سوریه، اخیرا نیز دولت دمشق را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی كرده است تا شرایط را برای جنگ افروزی جدیدی فراهم كند.

وی ادامه داد: اما این بار برخلاف مورد لیبی، كشورهای روسیه و چین هرگونه تلاش آمریكا را در سازمان ملل متوقف كردند و اجازه حمله نظامی با بهانه مداخله بشر دوستانه را تاكنون نداده اند.

كارشناس ایتالیایی افزود: مسكو و پكن بعنوان دو قدرت اروپایی و اسیایی، منافع بزرگ ژئوپلیتیك در منطقه دارند، جایی كه روسیه در خطر محاصره شدن از سوی دولت های دنباله رو سیاست های واشنگتن قرار دارد.

وی گفت: البته مشكل می توان گفت كه آیا جنگی بزرگ بوقوع خواهد پیوست یا خیر، اما به هرحال تركیبات لازم برای جنگ ویرانگر وجود دارد، مانند 'قدرت های بزرگ، منابع انرژی، منافع راهبردی منطقه ای و قاره ای'؛ البته فكر نمی كنم كه فعلا و تا زمانی كه روسیه و چین تسلیم تحریكات ناتو و دولت های عرب متحد و اسراییل نشده اند، چنین جنگی صورت بگیرد.

اروپام ** 2171**1596** 3404





:: برچسب‌ها: تابستان ,
:: بازدید از این مطلب : 226
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: