دهها تن از زائران شیعه در انفجارهای عراق کشته شدند
نوشته شده توسط : chudae
انفجارهای عراق

انفجارهای روز چهارشنبه عمدتا در مناطق شیعه‌نشین و یا مسیر حرکت عزاداران شیعه روی داد

وقوع یک رشته انفجار در عراق به کشته و زخمی شدن دهها نفر منجر شده که اکثر آنان زائران شیعه بوده اند.

صبح روز چهارشنبه، ٢٤ خرداد (١٣ ژوئن)، زائران شیعه در چهار شهر عراق هدف یک رشته بمب‌گذاری قرار گرفتند که در نتیجه آن، دست کم هشتاد نفر جان خود را از دست داده و بیش از سیصد تن دیگر زخمی شده اند و وضعیت برخی از زخمی های این انفجارها وخیم گزارش شده است.

انفجارهای روز چهارشنبه همزمان با ایام عزاداری امام موسی کاظم، امام هفتم شیعیان، روی داد که مدفن او در کاظمین، در نزدیکی بغداد، از اماکن مهم زیارتی شیعیان است.

نخستین انفجار حدود ساعت ٥ بامداد به وقت محلی در شهرک تاجی، واقع در شمال بغداد روی داد و هدف بمب گذاران گروهی از شیعیان بودند که در مراسم عزاداری شرکت داشتند.

براساس گزارش های اولیه، در این انفجار، هفت نفر کشته و بیست و دو نفر دیگر زخمی شدند اما منابع محلی گفتند که امکان افزایش تلفات این بمب گذاری و سایر بمب گذاری های روز چهارشنبه منتفی نیست.

ساعاتی پس از آن، انفجارهایی در محل تجمع عزاداران شیعه در سه نقطه در بغداد به وقوع پیوست که به گفته منابع پلیس، دست کم نوزده نفر را کشت و بیش از پنجاه تن را زخمی کرد.

در مرکز شهر حله، واقع در نود و پنج کیلومتری جنوب بغداد هم دو اتومبیل بمب‌گذاری شده به فاصله چند دقیقه از هم منفجر شد و به گفته منابع محلی، بیست و یک کشته و پنجاه و سه زخمی برجای گذاشت.

کاظمین

مقصد برخی از قربانیان بمب گذاری ها زیارتگاه شیعیان در کاظمین در نزدیکی بغداد بود

شهر مذهبی کربلا، از زیاتگاه های مهم شیعیان، هم حدود ساعت ٨ صبح روز چهارشنبه شاهد انفجار یک اتومبیل بمب‌گذاری در نزدیکی اجتماع گروهی از زائران شیعه بود که دو نفر را کشت و بیست و دو نفر دیگر را زخمی کرد.

در دو حمله دیگر، دو اتومبیل بمب‌گذاری شده در شهر شیعه نشین بلد منفجر شد و هفت تن از عزاداران شیعه را کشت و سی و چهار تن دیگر را زخمی کرد.

بلد در هشتاد کیلومتری شمال بغداد و در نزدیکی شهر تکریت واقع شده است.

از نقاط دیگر عراق نیز وقوع انفجارهایی گزارش شده است.

نگرانی از خشونت فرقه‌ای

در بمب‌گذاری‌های روز چهارشنبه عمدا زائران شیعه هدف قرار گرفته بودند که بسیاری از آنان برای بزرگداشت سالروز وفات امام هفتم شیعیان در نظر داشتند به کاظمین عزیمت کنند.

حرم سامرا

بمب گذاری سال ٢٠٠٦ در حرم سامرا به ماهها خشونت فرقه ای منجر شد و صدها کشته برجای گذاشت

سال گذشته، مراسم عزاداری امام موسی کاظم بدون وقوع حادثه خشونت باری برگزار شد و مقامات عراقی آن را نشانه ای از تسلط خود بر اوضاع و توانایی در حفظ امنیت کشور اعلام کردند.

تا کنون هیچ گروهی مسئولیت بمب‌گذاری های روز چهارشنبه را برعهده نگرفته اما حمله به شیعیان به نگرانی در مورد احتمال واکنش تلافی جویانه آنان و وقوع درگیری های فرقه ای در عراق دامن می زند.

زائران شیعه، از جمله زائران ایرانی، بارها هدف حمله قرار گرفته اند و گروه های تندرو سنی، که گفته می شود با شبکه القاعده نیز مرتبط هستند، مسئول این حملات شناخته شده اند.

در فوریه سال ٢٠٠٦، افراد ناشناس به بمب‌گذاری در یکی از زیارتگاه های مهم شیعیان در شهر سامرا مبادرت کردند که بخش عمده ای از این مکان را ویران کرد.

واقعه سامرا به چندین ماه درگیری های خشونت آمیز فرقه ای منجر شد که صدها کشته و زخمی برجای گذاشت و به آوارگی هزاران تن منجر شد.

اکثر مردم عراق شیعه هستند و گروه های سیاسی شیعه قدرت اصلی در دولت نوری مالکی، نخست وزیر هستند، در حالیکه مخالفان دولت، آقای مالکی را به انحصارگری و منزوی کردن سایر عراقی ها، از جمله کردهای سنی این کشور، متهم می کنند.

احزاب و گروه های مخالف آقای مالکی و سیاستمداران منتقد او در دولت ائتلافی به تلاش هایی برای سازماندهی رای عدم اعتماد در پارلمان عراق دست زده اند اما تا کنون موفق به برکناری دولت نشده اند.





:: برچسب‌ها: دوچرخه , ابرها ,
:: بازدید از این مطلب : 273
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: