برای توسعه صنعتی به ثبات و آرامش سیاسی نیاز داریم
نوشته شده توسط : chudae

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، دكتر' علی نقی مشایخی' روز سه شنبه در دومین نشست تخصصی ' تولید ملی ، حمایت از كار و سرمایه ایرانی' كه در سالن شهید صدر دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، افزود: برای توسعه صنعتی نیاز داریم كه تنش سیاسی در كشور وجود نداشته باشد و یا كم باشد. دامن زدن به تنش در داخل قوا ، بین قوا و یا بین گروه های سیاسی ، موجب عدم اطمیان می شود و این عدم اطمینان بستر لازم برای توسعه صنعتی نیست.

وی با اشاره به اینكه در زیرساخت های اقتصادی برای ایجاد توسعه، ثبات سیاست های اقتصادی مهم است،تصریح كرد كه برای وارد شدن به حوزه صنعت و سرمایه گذاری، یك تعهد بلندمدت نیاز است و در صورت بی ثباتی در سیاست های اقتصادی، اطمینان سلب می شود و به خاطر رسیك بالا، كسی وارد این حوزه نخواهد شد.

مشایخی با تاكید بر اینكه در حوزه سیاسی، روابط خارجی و سیاست های داخلی نیز نیاز به فراهم كردن بستر داریم، افزود: امروز در همه جای دنیا اختراع، اكتشاف، پیشرفت دانش و تكنولوژی در حال رخ دادن است و بنابراین باید بتوانیم برای توسعه صنعت، زمینه روابط خارجی خود را با بازارهای فروش كالا و بازار كشورهایی كه می توانیم از آنها سرمایه و تكنولوژی وارد كنیم، فراهم كنیم.

وی با بیان اینكه نمی توانیم همه دانش را خودمان اختراع كنیم ، افزود: بلكه باید بتوانیم كالا را بفروشیم و رقابت كنیم و خودمان را با تولیدكنندگان سایر كشورها، محك بزنیم و دانش و تكنولوژی را وارد كنیم.

به گفته ی این استاد دانشگاه نمی توان در دنیایی كه همه به سمت جلو حركت می كنند و در تعامل و داد و ستد با هم هستند، دور خودمان را ببندیم.

وی گفت: زمانی می توان از سرمایه و كار ایرانی حمایت كرد كه این بستر برای توسعه صنعت فراهم باشد و با بازارها و منابع سرمایه گذاری و تكنولوژی مرتبط باشیم و با اتصال به آنها حركت رو به جلو را ادامه دهیم.

مشایخی تاكید كرد: برای این حركت ، نیاز به ایجاد زیرساخت اقتصادی و سیاسی است كه فضای اقتصادی درستی را بسازد كه بتوان روی آن حركت كرد و اگر آن زیرساخت ها مسئله و مشكل داشته باشد، به سختی می توان اهداف مورد نظر را دنبال كرد.

به گزارش ایرنا، در ادامه نشست ،‌' محمدرضا مقدم ' معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت ، درباره سیاست ها و نقشه راه وزارت نفت در ارتقای توسعه ملی مطالبی را ارایه كرد.

وی با اشاره به اینكه یكی از الزامات رشد تولید ملی ، زنجیره تجاری سازی است ، افزود: اگر تولید ملی بخواهد روی پای خودش بایستد ،باید تولید دانش بنیان باشد تا توان رقابت برای تجاری شدن را داشته باشد.

وی با بیان اینكه اگر طراحی مهندسی در یك محصور متمركز شود، ریسك تولید كننده كاهش می یابد، افزود: ممكن است تولید ملی داشته باشیم ولی اگر طراحی مهندسی نداشته باشیم، تولید ما از كیفیت لازم برخوردار نیست و نمی توانیم به نقطه مطلوب برسیم .

در ادامه نیز ' علی مبینی دهكردی ' عضو هیات علمی دانشگاه تهران ،درباره سند چشم انداز و نگاه به راهبردهای توسعه صنعتی از منظر تولید ملی و حمایت از كار و سرمایه ایرانی مواردی را مطرح كرد.

دومین نشست تخصصی تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی با تاكید بر 'استراتژی­های توسعه صنعتی' با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع ) برگزار شد.

در این نشست، به مواردی از جمله وضع موجود شاخص های كلان بخش صنعت ، امكانات و قابلیت ها ، تنگناها و محدودیت ها، چالش های اساسی بخش صنعت، جایگاه بخش صنعت در تحقق اهداف سند چشم انداز، اهداف كلان برای ارتقای تولید ملی و سیاست های كلان پیشنهادی برای ارتقای تولید ملی پرداخته شد.

اولین نشست از این سلسله ­نشست­ ها، با تاكید بر حوزه صنعت ، روز 16 خرداد ماه در محل دانشگاه امام صادق ( ع ) برگزار شد.

اقتصام** 1070**1561





:: برچسب‌ها: پاییز ,
:: بازدید از این مطلب : 264
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: