رییس كل بانك مركزی: مشكلی در خصوص تامین ارز نداریم
نوشته شده توسط : chudae

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، ' محمود بهمنی ' كه در جلسه روز جاری مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی مسایل اقتصادی كشور حضور یافته بود،در توضیح دو نرخی بودن ارز گفت: باید شرایط را درك كرد، امروز نرخ ارز یك هزار و 226 تومان است ، اما باید توجه داشت ارز تحت تأثیر مسائل سیاسی است ، به همین خاطر نباید بانك مركزی را مقصر دانست ، زمانی كه نرخ ارز بخاطر مسائل سیاسی نوسان پیدا می‌كند و بانك مركزی تلاش دارد نرخ دلار در بازار را به سمت نرخ ارز مرجع سوق دهد.

وی با اشاره به وضعیت و شرایط اقتصادی كشور و تحریم ها گفت: با وجود تحریم ها رشد تولید ناخالص داخلی كشور با قیمت های ثابت در سال 1389 با احتساب نفت 5.8 و بدون در نظر گرفتن آن 6.1 درصد است.

وی اظهارداشت:این در حالی است كه میانگین این رقم در دنیا 4.1 درصد بوده است و ایران با وجود تحریم ها توانسته از میانگین جهانی بیشتر باشد.

بهمنی با اشاره به وضعیت نرخ تورم سالیانه گفت:در حالی كه این رقم از اسفند ماه سال 1388 روند نزولی گرفت و به 8.8 درصد رسید، اما از شهریورماه سال 1389 این رقم با روندی صعودی به 12.4 درصد رسید و در نهایت نرخ تورم در اردیبهشت ماه سال جاری به 22.2 درصد رسیده است.

رییس كل بانك مركزی در خصوص تورم نقطه به نقطه نیز تصریح كرد:این رقم درپایان سال 1390 حدود 21.8 درصد است كه البته می دانیم رقمی بالا است اما با توجه به شرایط موجود انتخاب بین بد و بدتر است.

وی با اشاره به مداخله بانك مركزی برای كاهش تورم و جمع آوری نقدینگی در پایان سال گذشته اظهار داشت: اگر بانك مركزی مداخله نمی كرد ، هم اكنون رشد نقدینگی 19.4 درصد نبود ، بلكه رقمی معادل 25.2 درصد بوده است .

رییس كل بانك مركزی در خصوص تلاطم بازارسكه نیز گفت: بانك مركزی 9 میلیون و 600 هزار قطعه سكه را پیش فروش كرد كه بر همین اساس 57 هزار و 600 میلیارد ریال نقدینگی را جمع آوری كرد، ضمن آنكه پول 3.5 میلیون قطعه سكه توسط ثبت نام كنندگان بازپس گرفته و یا از ابزار های جایگزین استفاده شده است .

وی با بیان اینكه ، بانك مركزی با ثبت نام سكه ها توانست چهارتا پنج ماه به طور مجانی از نقدینگی بازار استفاده كند، اظهار داشت: سه میلیون و 580 هزار قطعه سكه تحویل داده شده ، بیش از سه میلیون سكه از طریق ابزارها جایگزین شده و دو میلیون قطعه سكه نیز در زمان سر رسید به خریداران ارایه می شود.

رییس كل بانك مركزی در خصوص افزایش نرخ سود سپرده های بانكی نیز گفت: با توجه به نرخ تورم باید نرخ سود سپرده ها نیز افزایش می یافت تا بتوانیم وجوه را از بازار های سفته بازی جمع آوری كنیم و بر همین اساس 113هزار و 51 میلیارد ریال نقدینگی جمع آوری شد.

بهمنی در مورد اوراق مشاركت نیز گفت: تا قبل از افزایش نرخ سود این اوراق ،تنها سه درصد از آنها به فروش رفته بود كه پس از رشد نرخ سود اوراق توانستیم 44 هزار و 861 میلیارد ریال اوراق را ظرف مدت دو ماه به فروش برسانیم.

وی نرخ سود سپرده ها را تابع تورم دانست و در خصوص دلایل تورم ، اظهارداشت: رشد نقدینگی از 25.2 درصد به 19.4 درصد تقلیل یافته و البته باید در نظر گرفته كه كنترل بیش از اندازه نقدینگی به تولید و اشتغال ضربه می زند.

سخنگوی شورای پول واعتبار در خصوص بدهی بانك ها به بانك مركزی گفت: این رقم در سال1390 حدود 435هزار میلیارد ریال بوده است و هم اكنون بانك ها 267 هزار میلیارد ریال اضافه برداشت از بانك مركزی داشته اند.

رئیس كل بانك مركزی با ارایه گزارشی به بررسی آخرین وضعیت مالی و بانكی پرداخت و با لحاظ مهمترین دغدغه‌های سیستم بانكی برای چندمین بار اعلام كرد: تقاضا، خواهش و التماس ما از مجلس این است كه با افزایش سرمایه بانك‌های دولتی موافقت كند.

بهمنی به پرداخت تسهیلات بیشتر از توان سیستم بانكی طی سال‌های اخیر اشاره كرد و اظهار داشت: یكی از مشكلات اصلی سیستم بانكی كمبود منابع است كه تنها راهكار آن افزایش سرمایه بانك‌ها است.

وی در پایان در پاسخ به تاكید نمایندگان مجلس در خصوص ارایه تسهیلات كمتر از 10میلیون تومان با یك ضامن گفت: این امر به بانك ها ابلاغ و تاكید شده اما اگر موردی در این خصوص وجود دارد به اطلاع بانك مركزی برای برخورد با آنها برسانید.

یاد آور می شود، بررسی مسائل اقتصادی كشور دستور كار جلسه امروز سه شنبه مجلس بود كه بر اساس آن 'مهدی غضنفری ' وزیر صنعت ، معدن و تجارت و 'محمود بهمنی' رئیس كل بانك مركزی و 'سیدشمس الدین حسینی' وزیر امور اقتصادی و دارایی برای ارائه گزارشاتی در این باره در صحن مجلس حضور یافتند.

پیش از ارائه گزارش از سوی مسئولان اقتصادی دولت ،‌ تعدادی از نمایندگان مجلس نقطه نظرهای كارشناسی خود در خصوص مسائل اقتصادی كشور را بیان و سئوالات خود درباره وضعیت اقتصادی را مطرح كردند.

اقتصام** 9141 **1561





:: برچسب‌ها: قرمز , روش ,
:: بازدید از این مطلب : 248
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: