روزنامه‌های کابل: دوشنبه، ۲۲ جوزا
نوشته شده توسط : chudae

احتمال نشست مشترک حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان با اعضای پارلمان و مسئولان قوه قضائیه، از مهم‌ترین موضوع‌های مورد بحث روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

اخیرا برخی نمایندگان پارلمان و منابع کاخ ریاست جمهوری افغانستان گفته‌اند که قرار است این نشست در اول ماه سرطان/تیر برگزار شود. هنوز موضوع بحث این نشست مشخص نشده است، اما برخی گفته‌اند که شاید مساله کاهش کمک‌های خارجی به دلیل عدم پیشرفت برنامه مبارزه با فساد بررسی شود.

اراده در سرمقاله خود فساد اداری در نهادهای دولتی افغانستان را از "متغیرهای کم‌اهمیت در ناکامی آمریکا و ناتو در جنگ افغانستان و بازگشت ثبات به این کشور" دانسته و افزوده که جامعه جهانی هشدار داده است که در صورت ادامه "ضعف" دولت در مبارزه با فساد اداری، کمک‌های خود به افغانستان را قطع خواهد کرد.

اراده همچنین نوشته است که آقای کرزی قصد دارد در نشست مشترک با اعضای پارلمان و قوه قضائیه این مساله را بررسی کند.

این روزنامه همچنین نوشته است که فساد اداری در دوره دوم ریاست جمهوری آقای کرزی مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفت و غربی‌ها فساد در نهادهای دولتی افغانستان را از مهم‌ترین موانع تحقق برنامه‌های خود در افغانستان می‌دانند.

این در حالی است که به باور اراده، فساد در افغانستان بیش از این که بر برنامه‌های کشورهای درگیر جنگ با تروریسم در افغانستان اثرگذار باشد، بر ناکارآمدی دولت این کشور موثر است. اراده افزوده است که غربی‌ها برای "انحراف افکار عمومی"، فساد اداری در افغانستان را دلیل شکست خود خوانده‌اند.

هشت صبح در گزارشی از قول نمایندگان مجلس نوشته است که اگر آقای کرزی واقعا قصد مبارزه با فساد اداری را دارد، باید این مبارزه را از کاخ ریاست جمهوری آغاز کند. این روزنامه به نقل از محمدنعیم لالی حمیدزی، نماینده قندهار نوشته است که آقای کرزی قصد برگزاری "نشست نمایشی" دارد.

این نماینده مجلس گفته است که رئیس‌جمهور می‌خواهد با برگزاری نشستی مشترک با اعضای پارلمان و مسئولان قوه قضائیه، به جامعه جهانی نشان دهد که او "مشکلات داخلی" خود را حل کرده است. آقای حمیدزی تاکید کرده است که رئیس‌جمهور با برگزاری چنین نشست‌هایی در کار مبارزه با فساد موفق نمی‌شود.

گزارشگر هشت صبح همچنین از قول عبدالجبار قهرمان، دیگر عضو مجلس، برگزاری این نشست را "اتلاف وقت" دانسته و تاکید کرده است که اگر نهادهای دولتی مسئولیت خود را به درستی انجام دهند، نیازی به برگزاری چنین نشست‌ها نیست.

ماندگار موضوع مبارزه با فساد اداری را "ابزار تبلیغاتی" در دست حکومت حامد کرزی دانسته و با لحن تمسخرآمیزی نوشته است که عمده‌ترین دستاورد حکومت او در این زمینه "مشغول کردن ذهن‌ها" و "به اجاره گرفتن مطالب رسانه‌ها" بوده است.

این روزنامه همچنین انتقاد کرده است که موضوع "مبارزه با فساد در افغانستان هیاهویی بیش نیست و هیچ اراده مصممی برای این کار وجود ندارد. انتظار جامعه جهانی از حکومت افغانستان نیز برای زدودن فساد به جایی نمی‌رسد؛ زیرا برای ریشه‌کن شدن فساد در افغانستان، باید مدیران بیکاره و فاسد برکنار شوند."

آرمان ملی در سرمقاله خود تنش‌های خشونت‌آمیز میان عشایر کوچی و روستاییان هزاره در ولایت میدان وردک را بررسی کرده و ادامه این تنش‌ها را سوال‌برانگیز دانسته است. به نظر این روزنامه، این تنش‌ها بیش از این که یک مشکل اجتماعی باشد، ابزاری است در دست برخی محافل سیاسی برای سود بردن.

کوچی‌ها تقریبا هر ساله برای استفاده از چراگاه‌های هزاره‌جات در مرکز افغانستان، به بعضی از مناطق آن کوچ می‌روند، اما روستاییان محلی استفاده از این چراگاه‌ها را حق خود می‌دانند. تنش‌ها بر سر استفاده از این چراگاه‌ها در سال‌های اخیر و از جمله امسال، با خشونت همراه بوده است.

به نظر آرمان ملی، این مشکل به حدی جدی است که هر ساله جان عده‌ای بی‌گناه را می‌گیرد، خانه‌هایشان را به آتش می‌کشد و ده‌ها خانواده را مجبور به ترک خانه‌های خود می‌کند. نویسنده دولت را متهم کرده است که نه تنها برای حل ریشه‌ای این مساله اقدام نمی‌کند، بلکه آن را به صورت دوام‌دار نگه می‌دارد.

این روزنامه همچنین افزوده است که گروه طالبان هم با استفاده از نام کوچی‌ها به جابجایی سلاح‌ها و مهمات خود در مناطق مورد نظر خود می‌پردازند.

روزنامه ویسا در مطلبی با عنوان "لحن شدید و سرانجام عملیات خودسرانه" واکنش تند دولت افغانستان به تلفات غیرنظامیان بر اثر عملیات نظامیان خارجی در این کشور را بررسی کرده و این سوال را مطرح کرده است که آیا استفاده از چنین لحنی موثر خواهد بود یا نه.

اخیرا حامد کرزی در واکنش به کشته شدن ۱۸ غیرنظامی در پی حمله نیروهای خارجی به ولایت لوگر گفت که ادامه عملیات خودسرانه این نیروها که منجر به تلفات غیرنظامیان شود، تجاوز به خاک این کشور تلقی خواهد شد. به نظر نویسنده، این شدیدترین لحنی است که او در برابر نیروهای خارجی از آن استفاده کرده است.

نویسنده ویسا با اشاره به امضای توافقنامه همکاری‌های استراتژیک با آمریکا و تفاهمنامه واگذاری مسئولیت‌های امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای داخلی، نوشته است: این که دیگر عملیات ویژه نیروهای خارجی بدون حضور نیروهای داخلی صورت نگیرد، حق مردم افغانستان است.

این روزنامه نوشته است که این غیرنظامیان در حالی کشته شده‌اند که بر اساس توافقات، افغانستان و آمریکا در امر مبارزه با شورشیان افغان از چند جهت در مسیر مشترکی قرار دارند و هر دو کشور توافق کرده‌اند که رهبری عملیات شبانه به دلیل حساسیت‌هایی که در پی داشته است، به دوش نیروهای داخلی باشد.





:: برچسب‌ها: ماکرو , توکیو ,
:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: