تخلف برخی اعضای اوپك، بهای نفت را كاهش داده است
نوشته شده توسط : chudae

'سیدمحمدعلی خطیبی طباطبایی' روز شنبه ضمن اظهار این مطلب به خبرنگار ایرنا، گفت: تولید نفت اوپك اكنون حدود 2 میلیون بشكه در روز بیش از سقف رسمی این سازمان است. اعضای اوپك در نشست دسامبر 2011 ،سقف تولید 30 میلیون بشكه نفت در روز را مصوب كردند.

وی با بیان اینكه عربستان و دو متحد دیگرش( كویت و امارات متحده عربی) بزرگترین متخلفان اوپك به شمار می روند و مسببان اصلی كاهش بهای نفت در بازار هستند، افزود: عربستان از سوی كشورهای بزرگ مصرف كننده نفت خام دنیا تحت فشار است تا بازار نفت را آرام كند و با عرضه زیادتر نفت به بازار ، این درخواست را عملی كرده است.

به گفته ی خطیبی، كشورهای اروپایی برای اجرایی كردن تحریم های نفتی علیه ایران از اول ماه ژوئیه 2012 و حزب دموكرات امریكا برای پایین آوردن بهای نفت و بنزین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این كشور، بر عربستان فشار آورده اند تا با افزایش تولید نفت، بازار نفت را اشباع كند و بدنبال آن قیمت نفت از یك پایه پایین تری ، بالا رود.

وی درباره اینكه آیا اعضای اوپك در نشست هفته جاری خود در وین به عملكرد دیگر كشورهای عضو در خصوص اعمال تحریم علیه یك عضو ، اعتراض خواهند كرد یا خیر، گفت: وزیر نفت كشورمان با ارسال نامه ای به دبیرخانه اوپك به این مساله اعتراض و عنوان كرده است، در شرایطی كه یك كشور تحریم می شود و دو تا سه كشور درصدد جبران برمی آیند ، در چارچوب فعالیت در یك سازمان درست نیست و براینكه اعضای اوپك نباید برعلیه هم كار كنند، تاكید كرد.

نشست وزرای نفت اوپك پایان هفته جاری ( 25 خرداد ماه ) در وین برگزار می شود.

نماینده ایران در هیات عامل اوپك در خصوص اینكه وزرای نفت اوپك در نشست هفته جاری خود چه تصمیمی اتخاذ خواهند كرد، گفت: در این جلسه وضعیت بازار نفت ، رشد اقتصادی كشورهای بزرگ مصرف كننده دنیا و عرضه و تقاضای نفت درنیمه دوم سال میلادی جاری بررسی خواهد شد و نسبت به تولید نفت سازمان تصمیم گیری می شود.

خطیبی تاكید بر پایبندی اعضای اوپك به مصوبه قبلی تولید 30 میلیون بشكه نفت در روز و یا رسمیت بخشیدن به سقف فعلی تولید نفت را از گزینه های احتمالی تصمیم اوپك در نشست 25 خرداد ماه عنوان كرد.

وی افزود: برخی اعضای اوپك با این استدلال كه تقاضای برای نفت اوپك در نیمه دوم سال 2012، 31 میلیون بشكه در روز برآورد شده است، اصرار دارند كه سقف رسمی تولید نفت اوپك با یك میلیون بشكه افزایش به 31 میلیون بشكه در روز برسد. ایران و تعدادی دیگر از اعضای اوپك مانند ونزوئلا و الجزایر با این دیدگاه مخالف هستند.

وی در خصوص میزان تولید نفت اعضای اوپك گفت: گزارش منابع ثانویه حاكی از آن است كه میانگین تولید نفت اوپك در ماه آوریل 2012، 31 میلیون و 600 هزار بشكه در روز بوده است. در این گزارش میانگین تولید نفت عربستان 9 میلیون و 880 هزار بشكه در روز، كویت دو میلیون و 715هزار بشكه در روز، امارات دو میلیون و 584 هزار بشكه در روز و عراق دو میلیون و 992 هزار بشكه در روز اعلام شده است.

نماینده ایران در هیات عامل اوپك گفت: اما براساس آمار منابع رسمی كه گزارش های رسمی كشورهای عضو به دبیرخانه اوپك است، میانگین تولید نفت اوپك درماه آوریل 2012، 32 میلیون و 970 هزار بشكه در روز بوده است. براساس این آمار عربستان به طور میانگین روزانه 10 میلیون و 102 هزار بشكه(سهمیه رسمی بیش از 8 میلیون بشكه درروز)، امارات دو میلیون و 716 هزار بشكه ، كویت سه میلیون و هفت هزار بشكه و عراق دو میلیون و 942 هزار بشكه نفت در دوره مذكور ، تولید كرده اند.

گفتنی است بهای هر بشكه نفت در معاملات دیروز بازار نیویورك برای تحویل درماه ژوئیه با 72سنت كاهش به 84 دلار و 10 سنت رسید. بهای نفت هفته گذشته یك درصد افزایش داشت و میزان رشد آن در سال جاری میلادی 15 درصد بود.

بهای هربشكه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئیه نیز با 46 سنت كاهش به 99 دلار و 47 سنت رسید.

'امریتا سن' تحلیلگر در مركز باركلیز معتقد است كه فضا برای بالارفتن بهای نفت وجود دارد.

اقتصام**1561**1319





:: برچسب‌ها: پاییز , دریا ,
:: بازدید از این مطلب : 270
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: