احمدی نژاد برای سومین بار به عربستان سعودی می‎رود
نوشته شده توسط : chudae

محمود احمدی نژاد تاکنون دوبار به عربستان سعودی سفر کرده اما ملک عبدالله پادشاه عربستان در این مدت سفری به ایران نداشته است

دفتر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران اعلام کرده است که او برای شرکت در نشست اضطراری سازمان همکاری های اسلامی (کنفرانس اسلامی سابق) اواخر مرداد ماه جاری به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

بر اساس گزارش رسانه های ایران، این سفر به دعوت ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی انجام می شود.

سفر دو روزه آقای احمدی نژاد به شهر مکه سومین دیدار او از عربستان به عنوان رئیس جمهور ایران است.

او پیش از این برای شرکت در نشست رهبران اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) و اجلاس سران سازمان همکاری های اسلامی به این کشور سفر کرده بود.

"آقای احمدی نژاد "منتظر این نماندند که اگر یک سفر رفتند، حتما آقای ملک عبدالله بیاید؛ اگر می گفتند که ملک عبدالله بیمار است، آقای احمدی نژاد می گفتند که اشکالی ندارد، من می روم. اگر می گفتند اجلاس بین المللی است، آقای احمدی نژاد نگفتند که چون ایشان نیامده پس من این اجلاس را شرکت نمی کنم"

معاون وزارت خارجه ایران؛ اوایل تابستان جاری در گفت و گو با ایرنا

دیدار آقای احمدی نژاد از عربستان سعودی در هنگامه یکی از

کمتر از یک سال پیش، ایالات متحده ایران را متهم به برنامه ریزی برای قتل سفیر عربستان در واشنگتن کرده و در پی این اتهام عربستان سعودی از ایران به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است.

اعدام ناگهانی ۱۸ شهروند ایرانی در عربستان علیرغم وعده توقف اجرای حکم آنها از سوی وزیر خارجه این کشور، روابط سرد دو کشور را تیره تر کرد.

مقام های وزارت خارجه ایران، عربستان را به دروغ گویی درباره این پرونده متهم کردند و دعوت از پادشاه عربستان سعودی برای شرکت در نشست رهبران سازمان کشورهای غیر متعهد که اواخر تابستان در تهران برگزار می شود، به تاخیر افتاد.

"احمدی نژاد خیلی از پروتکل ها را کنار گذاشته"

ایران ضمن اینکه از فرستادن نماینده خود برای دعوت از پادشاه عربستان خودداری کرد، همزمان با مرگ ولیعهد پیشین این کشور، برخلاف موارد پیشین، نماینده ای برای تسلیت به دربار سعودی نفرستاد.

مقام های ایرانی چندی پس از فروکش کردن تنش در روابط دو کشور بر سر اعدام شهروندان ایرانی اعلام کردند که نمی توانند از دعوت مقام های عالی کشوری برای اجلاس بین المللی که میزبان آن هستند، خودداری کنند.

با این همه در سفر ملک عبدالله پادشاه عربستان به ایران با توجه به شرایط موجود در روابط دو کشور و وضعیت جسمانی او تردید وجود دارد.

پیشتر رسانه های ایران از قول مقام های رسمی این کشور احتمال سفر آقای احمدی نژاد به عربستان را مبهم توصیف کرده بودند اما بر اساس تازه ترین تصمیم، رئیس جمهور ایران برای سومین بار و عازم عربستان سعودی خواهد شد.

حسین امیرعبداللهیان، معاون امور عربی وزارت خارجه ایران اوایل تابستان جاری و همزمان با اعدام شهروندان ایرانی در عربستان و ابهام در سفر ملک عبدالله به ایران گفته بود که محمود احمدی‌نژاد به دلیل روابط همسایگی بارها با عربستان سعودی سفر کرده و خیلی از پروتکل ها را کنار گذاشته است."

بر اساس پروتکل های تشریفاتی معمولا هر سفر بالاترین مقام اجرایی یک کشور باید پیش از انجام دومین سفر، با پاسخ متقابل همراه شده باشد.

معاون وزارت خارجه ایران گفته بود که آقای احمدی نژاد "منتظر این نماندند که اگر یک سفر رفتند، حتما آقای ملک عبدالله بیاید؛ اگر می گفتند که ملک عبدالله بیمار است، آقای احمدی نژاد می گفتند که اشکالی ندارد، من می روم. اگر می گفتند اجلاس بین المللی است، آقای احمدی نژاد نگفتند که چون ایشان نیامده پس من این اجلاس را شرکت نمی کنم؛ چند مرحله این سفر را به حکم همسایگی و با حسن نیت انجام دادند."

این مقام ایرانی در گفت و با خبرگزاری رسمی کشورش در عین حال از عربستان گلایه کرده و گفته بود "در سال های اخیر سعی کردند سفر مقامات عالی رتبه خود را کنترل، مدیریت و حتی متوقف کنند."

روابط دیپلماتیک مدرن دو کشور ایران و عربستان سعودی، عمری کمتر از یک قرن دارد.

این روابط از سال ۱۹۲۸ میلادی شکل گرفت اما پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ در ایران مناسبات دو کشور به جز دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، بر سر رقابت های منطقه ای، بازار و قیمت نفت، رابطه با آمریکا و تفسیرهای متفاوت از اسلام، پر تنش بوده است.





:: برچسب‌ها: رودخانه , عکس ها ,
:: بازدید از این مطلب : 217
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: