روزنامه ترك: معاون وزیر دفاع آمریكا قصد كشتن رییس اسبق ستاد ارتش تركیه را داشت
نوشته شده توسط : chudae

به گزارش ایرنا، روزنامه ' تقویم' چاپ تركیه در شماره امروز (دوشنبه ) خود در مقاله ای با اشاره به مطلب فوق، نوشت: تا هفته گذشته و پیش از اینكه ' حلمی اوزكوك' رییس اسبق ستاد ارتش تركیه به عنوان شاهد در دادگاه برخی ژنرال های متهم به براندازی دولت تركیه حضور یافت ، قصد افشای برخی مسایل را نداشته است.

این روزنامه افزود: اوزكوك در دادگاه گفت، كه معاون وقت وزارت دفاع آمریكا از وی خواستار فشار سیاسی برای قبول طرح استفاده از خاك تركیه در جریان اشغال عراق شده بود، ولی وی این مساله را نپذیرفته است.

این روزنامه می نویسد حقیقت این است كه معاون وقت وزارت دفاع آمریكا در روز 16 جولای سال 2002 میلادی بعد از اینكه سفرش سه بار به تعویق افتاد وارد آنكارا شد و قصد داشت كه در آنكارا با ' نجدت سزر' رییس جمهوری ، 'بلند اجویت' نخست وزیر و نیز ' حسین كیوریك اوغلو' رییس ستاد وقت ارتش تركیه دیدار كند.

كیوریك اوغلو در وهله نخست درخواست ملاقات ولفوویتز را رد كرده بود و بعد از دوبار درخواست 'اجویت ' نخست وزیر وقت به این دیدار رضایت داد، ولی چون دیدار طرفین با فشار اجویت انجام شده بود، كیوریك اوغلو از این مساله خشمگین بود.

به نوشته روزنامه تقویم، معاون وقت وزارت دفاع آمریكا در این دیدار مساله اشغال عراق را مطرح و درخواستهای آمریكا از تركیه را نیز به زبان آورد و كیوریك اوغلو كه از سخنان وی خشمگین شده بود، گفت: اگر قصد تشكیل یك دولت كرد در شمال عراق كه كركوك را نیز در بر بگیرد، دارید بدانید كه تركیه در این مساله مداخله خواهد كرد.

به نوشته این روزنامه، مقام آمریكایی كه از این سخنان خشمگین شده بود، گفت: من معاون وزیر دفاع آمریكا هستم و شما نمی توانید با من این چنین صحبت كنید و كیوریك اوغلو نیز به طور متقابل گفت، من نیز رییس ستاد ارتش تركیه و یك تركمن هستم.

روزنامه تقویم می نویسد : متعاقب این سخنان معاون وقت وزارت دفاع آمریكا با خشم از جای برخاست و سالن را ترك و به آمریكا بازگشت.

به نوشته روزنامه تقویم، چند ماه بعد كیوریك اوغلو از مقام خود بازنشسته و جای خود را به ' حلمی اوزكوك' داد و بعد مساله رد لایحه اجازه استفاده از خاك تركیه در اشغال عراق از سوی آمریكا از سوی مجلس مطرح شد و ولفویتز عقیده داشت كه در پشت این حادثه دست كیوریك اوغلو وجود دارد.

به نوشته روزنامه تقویم متعاقب رد این لایحه و اشغال عراق از سوی آمریكا، ولفوویتز اعلام كرد كه تركها می باید پاسخ سر بلند كردن در مقابل آمریكا را بگیرند و خشم وی به كیوریك اوغلو ادامه یافت و این را در هر زمان به زبان می آورد.

این روزنامه می نویسد معاون وقت وزیر دفاع آمریكا خواهان از میان برداشتن كیوریك اوغلو شده بود و حتی برخی طرحها نیز در این زمینه تدوین و جهت اجرا به مقامات اطلاعات سفارت آمریكا در آنكارا ابلاغ شده بود، ولی با فعالیتهای اطلاعاتی تركیه این طرح ها افشا و حتی دو مظنون آمریكایی در این رابطه از تركیه اخراج شدند.

خاورم**2012**230 **‌1506





:: برچسب‌ها: موزه , کانادا ,
:: بازدید از این مطلب : 224
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: