اجرای برنامه های ویژه برای كاهش آسیب سوء مصرف الكل در كشور
نوشته شده توسط : chudae

دكتر 'نادره معماریان' در گفت و گویی افزود: ارتقای سواد و آگاهی جامعه درباره مضرات سوء مصرف الكل و بررسی و شناسایی علل ریشه‌ای رو آوری به مصرف الكل از جمله برنامه‌های كاهش آسیب مصرف الكل است.

وی خاطرنشان كرد همچنین در سال جاری سند مقابله با مشروبات الكلی برای كشور با همكاری سایر سازمان‌های مرتبط تدوین خواهد شد.

كارشناس دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، گفت: در این سند برنامه‌ریزی‌های لازم برای پیشگیری، درمان و كاهش آسیب سوء مصرف الكل از سال 91 تا 94 صورت گرفته‌است.

معماریان، ساماندهی نظام ثبت داده‌های سوءمصرف الكل را از دیگر اقدامات در دست اجرا در سال جاری عنوان كرد.

وی اظهار داشت: همچنین قرار است در سال جاری از تشكل های غیرانتفاعی -NGOها -و سازمان‌های مردم ‌نهاد برای برنامه‌های پیشگیری، درمان و كاهش آسیب سوءمصرف الكل استفاده شود.

كارشناس دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، بازنگری در پروتكل درمان مسمومیت با 'متانول' -نوعی ماده شیمیایی مورد استفاده در ساخت الكل های تقلبی- را از دیگر اقدامات در دست انجام در سال جاری عنوان كرد و گفت: همچنین مقرر است طرحی با عنوان امكان ‌سنجی مراكز اورژانس یا اقامت كوتاه‌مدت برای اینگونه مسمومیت ها، مورد بررسی قرار گیرد.

معماریان تصریح كرد این برنامه ها در صورت تامین اعتبار، اجرایی خواهد شد.

وی یادآور شد برنامه‌های وزارت بهداشت برای پیشگیری، درمان و كاهش آسیب سوءمصرف الكل در كشور از سال 88 به طور جدی در دستور كار قرار گرفت و از سال 89 نیز برنامه بررسی تحت عنوان 'تخمین میزان سوءمصرف‌كنندگان الكل و مواد در كشور' آغاز شد.

كارشناس دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، خاطرنشان كرد جمع‌آوری اطلاعات مربوط به تعداد سوءمصرف كنندگان الكل و مواد تقریبا در كشور اجرا شده‌است و فقط آنالیز داده‌های مربوط به چند استان هنوز به پایان نرسیده‌ است.

معماریان افزود: به دنبال بررسی‌های صورت گرفته، سوء مصرف الكل و مواد به تفكیك استان‌ها مشخص خواهد شد اما آنچه هم اكنون می‌توان گفت، این است كه آمار سوء مصرف الكل در كشور قابل توجه بوده و بیش از آن چیزی است كه انتظارش را داشتیم.

وی تاكید كرد این مساله یكی از دغدغه‌های مسوولان وزارت بهداشت از سال‌های گذشته بوده‌است.

كارشناس دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در ادامه به موضوع آسیب های مصرف الكل حین رانندگی اشاره كرد و گفت: وزارت بهداشت در این خصوص با پلیس راهور وارد مذاكره شده است.

معماریان افزود: در سال گذشته پروتكل سنجش الكل در رانندگان و همچنین برنامه‌های عملیاتی برای پیشگیری از سوءمصرف الكل تدوین شده بود كه همچنان ادامه دارد.

وی یادآور شد قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی به پلیس اجازه می‌دهد تا با رانندگانی كه مشكوك به حالت مستی هستند، برخورد كرده و تست مربوط به الكل را انجام دهند.

به گزارش روز شنبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، به گفته معماریان، هم اكنون وزارت بهداشت و پلیس راهور، تعامل خوبی با هم دارند و پروتكل مربوط به سنجش الكل در رانندگان به زودی در وزارت بهداشت آماده می‌شود.

اجتمام**9185 **‌1569





:: برچسب‌ها: زرد , توکیو ,
:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: