آیت الله مكارم شیرازی:هیچكس حق ندارد فرزند خود را از ارث محروم كند
نوشته شده توسط : chudae

به گزارش ایرنا، وی روز چهارشنبه در جمع نمازگزاران حرم مطهر حضرت معصومه(س) افزود: اسلام، قانون بسیار دقیق و حكیمانه ای در باره ارث قائل شده است و طبق آن، هیچ پدر و مادری نمی تواند پسر یا دختر خود را از ارث محروم كند.

آیت الله مكارم شیرازی گفت: در بعضی از مناطق معمول شده است كه دختران را از ارث محروم می كنند، چنین كاری خلاف شرع است، این قانون مربوط به زمان جاهلیت است كه اسلام آن را نقض كرد و طبق قانون اسلام، هیچ پدر و مادری حق ندارد دختر خود را از ارث محروم كند.

وی اضافه كرد:تقسیم كردن ارث خود در زمان حیات جایز نیست،البته در صورتی كه تمام ورثه با تقسیم ارث مشكل نداشته باشند این كار اشكال ندارد اما درصورت نارضایتی اولاد، پدر حق ندارد ارث خود را تقسیم كند.

وی گفت: پدر تنها می تواند مقداری از مال خود را به فرزندی ببخشند و اگر این كار را انجام داد و بطورمثال سند ملكی را به نام فرزندش ثبت كرد باید بلافاصله آن ملك را تحویل او دهد.

آیت الله مكارم شیرازی همچنین در باره ثلث ارثیه بیان داشت: هركس می تواند وصیت كند یك سوم از اموالش را برای كارهای خیر، كمك به خویشاوندان، ایتام، حج و غیره هزینه كنند و بیش از یك سوم جایز نیست.

وی در باره اینكه چرا پسران دو برابر دختران سهم الارث می برند، گفت: این سئوال را ائمه بخوبی جواب داده و فرموده اند اگر پسر دو برابر دختر سهم می برد بخاطر این است كه تمام مخارج خانواده بر دوش اوست و زن اگر یك سهم می برد، بخاطر این است كه هزینه ای بر دوش ندارد.

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود خاطرنشان كرد: طبق حدیثی از مولای متقیان امام علی(ع)، بهترین ارثی كه پدر و مادر می تواند برای فرزند خود بگذارد، ادب است.

آیت الله مكارم شیرازی گفت: فرزندان خود را با ادب انسانی، اخلاقی و اسلامی پرورش دهید چرا كه آنچه به فرزندان، شخصیت می دهد، تربیت صحیح است.

وی خطاب به پدران و مادران گفت: فرزندان خود را به مجالس دینی، هیاتها و مجالس قرآنی ببرید و آنها را با ادب اسلامی و زبان خوش تربیت كنید.ك/2

553/ 380/





:: برچسب‌ها: استرالیا , نور ,
:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: