مطالعات زهكشی در 155 هزار هكتار از اراضی شالیزاری كشور شروع شد
نوشته شده توسط : chudae

' علیرضا پرستار' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در كرج افزود: برای اجرای این طرح مطالعاتی 20 میلیارد ریال بودجه از محل اعتبارات ملی در نظر گرفته شده است .

وی پیش بینی كرد: با توجه به برنامه ریزی های در دست انجام و مصوبه هیات دولت این میزان مطالعات به 235 هزار هكتار افزایش یابد.

پرستار ، با اشاره به اینكه تاكنون 220 هزار هكتار از اراضی كشاورزی كشور به سامانه زهكشی زیر زمینی مجهز شده ، یادآورشد: این زهكشی ها با هدف دستیابی به توسعه پایدار در آبیاری ،حفاظت از منابع خاك و در نهایت افزایش كمی و كیفی تولید انجام می شود.

وی اضافه كرد: شواهد حاكی از آن است كه زهكشی اراضی طی دهه های گذشته به عنوان یك تكنیك موثر برای كنترل آب ماندگی ، شوری و احیای اراضی كشاورزی همواره سیر صعودی داشته است .

وی بیان داشت : در مناطق زهكشی شده ثابت شده این اقدام برای افزایش محصول و در نتیجه رونق در آمد كشاورزان بسیار موثر بوده است .

پرستار گفت : زهكشی متضمن حاصلخیزی خاك و حفاظت محیط زیست در مقابل تخریب به حساب می آید چرا كه دفع آب مازاد زیر زمینی و سطحی و نمك های محلول به همراه آب اضافی را به دنبال دارد.

وی بیان داشت: تسهیل در تردد ماشین های كشاورزی و در نهایت مكانیزاسیون ، امكان تنوع كشت و كاشت محصولات با ارزش تر در اراضی شالیزاری كه به دلیل وجود مداوم آب به هیچ وجه امكان كشت دوم وجود ندارد از اهداف دیگر در اجرای طرح های زهكشی است .

به گفته پرستار، زهكشی اراضی شالیزاری به روش كنترل شده می تواند شرایط را برای كشت دوم فراهم كند كه از نظر اقتصادی برای كشاورزان بسیار حائز اهمیت بوده و تحولی در افزایش رشد محصولات و در آمد آنان ایجاد خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اداره كل دفتر امور آب و خاك كشاورزی زیر مجموعه معاونت آب ، خاك و صنایع وزارت جهاد كشاورزی در كرج مستقر است.ك/3

694/ 692/ 1539





:: برچسب‌ها: گل , موسیقی ,
:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: