وزیر خارجه ایران: سوریه شرایط کنونی را پشت‌ سر می‌گذارد
نوشته شده توسط : chudae

دیدار معاون نخست وزیر سوریه از تهران، دومین سفر علنی یک مقام بلندپایه سوری به تهران طی یک ماه اخیر است

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران گفته است که سوریه که ماه هاست شاهد درگیری میان نیروی های دولتی و مخالفان حکومت بشار اسد است، "این شرایط را پشت سر می گذارد."

وزیر امور خارجه ایران در جریان دیدار عمر غلاونجی، معاون نخست‌وزیر سوریه از تهران با او دیدار کرده و وعده بازگشت ثبات به حکومت بشار اسد را داده است.

آقای غلاونجی با برخی از رهبران و مقام های سیاسی ایران از جمله رئیس مجلس و معاون امور بین الملل رئیس جمهور دیدار کرده است.

از زمان آغاز اعتراضات در سوریه و سرکوب شدید معترضان از سوی حکومت بشار اسد، ایران همراه با روسیه از مهمترین متحدان و حامیان حکومت او بوده است.

آقای صالحی به معاون نخست وزیر سوریه گفته است که "تحولات چند هفته اخیر به دنبال تشدید اقدامات تروریستی که با برخورد قاطع دولت و ارتش سوریه مواجه شد و با جنگ گسترده روانی و تبلیغاتی بیگانگان علیه کشور و مردم سوریه همراه بود."

مقامات و رسانه های دولتی ایران، همانند مقامات و رسانه های دولتی سوریه، مخالفان دولت آن کشور را "تروریست" توصیف می کنند و کشورهای غربی را عامل شکل گیری اعتراضات در سوریه می دانند.

دیدار این مقام بلند پایه دولت سوریه از تهران، با شدت گرفتن نبرد بین نیروهای دولتی و مخالفان در سوریه همزمان شده است. همزمان، برخی از مقام های سابق حکومت سوریه که به صف مخالفان پیوسته اند از مردم آن کشور خواسته اند تا خود را آماده دوران پس از بشار اسد رئیس جمهور کنونی سوریه کنند.

گروهی از کارشناسان نظامی و امنیتی در بریتانیا مداخله نظامی خارجی در سوریه را محتمل دانسته و گفته‌اند بی رغبتی غرب به درگیری در سوریه مانع از چنین مداخله‌ای نمی‌شود.

دیدار معاون نخست وزیر سوریه از تهران، دومین سفر علنی یک مقام بلندپایه سوری به تهران طی یک ماه اخیر است.

به تازگی رئیس مجلس سوریه به دعوت علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران به تهران سفر کرده بود. آیت‌الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، سوریه را "خط مقدم مقاومت" در برابر اسرائیل خوانده و از حکومت آن کشور حمایت کرده است.

اتحادیه اروپا و آمریکا برخی از مقام های ایرانی را به اتهام همکاری با دولت سوریه در سرکوب مردم این کشور مورد تحریم قرار داده اند.

دولت ایران از راه حل سیاسی برای بحران سوریه و اصلاحات در آن کشور به شرط ابقای بشار اسد حمایت کرده و پیشنهاد کرده است که میزبان گفت و گو میان دولت سوریه و مخالفان حکومت آن کشور باشد.

ایران و سوریه دو متحد استراتژیک یکدیگر در منطقه خاورمیانه محسوب می شوند که از ابتدای انقلاب اسلامی روابط محکم و پایداری با یکدیگر داشته اند.





:: برچسب‌ها: آبی ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: