شروع احداث آرامگاه 'شهدای گمنام' در حریم یک قلعه ساسانی
نوشته شده توسط : chudae

ارگ انار بیش از ۱۱ هزار متر مربع مساحت دارد و روی تپه‌ای در مرکز این شهر جای گرفته‌است

با وجود مخالفت فعالان میراث فرهنگی، ساخت و ساز بنای یادبود کشته شدگان گمنام جنگ ایران و عراق، در مجاورت یک قلعه تاریخی متعلق به دوران ساسانی در شهرستان انار کرمان آغاز شده است.

خبرگزاری میراث فرهنگی یکشنبه اول مرداد (۲۲ ژوییه) از قول "مجید اعتمادی" فرماندار شهرستان انار نوشته است: "ساخت و ساز حرم در دستور کار است و تمام هماهنگی‌ها در هیات امنایی با حضور امام جمعه انار، شهرداری، نماینده بنیاد حفظ آثار شهدا و همچنین سازمان میراث فرهنگی انجام شده‌است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد."

به گزارش این خبرگزاری، ساختن "ضریح شهدای گمنام" در ۷۰ متری ارگ تاریخی انار آغاز شده و این در حالی است که پیشتر، برخی مسئولان سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده بودند که احداث آن به حریم ظاهری ارگ انار آسیب وارد می کند.

ساخت این ضریح، در دی ماه گذشته و پس از آن خبرساز شد که یک مقام وابسته به ستاد کل نیروهای مسلح ایران، از احداث آرامگاه شهدای گمنام در حریم این ارگ ساسانی دفاع کرد و همزمان، رسانه ها از مخالفت سازمان میراث فرهنگی با این اقدام خبر دادند.

سرهنگ مهدی ابوالحسنی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان، در آن سخنان، مخالفان احداث آرامگاه "شهدای گمنام" را به "مخالفت با فرهنگ شهادت" و "شهیدستیزی" متهم کرد.

بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس که در سال ۱۳۶۹ تشکیل شده، از نهادهای وابسته به ستاد کل نیروهای مسلح ایران است.

خبرگزاری میراث فرهنگی در گزارش امروز خود، اظهارات حسین ابراهیمی امام جمعه انار را نقل کرده که گفته است برای ساخت آرامگاه با سازمان میراث فرهنگی هماهنگ شده‎ و محل انتخاب شده در مجاورت ارگ انار، "بهترین گزینه برای ساخت این حرم بوده است".

"ساختن "ضریح شهدای گمنام" در ۷۰ متری ارگ تاریخی انار آغاز شده و این در حالی است که پیشتر، برخی مسئولان سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده بودند که احداث این مقبره، به حریم ظاهری ارگ انار آسیب وارد می کند"

این خبرگزاری، از سوی دیگر اظهارات "مریم احمدی"، از دوستداران میراث فرهنگی را نقل کرده که گفته است: "حریم منظری ارگ انار به دلیل بلند بودن ساختمان‌های اطراف آن در چند سال گذاشته به شدت مخدوش شده و تنها یک ضلع ارگ آزاد است و نمای آن از سوی بازدیدکنندگان قابل رویت است، که این ضلع هم با ساخت این آرامگاه، به زودی منظر خود را از دست می‌دهد."

در دی ماه گذشته، پس از بالاگرفتن اختلافات بر سر احداث آرامگاه در حریم این ارگ و مخالفت اکثریت اعضای شورای شهر انار با احداث چنین سازه‌ای، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان با حضور در نشست شورای شهر مجوز کتبی احداث آرامگاه را دریافت کرد. به علاوه، مطابق مصوبه نشست شورای شهر، بنای در نظر گرفته شده برای این آرامگاه که پیشتر اعلام شده بود ۴۰۰ متر مربع خواهد بود، به ۱۵۰۰ متر مربع افزایش یافت.

به گزارش سایت شهرداری انار، بالاترین مقام سازمان میراث فرهنگی که در جلسه تصمیم‌گیری شورای شهر برای احداث این آرامگاه حضور داشته، رئیس حراست سازمان میراث فرهنگی کرمان بوده است.

ارگ انار بیش از ۱۱ هزار متر مربع مساحت دارد و روی تپه‌ای در مرکز این شهر جای گرفته‌است.





:: برچسب‌ها: سفید ,
:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: