آغاز تحقیقات قتل رئیس بخش امنیت ولایت بدخشان
نوشته شده توسط : chudae
عبدالله نظراف

ژنرال نظراف در راه درآمدگاه به شهر خاروغ کشته شده است

کمیته امنیت ملّی تاجیکستان می‌گوید که در رابطه با کُشته شدن عبدالله‌ نظراف، رئیس این کمیته در ولایت بدخشان، پرونده جنایی باز کرده است.

طبق اطّلاع دفتر مطبوعاتی این کمیته، ژنرال نظراف از سوی یک گروه سازمان یافته قاچاقچی کشته شده است.

ناظرجان بوری یف، سخنگویی این دفتر، روز یکشنبه ۲۲ ژوئیه، به بی بی سی گفت که در حال حاضر در رابطه با این قضیه پرونده جنایی باز شده و تحقیقات آن ادامه‌ دارد.

آقای بوری یف در باره جزئیات بیشتر این حادثه می‌گوید: "روز ۲۱ ژوئیه سال جاری، ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه وقت محلی، هنگام بازگشت از سفر کاری از اشکاشیم، در درآمدگاه به شهر خاروغ، ژنرال نظراف عبدالله‌ سعدالله یویچ، سردار ریاست کمیته دولتی امنیت ملّی جمهوری تاجیکستان، بر اثر حمله ناگهانی گروه متشکل جنایی که به قاچاق تماکو سر و کار داشتند، وحشیانه کُشته شد."

آقای بوری یف به بهانه خلل دار نکردن جریان تحقیقات از ارائه اطّلاعات بیشتر در باره این حادثه خودداری کرد.

"سفارشگران را در خارج باید جست"

این در حالیست که برخی از کارشناسان قتل ژنرال نظراف را سفارشی خوانده و می‌گویند که احساس می‌شود که در این قتل "بیگانگان" دست دارند.

حور النساء غفّارزاده، رئیس سازمان غیردولتی "آشتی ملّی" و کارشناس سیاسی منطقه می‌گوید: "نظری موجود است که شرق تاجیکستان، از جمله وادی رشت و بدخشان گوئی آزادی و استقلال خاصی می‌خواهند. و نظر حکومت به این منطقه خیلی احتیاطکارانه است، و از این رو ممکن است دشمنان برون‌مرزی تاجیکستان از آن استفاده کرده و در بدخشان این کار را انجام دادند."

همچنین خانم غفّارزاده با اظهار تاسف از مرگ عبدالله‌ نظراف افزود: "عبد‌الله نظراف یک کارمند حرفه‌ای بود و آشکارگو بود. من فکر می‌کنم که در بدخشان مردم وی را دوست می‌داشتند."

ژنرال نظراف در روستای موسوم به نیوادک در درآمدگاه شهر خاروغ، مرکز بدخشان که در مرز مشترَک تاجیکستان و افغانستان واقع است، مورد حمله قرار گرفت.

یک منبع، از جمله کارمندان بخش امنیت ملی ولایت بدخشان تاجیکستان که از بردن نامش خودداری کرد، می‌گوید که عبدالله‌ نظراف را در سفر به شهرستان اشکاشیم عده‌ای از کارمندان امنیتی همراهی می‌کرده‌اند.

ولی سؤال مطرح آن است که چرا در وضعیتی که خطر جان این مقام را تهدید می‌کرده است، آنها نتوانسته‌اند از او دفاع کنند؟ همچنین این برای بار نخست است که در مرز مشترک تاجیکستان با افغانستان مسئله قاچاق تماکو و مبارزه با آن مطرح می‌شود.

زیرا در گذشته در این مناطق بیشتر موارد مبارزه کارمندان انتظامی با قاچاق مواد مخدر و سنگهای قیمتی گزارش می‌شد.

از سوی دیگر در یک ماه اخیر این دومین بار است که مقامات دولتی در تاجیکستان به قتل می‌رسد. روز ۱۴ ژوئن سال جاری خال مومن سفراف، رئیس اداره جنگل و شکار کمیته حفظ محیط زیست تاجیکستان به ضرب گلوله در محله موسوم به "اوتاواکزل" شهر دوشنبه، کشته شد.

بعد از حدود یک ماه وزارت امور داخله تاجیکستان خبر داده که کارمندان پلیس یک نفر را به اتهام دست داشتن در قتل خالمومن سفراف، از پیوندان رئیس جمهوری کشور، بازداشت کرده‌اند.

هر چند مقامات از ارائه انگیزه قتل آقای سفراف خودداری می‌کنند، ولی بسیاری از کارشناسان حدس می‌زنند که شاید عامل اصلی قتل این پیوند پرزیدنت رحمان، داد و گرفت مالی بوده است.

هم اکنون قتل یک ژنرال امنیت ملّی در تاجیکستان نیز مایه نگرانی بسیاری از ساکنان در این کشور شده است.

ژنرال حرفه‌ای تحصیلدیده شوروی

ژنرال عبدالله‌ نظراف از حدود سه سال پیش ریاست بخش کمیته امنیت ملّی ولایت بدخشان تاجیکستان را بر عهده گرفت.

به گفته افراد آگاه از فعالیت نظراف، وی بعد از به دوش گرفتن سمت رئیس بخش کمیته در ولایت بدخشان به مقامات بلندپایه تاجیکستان وعده کرده است که به بی‌نظمی در بدخشان خاتمه خواهد داد و سلاح های باقیمانده در دست برخی از ساکنان منطقه را کاملاً جمع‌آوری خواهد کرد.

گفته می‌شود که سال گذشته میان ژنرال عبدالله‌ نظراف و عده‌ای از فرماندهان قبلی مخالفان دولت در بدخشان بحثهای مختلفی به میان آمده بود.

ژنرال نظراف، از جمله نمایندگان مخالفان پیشین بود که بر اساس سهمیه سی درصد مخالفان بر مبنای توافقنامه صلح به سمت معاونت رئیس کمیته امنیت ملی تاجیکستان منصوب شد. سپس وی مدتی ریاست بخش امنیت ملی در ولایت سغد را نیز بر دوش داشت. او سپس از سال ۲۰۱۰ به رئیس بخش کمیته امنیت ملی تاجیکستان در ولایت بدخشان تعیین شد.

ولایت بدخشان، یکی از فقیرترین مناطق تاجیکستان بوده و در چهارسال اخیر شاهد اعتراضهای مردم بوده است.

همچنین در سال ۲۰۱۱ عده‌ای از جوانان بدخشی به دفاع از یک فرد محکوم شده اعتراضاتی در نزد دادگاه ولایت دایر کردند. کارشناسان سیاسی آن زمان، سبب اصلی ناآرامی ها در ولایت بدخشان را به فقر و بیکاری ارتباط داده بودند.

ولایت بدخشان از مناطق استراتیژیک تاجیکستان محسوب می‌شود که با چین، افغانستان و قرقیزستان هم‌مرز است و در مسیر قاچاق مواد مخدر از افغانستان قرار دارد. این ولایت در زمان جنگ داخلی طی سالهای ۱۹۹۲-۱۹۹۷ از پایگاههای مخالفین دولت محسوب می‌شد.





:: برچسب‌ها: پرندگان ,
:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: