بشر بیش از هر زمانی محتاج آموزه های دینی است
نوشته شده توسط : chudae

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'اسحاق صلاحی' روز یكشنبه در آیین گشایش نخستین نمایشگاه قرآن و عترت(منتخبی از نسخه های نفیس و كمیاب)،‌ ائمه معصومین را قرآن های ناطق خواند و افزود: امروز بشر نیازمند توجه به قرآن ناطق و تفاسیر و سخنان ائمه معصومین (ع) است.

وی به روند برگزاری نمایشگاه بین‌المللی نسخ خطی قرآن كریم اشاره كرد و گفت: سنت حسنه‌ ای از سال گذشته در برگزاری نمایشگاه قرآن در این مجموعه وجود داشت‌ و امسال در ادامه همان روند در اقدامی ابتكاری، ضمن توجه به قرآن، به بحث عترت نیز عنایت ویژه ای صورت گرفته است.

صلاحی توضیح داد: ویژگی نمایشگاه امسال، بین‌المللی بودن آن است و در آن آثاری از كشورهای اسلامی و عضو اكو به نمایش درآمده است.

وی ادامه داد: بیش از یكهزار و 600 نسخه خطی از قرآن كریم در حال حاضر موجود است كه منبع مناسبی برای تحقیق پژوهشگران و محققان خواهد بود؛ از مجموع آنچه كه طی یك سال از بین تمامی نسخه‌های خطی، در قالب هدیه و یا خریداری شده، 21 اثر به صورت منتخب در این نمایشگاه به نمایش در آمده است.

رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی، همچنین به نمایش نسخه نفیسی از نهج‌البلاغه كه در طول یك سال فراهم شده در این نمایشگاه اشاره كرد و گفت‌: نسخه دیگری از نهج البلاغه متعلق به قرن هفتم هجری با كتابت ابن اسعد نیز در این نمایشگاه عرضه شده است؛ همچنین قرآنی متعلق به قرن 11 هجری قمری با كتابت محمد هاشم كه برای كارهای تحقیقی بسیار مناسب است، وجود دارد.

وی افزود: چند نسخه كامل از صحیفه سجادیه كه مشهورترین آنها با كتابت محمد رحیم متعلق به قرن 11 هجری است در نمایشگاه در معرض نمایش قرار گرفته است.

صلاحی، هدف سازمان اسناد و كتابخانه ملی در برپایی چنین نمایشگاهی را اطلاع رسانی از منابع موجود برای استفاده محققان عنوان كرد و افزود‌: تمام پژوهشگران می توانند بهره مناسبی از این منابع ارزشمند برده و در اشاعه فرهنگ دینی نقش موثری ایفا كنند.

وی با بیان آنكه امیدواریم در آینده نمایشگاه های مشابهی در مورد تمامی نسخ خطی برگزار شود، افزود‌: با اتمام كار تصویربرداری از تمامی سه هزار و 500 نسخه خطی بی نظیر، این منابع برای استفاده در شبكه اطلاع رسانی قرار خواهد گرفت.

صلاحی گفت: این آثار از دهم مرداد ماه در غرفه سازمان اسناد و كتابخانه ملی در بیستمین نمایشگاه بین المللی قران كریم در مصلای امام خمینی(ره) به نمایش در خواهند آمد.

معاون رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی نیز گفت: در این نمایشگاه قرآن‌هایی كه سازمان اسناد و كتابخانه‌های ملی طی یك سال جمع‌آوری كرده است، به نمایش در می آید كه از وجوه كتاب‌شناختی و نسخه‌شناختی ارزمشند هستند.

'حبیب‌الله عظیمی' افزود: از مجموع 731 نسخه خطی خریداری‌ شده و 34 نسخه اهدایی و 133 نسخه قرآن، 21 جلد از این نسخه‌ها از ویژگی‌های خاصی برخوردار بودند كه در این نمایشگاه عرضه شده‌اند.

نخستین نمایشگاه قرآن و عترت(منتخبی از نسخه های نفیس و كمیاب) از امروز(یكشنبه) تا 28 مرداد ماه در كتابخانه ملی برپا است.

فراهنگ ** 1630 ** 1071





:: برچسب‌ها: عروسی , ایتالیا ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: