شكاف در بدنه رژیم صهیونیستی این بار بر سر ارتدوكس های یهودی
نوشته شده توسط : chudae

به گزارش رادیو رژیم صهیونیستی هفتاد روز پس از پیوستن حزب 'كادیما' با 28 نماینده آن در 'كنست' به دولت ائتلافی اسرائیل، این حزب روز گذشته از ائتلاف با نتانیاهو خارج شد.

گفته می شود بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر می كوشید اختلاف با شائول موفاز رییس حزب كادیما را در زمینه خدمت وظیفه جوانان مذهبی یهود ( ارتدوكس های افراطی) برطرف سازد اما این تلاش ها ناكام ماند و او ناچار به انتخاب افراطیون مذهبی در برابر ائتلاف با كادیما شد.

نتانیاهو پیشنهاد كرده بود كه مذهبیون ارتدوكس یهودی و شهروندان عرب‌ اسراییل به جای 18 سالگی تا سن 23 سالگی فرصت داشته باشند كه به خدمت سربازی فراخوانده شوند. همچنین آن‌دسته از شهروندانی كه به هر دلیل از حضور برای خدمت سربازی امتناع می‌كنند تا 26 سالگی به عنوان سرباز ذخیره در مراكز پلیس یا آتش‌نشانی به خدمت گرفته شوند اما شائول موفاز این پیشنهادها را رد كرد.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد : حزب كادیما با متهم كردن بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل به 'تسلیم شدن در برابر افراطیون مذهبی' از دولت ائتلافی خارج شده و مهمترین دلیل خروج كادیما از دولت ائتلافی در روز سه شنبه، عدم توافق این حزب با بنیامین نتانیاهو بر سر لغو قانون معافیت یهودیان افراطی واسرائیلی‌های عرب تبار از خدمت اجباری سربازی است.

بنیامین نتانیاهو كه حزبش در كنست اسراییل از اكثریت برخوردار است، همچنان در مقام نخست وزیری باقی می ماند. با خروج كادیما، دولت نتانیاهو به شدت تضعیف می‌شود، اما اكثریت خود را در پارلمان از دست نمی‌دهد. به دلیل حمایت احزاب كوچك دست‌راستی و مذهبی اسراییل از نتانیاهو، او همچنان از حمایت 66 عضو از 120 عضو كنست - پارلمان اسراییل - برخوردار است اما این جدایی خود حاكی از اختلاف های شدید ناشی از نا رضایتی داخلی در خصوص تبعیض های اجتماعی است. اعتراضاتی كه حدود یك سال پیش با چادر زدن و تحصن در خیابان های تل آویو آغاز و در هفته های اخیر تشدید شد.

روز هفتم ژوئیه 2012 حزب راستگرای لیكود به رهبری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، با اكثریت آرا طرحی را به تصویب رساند كه بر اساس آن به معافیت یهودیان افراطی و اسراییلی‌های عرب تبار از خدمت اجباری پایان داده می‌شد.

بی بی سی گزارش داد پیش از تصویب این طرح هزاران نفر كه در ارتش خدمت كرده اند با دست زدن به اعتراضاتی خواستار حضور همه شهروندان اسرائیلی در ارتش آن كشور شده اند.

در پی تصویب این طرح، نتانیاهو موافقت كرد كه به همراه شائول موفاز رهبر حزب كادیما، با تشكیل مجمعی درباره تصویب قانونی جدید در این باره بحث و گفتگو كنند اما این گفت و گوها در نهایت زیر فشار یهودیان افراطی تاثیر گذار بر تصمیم های نتانیاهو به جایی نرسید و به خروج موفاز و كادیما از ائتلاف با وی منجر شد.

هنگامی كه این حزب به ائتلاف نتانیاهو پیوست، شائول موفاز سیاستمدار كهنه‌كار اسرائیلی كه به تازگی جانشین زیپی لیونی رهبر سابق این حزب، شده بود فعالیت خود را به عنوان معاون نخست وزیر در كابینه آغاز كرد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبكه فلسطین الیوم پس از خروج كادیما به رهبری شائول موفاز از كابینه ائتلافی بنیامین نتانیاهو مركز ثقل و تاثیرگذاری این ائتلاف مجددا به حزب تندروی ' اسراییل بیتنو' به ریاست آویگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی منتقل خواهد شد.

حزب كادیما كه تا چندی پیش، اصلی ترین حزب مخالف دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در كنست (پارلمان) این رژیم بود، در ماه مه به دولت ائتلافی نتانیاهو پیوست. گفته می‌شد كه یكی از شروط كادیما (بزرگ ترین حزب در كنست اسرائیل) برای ورود به كابینه ائتلافی، لغو قانون طال بوده است قانونی كه طبق آن مذهبیون یهودی، از انجام خدمت نظام وظیفه معاف می شدند.

اختلاف نظر در كابینه ائتلافی هنگامی به اوج رسید كه دیوان عالی اسرائیل رای به غیرقانونی بودن قانون طال داد.

مخالفان می‌گویند این قانون به منزله تبعیض در میان شهروندان اسرائیل است و از سوی دیگر احزاب مذهبی تندرو در اسرائیل با لغو قانون مذكور مخالفند.

یهودیان ارتدوكس، اقلیتی در جایگاه اكثریت

-------------------------------------------------

براساس گزارش خبرگزاری آلمان ( دویچه وله) به نقل از رادیو اسرائیل از 28 نماینده پارلمانی عضو حزب كادیما، 25 نفر به خروج از كابینه نتانیاهو رای دادند. پس از آن شائول موفاز در نامه‌ای به نتانیاهو نوشت: «ما با سربلندی به جایگاه اپوزیسیون می‌رویم تا به افكار عمومی خدمت كنیم».

موفاز در این نامه بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیكود را به شدت به باد انتقاد گرفته و او را 'راست افراطی' نامیده است.

به گزارش این رسانه آلمانی 'از هنگام تاسیس اسرائیل در سال 1948 مذهبیون ارتدوكس یهودی از چنین امتیازی برخوردارند. در آن زمان تعداد این یهودی‌های شدیدا مذهبی حدود 400 نفر بود. اما اكنون بر اثر نرخ بالای زاد و ولد در میان خانواده‌های مذهبی، سالانه بیش از 10 هزار نفر زیر عنوان 'یهودیان مذهبی' از خدمت سربازی معاف می‌شوند. اكثریت جامعه شهروندی اسرائیل با این تبعیض مخالف‌اند.'

اما مخالفت با تبعیض درباره خدمت سربازی یهودیان ارتدوكس تنها بخش كوچكی از اعتراض های ضد نابرابری است كه اخیرا اوضاع اجتماعی و سیاسی رژیم صهیونیستی را دستخوش نا آرامی كرده است.

روزهای خشم

-----------------

عصر روز شنبه گذشته در یك راهپیمایی اعتراض آمیز در سالروز آغاز اعتراضات با شعار 'مردم عدالت اجتماعی می خواهند' تل آویو شاهد خودسوزی یكی از فعالان با مواد آتش زا در اعتراض به اوضاع ظالمانه موجود در رژیم اسراییل بود.

خبرنگار فرانس پرس گزارش كرد كه معترضان اسراییلی در تظاهرات خود فریاد می زدند 'مردم عدالت اجتماعی می خواهند'.

موشیه سلیمان ( فردی كه اقدام به خودسوزی كرد) نامه ای را در صحنه به جا گذاشت. نامه ای كه در آن نوشته 'دولت اسراییل از من دزدید و بی چیز رهایم كرد'. سلیمان در ادامه نامه نوشته است: 'اسراییل، نخست وزیر آن بنیامین نتانیاهو و یوفال اشتاینیتز وزیر دارایی را مسوول تحقیر مداومی می دانم كه شهروندان اسراییلی هر روز ار آن رنج می برند. این مسوولان از فقرا می گیرند كه به ثروتمندان بدهند. دو كمیته كه وزارت مسكن تشكیل داده بود از كمك به من خودداری كردند با وجود اینكه دچار سكته مغزی شده ام و نمی توانم هزینه دارو و اجاره خانه را بپردازم.'

خشم فعالان صهیونیست پس از خودسوزی این فرد كه گفته می شود در اعتراضات یك ساله اخیر نقش فعالی داشته زمانی بالا گرفت كه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با وجود اینكه مخاطب اصلی نامه موشه سلیمان بود با بی تفاوتی تنها به یك عبارت درباره اقدام موشیه سلیمان به خودسوزی اكتفا كرد: تراژدی شخصی!

این اظهار بنیامین نتانیاهو باعث خشم فعالان اجتماعی صهیونیست شده و در حالی كه بر حجم دعوت به ابراز خشم در شبكه های اجتماعی مانند فیس بوك به شدت افزوده شده این فعالان اجتماعی می گویند از این واكنش نتانیاهو ناامید و خشمگین شده اند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص به نقل از یك فعال اجتماعی می نویسد: برخلاف آنچه نتانیاهو می گوید صحبت از یك شخص نیست كه بر جان خود آتش زده باشد بلكه مشكل بسیار گسترده است به گونه ای كه همه افراد جامعه را در بر می گیرد، اما نخست وزیر در این باره ترجیح می دهد كه تغافل كند.

*9241**1358





:: برچسب‌ها: نور , انگور چینی ,
:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: