چند خبر كوتاه بهداشتی و درمانی
نوشته شده توسط : chudae

به گزارش روز چهارشنبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ،محققان با استفاده از یك آزمون شناسایی افسردگی، میزان افسردگی زنان مورد مطالعه را قبل از دریافت ویتامین D‌ و نیز پس از آن اندازه گرفتند.

براساس این گزارش ، تغییرات محسوسی در عملكرد روانی و رفتاری زنان مورد آزمایش پس از درمان با دوزهایی -اندازه هایی- از ویتامین D‌ به مدت 12 هفته، مشاهده شد.

نتایج حاصل از این تحقیقات نشان می دهد كه غربالگری بیماران مبتلا به افسردگی و تجویز ویتامین D‌ برای آنها می‌تواند با روشی آسان و مقرون به صرفه به درمان افسردگی كمك كند.

ویتامین D به رشد و استحكام استخوان‏ها نیز كمك می‌كند و اشعه ماوراء بنفش خورشید و مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ و جگر از جمله منابع تامین كننده این ویتامین به شمار می روند.

** زنان 9درصد اهداكنندگان خون را تشكیل می دهند

مدیر جذب اهداكنندگان سازمان انتقال خون ایران می گوید 9 درصد اهدا كنندگان خون در كشور را زنان تشكیل می دهند و متاسفانه این آمار طی سالهای اخیر رشد نداشته است.

' مهتاب مقصود لو' در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با بیان اینكه زنان نیز مانند مردان می توانند در اهدای خون سهم بیشتری داشته باشند، افزود: باورهای غلط در زمینه اینكه اهدای خون باعث كم خونی در زنان می شود، مهمترین علت عدم استقبال آنان برای شركت در این امر خداپسندانه است .

وی با اشاره به اینكه اهدای خون برای زنان سالی دو بار لازم است ، اظهار داشت : آهن عنصری است كه جذب آن در بدن تحت تاثیر مواد غذایی قرار می‌گیرد و با هرمرتبه خون گیری حدود 250 میلی گرم آهن از بدن خارج می شود و به همین دلیل پس از اهدای خون قرص‌های آهن در اختیار زنان قرار داده شده و در مراجعه بعدی ذخایر آهن بدن آنان بررسی می شود.

سالانه حدود دو میلیون واحد خون در كشور اهدا و به نیازمندان تزریق می شود.

** روانگردان ها اختلال حواس می آورند

' امیرعلی رهنما ' استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران هشدار داد مصرف روانگردان ها اختلال حواس و تنش های عصبی بوجود می آورند.

وی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: بر اساس گزارش های موجود ، یكی از علل مرگ افراد بویژه جوانان مصرف انواع روانگردان ها است و متاسفانه ابتلا به بیماری ایدز نیز از این طریق می تواند شیوع پیدا كند.

این روانپزشك اظهار داشت: معتادان به روانگردان ها به دلیل نامتعادل بودن عملكرد مغز و بدنشان، در هنگام رانندگی دچار اختلال حواس و تنش عصبی شده و با این عوامل، مرگ خود را جلو می اندازند.

رهنما تصریح كرد: داروهای اعصاب و روان، مسكن های مخدر مانند ترامادول جزو روانگردان ها هستند و باید با سیاست های كنترلی و محدود كننده،عرضه آنها در داروخانه ها ممنوع شود.

وی با بیان اینكه جوانان گروه سنی 20 تا 25 سال بیشترین مصرف كنندگان روانگردان ها را در كشور تشكیل می دهند،گفت : متاسفانه توزیع این مواد مخدر صنعتی به اشكال مختلف در كشور رو به افزایش بوده و كنترلی در این زمینه تاكنون صورت نگرفته است.

این روانپزشك خاطرنشان كرد حدود 30 درصد مصرف كنندگان روانگردان ها از طریق تعارف دوستانشان، این مواد را تجربه می كنند.

رهنما گفت: رسانه هایی همچون صدا وسیما باید برنامه های مختلف آموزشی در زمینه آشنایی با مواد روانگردان ها تولید و در اختیار خانواده ها قرار دهد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكی، حدود 40 درصد تخت های بیمارستانی را مصرف كنندگان روانگردان ها اشغال می كنند.

** اعتیاد پنهان ناشی از سهل انگاری در مصرف زیاد از داروها

' محمد حسین غلامی ' استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران می گوید حدود 65 درصد مردم دارو مصرف كنند كه نیمی از آنها خودسرانه بوده و سهل انگاری و زیاده روی در مصرف آنها می تواند منجر به اعتیاد شود.

وی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود : اكثر مردم برای رفع سردرد، ضعف عضلانی ، بی خوابی و غیره ، بدون تجویز پزشك دارو مصرف می كنند، در حالیكه این داروها از تركیبات مخدر و مواد شیمیایی تهیه می شوند و اعتیادآور است .

وی توضیح داد: اعتیاد به یك دارو به این معناست كه دارو با مقدار و كمیت قبلی به همان كیفیت و اثرگذاری قبلی عمل نمی‌كند و نیاز است میزان دارو بعد از مدتی افزایش یافته و یا در صورت عدم مصرف آن دارو برخی علایم مهم و خطرناك و آزاردهنده در فرد ایجاد شود.

غلامی تصریح كرد:این شرایط باعث می‌شوند فرد دایم دوز مصرفی را افزایش داده و راهی برای خلاصی از مصرف آن ماده نداشته باشد.

این روانپزشك اظهار داشت : بیشترین مراجعه كنندگان به مطب های روانپزشكی ، ندانسته به یك نوع دارو اعم از مسكن ، اعصاب وغیره اعتیاد پیدا كرده و رهایی از آن را غیرممكن می دانند.

غلامی ادامه داد: این مراجعه كنندگان با مصرف دارو ، دچار یبوست، تعریق و خارش می شوند و وابستگی شدید روانی نسبت به دارو پیدا می كنند.

وی ، با انتقاد از اینكه سیستم بهداشتی كشور نظارت بر عرضه داروهای بدون نسخه را ندارد گفت : این مسئله موجب افزایش سوء مصرف این داروها شده كه به اعتیاد پنهان نیز تعبیر می‌شود.

** 35 مركز رشد فناوری در كشور فعالیت می كنند

'حسین كیوانی' مدیر كل توسعه و فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی می گوید 35 مركز رشد فناوری در كشور فعالیت می كنند كه این رقم تا سال 1404 باید به 60 مركز افزایش یابد.

وی در گفت و گو با ایرنا افزود:نخستین شهرك بزرگ تحقیقاتی دانش و سلامت باید تا پایان برنامه پنجم توسعه در منطقه كردان كرج به بهره برداری برسد.

اجتمام**9185** 9022 ** 1568





:: برچسب‌ها: دختر , زمستان ,
:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: