قلم؛ معجزه گری جاودان
نوشته شده توسط : chudae

از دیرباز تاكنون، بشر برای ارائه و حفظ افكار خویش، نیازمند استفاده از ابزاری بود كه بتواند زبان گویا و حافظ علوم و اندیشه های او بر صفحه تاریخ باشد.

قلم، گنجینه ای از رازهاست كه حلقه اتصال فكری عالمان و پل ارتباطی گذشته و آینده بشر به شمار می رود و به عنوان زبان دوم انسان ها، هویت، چیستی و شخصیت فردی است كه بر صفحه تاریخ می نگارد.

با قلم می توان نوشت، فكری نو پدید آورد، ویران ساخت، آشكارها را نهان و نهان ها را آشكار كرد و تمدن ها و تجربه های تلخ و شیرین را در قرون و اعصار جاودان ساخت.

تاریخچه نوشتار از گذشته تاكنون با توجه به اختراع خط و دست به قلم شدن بشر، به دوران تاریخ و ماقبل تاریخ تقسیم می شود، یعنی زمان تقریبی آن به 20 هزار سال پیش باز می گردد، البته اگر بخواهیم نظام های نوشتاری مدون را محدود سازیم، رقمی در حدود شش هزار سال پیش به دست می آید.

بنابر روایات تاریخی، روز قلم در ایران باستان، به روز تیر یا عطارد اطلاق می شد زیرا سیاره تیر در فرهنگ و ادب پارسی، كاتب و نویسنده فلك بود.

تا سالیان طولانی ابزار نوشتار وسیله های تیزی چون سوزن، چاقو و قلم سنگ تراشی برای نوشتن بر روی سنگ، پوست حیوانات، برگ درختان و... بوده است. تا آن كه پس از گذشت قرن ها، انسان با استفاده از تجربیات خویش توانست در امر استفاده از ابزار نوشتار پیشرفت های قابل توجهی بدست آورد، بدین شكل كه افراد با كمك از قلم پر، قلم نی، چوب یا فلز و قلم مو و با استفاده از جوهر بر سطح لوح ها می نوشتند و بعدها با اختراع چاپ بشر افكار خویش را بر روی صفحه كاغذ ثبت می كرد و در این مرحله قلم پل ارتباطی دو زمان گذشته و آینده شد و انتقال پیام از صورت شفاهی به شكل مكتوب درآمد.

قلم در باور روانشناسان، بیانگر آرامش روح و ضمیر ناخودآگاه انسان است، هنگامی كه بشر تحت فشارهای روحی قرار دارد و ذهن او آرام نیست، می تواند با نوشتن افكار خود بر روی كاغذ و مرور آن؛ به نتیجه مثبتی دست یابد و با نوشتن به روح ناآرام خود مسلط شده و به آرامشی نسبی برسد.

قلم، آن هنگام كه پروردگار آن را مقدس خواند و به آن قسم خورد و با آن تعلیم كرد، بیش از پیش تكیه گاه فرهنگ و اندیشه بشر شد.

امروز كه به پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان 'روز قلم' در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ثبت شده بهانه ای است برای احترام به قلم و قلم بدستان متعهدی كه چشمه زلال اسرار نهفته بشری را آلوده به خودخواهی ها و زورمداری ها نمی كنند و حرمت قلم را همان گونه كه هست، گرامی می دارند.

اطلاع**9128**1717





:: برچسب‌ها: ابرها , رودخانه ,
:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: