دام وام، پیش پای انقلاب مصر
نوشته شده توسط : chudae

رسانه های عربی و غربی روز جمعه از سوگند محمد مرسی رییس جمهور اسلامگرای مصر در برابر مردم این كشور و تجدید عهد وی با شهدای انقلاب از میدان التحریر در میان شعارهای ضد حاكمیت شورای نظامی گزارش دادند. اقدامی كه یك روز پیش از ادای سوگند در برابر دادگاه موسوم به قانون اساسی زیر نظر نظامیان انجام شد. اعلام برائتی آشكار از تحمیل اراده ژنرال ها بر خواست مردم انقلابی.

براساس گزارش رسانه های مصری، شورای امنای انقلاب مصر پیش تر اعلام كرده بود كه محمد مرسی رییس جمهور مصر سوگند 'حقیقی' ریاست جمهوری را روز جمعه در میدان التحریر و قسم 'صوری' را روز شنبه(امروز) در دادگاه قانون اساسی ادا خواهد كرد.

شبكه الجزیره گزارش داد كه یك شب پیش از تحویل رسمی قدرت ازسوی شورای نظامی حاكم به محمد مرسی، وی در سخنرانی خود در جمع مردم مصر گفت: جایی برای خلع قدرت مردم یا نمایندگان آن نیست... من از هیچ كدام از اختیارات رییس جمهور كوتاه نخواهم آمد.

این اشاره مرسی به بیانیه مكمل شورای نظامی بود كه دو روز پیش از اعلام پیروزی او برای كاهش اختیارات رییس جمهور صادر شده بود و همچنین تاكیدی بر رد تصمیم نظامیان برای انحلال پارلمان به بهانه تسلط اخوانی های اسلامگرا بر دو قوه مقننه و مجریه.

خبرگزاری رویترز گزارش داد كه مردم در همان میدانی كه نماد قیام علیه حسنی مبارك و بركناری وی شد فریاد می زدند: 'مرسی رییس جمهور است'، 'یا انقلاب كامل یا هیچ' و 'حكومت نظامیان ساقط باد، ما ملت خط قرمز هستیم.'

**مرسی: خون شهدا دینی بر گردن من است

---------------------------------------------------

مرسی در این سخنرانی كه الجزیره آنرا 'حماسی' توصیف كرد، افزود: انقلاب تا تحقق كامل اهداف آن ادامه دارد و من از هیچ حق انقلاب یا شهدای آن كوتاه نخواهم آمد. خون شهیدان دینی بر گردن من است.

رییس جمهور قانونی مصر سوگند اصلی خود را در برابر مردم انقلابی این گونه ادا كرد: به خدای عظیم سوگند یاد می كنم كه مخلصانه حافظ نظام جمهوری باشم، به قانون اساسی احترام بگذارم، حافظ منافع مردم به طور كامل باشم و از استقلال میهن و سلامت سرزمین حفاظت كنم.

مرسی مصری ها را خطاب قرار داد و گفت: ای مردان مقاوم انقلاب! ای ملت بزرگ! امروز به سوی شما آمدم زیرا ایمان كامل دارم كه شما منبع قدرت و مشروعیت هستید، مشروعیتی كه بر همه برتری دارد.

مرسی كه پیش از سخنرانی خود گارد حفاظتی مامور شده ازسوی شورای نظامی را با دو دست از خود دور می كرد، افزود كه 'جز خدا از كسی واهمه ندارد' و درحالیكه كت خود را از سینه اش كنار می زد گفت: به سوی شما آمدم بدون جلیقه ضد گلوله.

روی دیگر سخنان مرسی به طرف های خارجی بود. رییس جمهور مردم مصر تصریح كرد: امروز اینجا ایستاده ایم تا به جهان بگوییم: این مصر است و انقلابیون آن. آنها این حماسه را آفریدند... مصر آزاد شد و در روابط خارجی خود تصمیم گیرنده است... دیگر عرصه ای برای تبعیت از هیچ طرف خارجی وجود ندارد.

مرسی خاطر نشان كرد كه 'ما مفهوم جدیدی از روابط خارجی خواهیم ساخت... من با پیام صلح برای تمام جهان آمده ام، اما مصر پاسخ هر كس كه فكر تجاوز به آن را بكند خواهد داد.

**نگرانی غرب از سیاست خارجی آینده مصر

--------------------------------------------------

بی بی سی عربی نیز به سخنان محمد مرسی در ارتباط با سیاست خارجی آینده مصر معطوف شد و گزارش داد: مرسی اشاره كرد كه تمام تلاش خود را برای آزادی كسانی كه محاكمه نظامی و زندانی شده اند ازجمله عمر عبدالرحمن مبذول خواهد كرد.

بی بی سی افزود: شایان ذكر است كه عمر عبدالرحمن به حبس ابد در ایالات متحده آمریكا به اتهام برنامه ریزی در حملات تروریستی علیه مركز تجارت جهانی نیویورك محكوم شده است.

روزنامه واشنگتن تایمز آمریكا نیز به این نكته با موضعی تندتر در قبال محمد مرسی می پردازد و می نویسد: مرسی بزرگترین چالش برای ایالات متحده آمریكا خواهد بود، زیرا نگاه یك رییس جمهور اسلامگرا به جهان خارج همواره محل اختلاف با واشنگتن بوده است.

این روزنامه به نقل از 'اریك تراگر' تحلیلگر مركز سیاست های شرق نزدیك واشنگتن نوشت: محمد مرسی رییس جمهور مصر كه قرار است سوگند قانون اساسی را در روز شنبه به جا آورد چالش بزرگی برای منافع اساسی آمریكا در منطقه خواهد بود، زیرا دستور كار اخوان المسلمین دموكراسی را ترویج می كند، اما دشمنی او در قبال اسراییل صلح را در خاورمیانه با خطر روبرو خواهد كرد.

'میشل دن' مدیر شورای آتلانتیك در امور خاورمیانه به این روزنامه می گوید: دولت باراك اوباما همچنان روی ارتش مصر برای تامین منافع ایالات متحده حساب می كند، زیرا چاره ای جز تثبیت روابط مصر و آمریكا ندارد، اما اطمینانی هم وجود ندارد كه دولت آمریكا واقعا فكری برای تغییر در روابط كرده باشد.

این روزنامه تحلیل خود را با این عبارات به پایان می برد: حسنی مبارك رییس جمهور سابق مصر كه سه دهه بر كشور حكومت كرد هم پیمانی قوی برای ایالات متحده بود و واشنگتن در امور خاورمیانه، حفظ توافق نامه صلح با اسراییل و تحكیم روابط نظامی با خود به او اعتماد می كرد.

روزنامه واشنگتن پست نیز در تحلیلی می نویسد: در نگاه اول، مرسی كابوسی برای منافع آمریكا در منطقه به نظر می رسد به ویژه اینكه او انتقادات شدیدی را متوجه سیاست های آمریكا در خاورمیانه كرده، اسراییلی ها را طغیانگر توصیف و در اینكه حملات 11 سپتامبر 2001 كار تروریست های اعلام شده باشد، تشكیك كرده است.

**توسل به اغوای اقتصادی برای مهار مرسی

--------------------------------------------------

اما با این تفاصیل به نظر می رسد آمریكایی ها و سازمان های مالی بین المللی تلاش خود را معطوف به وابسته كردن مصر از حیث اقتصادی به كمك های مالی خارجی برای كنترل اسلامگرایان در این كشور و حفظ منافع بلندمدت خود در منطقه كرده اند.

'شادی حامد' كارشناس مسایل مصر در مركز بروكینگز واقع در دوحه قطر می گوید: آمریكا از نفوذ اخوان بهره خواهد گرفت، زیرا اخوان به آمریكا نیاز دارند و همچنین به اروپا تا اقتصاد مصر را برای ایستادن طولانی روی پاهای خود كمك كنند.

واشنگتن پست پروژه اغوای مالی مصر را كلید می زند و به نقل از منابع بلندپایه آگاه كه نامی از آنها فاش نشده می نویسد، آمریكایی ها قصد دارند در سفر آینده خود به قاهره صدها میلیون دلار از كمك ها را برای تحكیم نفوذ خود، ایجاد اعتماد متقابل با دولت مرسی و رویكردهای مشترك بین دو دولت اختصاص دهند.

رویترز نیز همین خط را دنبال می كند و در گزارشی تحلیلی از وضعیت اقتصادی مصر می نویسد: مصر در خواهد یافت كه جذب سرمایه گذاری های خارجی، وام و مساعده خارجی مورد نیاز برای احیای اقتصاد پریشان پس از ماه ها ناآرامی سخت خواهد بود.

با این مقدمه رویترز ادامه می دهد 'سخنگوی صندوق بین المللی پول گفته است روز جمعه كریستین لاگارد مدیر این صندوق با محمد مرسی درباره چالش های اقتصادی مقابل مصر و راهكارهای برخورداری از قرض های بین المللی گفت و گو كرده است.'

وی افزود: خانم لاگارد باز هم تكرار كرده است كه صندوق بین المللی پول آماده است مصر را كمك كند و از نزدیك با مقام های آن كار كند.

قرار است پس از تشكیل دولت، هیات صندوق بین المللی پول عازم قاهره شود و مبلغ وام اعطایی به مصر 3.2 میلیارد دلار آمریكا خواهد بود.

دریافت وام از سازمان های بین المللی مانند صندوق بین المللی پول مخالفان جدی نیز دارد، تجربه كشورهایی كه از بانك جهانی و صندوق بین المللی وام دریافت كرده اند نشان می دهد كه این وام ها نه تنها كمكی به اقتصاد آنها نكرده است، بلكه به ابزاری برای اعمال فشار تبدیل شده اند. به نظر می رسد كه وامدار كردن مصر راهكار غرب است كه پس از شكست دربرابر انقلاب مردم مصر به روش های جایگزین روی آورده است. خزانه داری آمریكا، بانك جهانی و صندوق بین المللی پول را ابواب خود می داند و برای آنها سیاستگذاری می كند.

پژوهش**9241**9123





:: برچسب‌ها: حیوانات , مرخصی , مربع ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: