جلیلی: ایران در مذاكرات مسكو بر حق غنی سازی اورانیوم تاكید كرد
نوشته شده توسط : chudae

به گزارش خبرنگار ایرنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران سه شنبه شب در جمع خبرنگاران با بیان اینكه نشست مسكو به گفت وگوهای جدی و طرح دیدگاه های تفصیلی ایران اختصاص داده شد، اظهار داشت: در این نشست به صراحت اعلام كردیم كه غنی سازی حق مسلم ایران است و غنی سازی اورانیوم برای مصرف صلح آمیز یك حق مسلم محسوب می شود.

وی افزود: بطور مستدل و با استفاده از اسناد حقوقی ثابت كردیم بسیاری از رفتارهای خلافی كه علیه ایران اعمال می شود، غیرقانونی است و باید متوقف شود.

جلیلی گفت: به صراحت اعلام كردیم چرا قطعنامه های شورای امنیت را غیرقانونی می دانیم و دلایل آن را بطور كامل مطرح كردیم.

وی در ادامه اضافه كرد: پس از گفت وگوهای بغداد رسانه های جهان می داند كه ما اعلام كردیم اگر گفت وگوها بخواهد موفق باشد باید جلسات كارشناسی تشكیل شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان كرد: این گفت وگوها وقتی می توانند موفق باشند كه در فواصل بین برگزاری گفت وگوها جلسات كارشناسی تشكیل شده تا بتواند دیدگاه های دو طرف را به هم نزدیك كند.

جلیلی گفت: ما از فاصله نشست بغداد تا مسكو پنج نامه برای آنان نوشتیم و تاكید كردیم كه لازمه موفقیت در مذاكرات تشكیل جلسات كارشناسی است.

وی افزود: این نظر را در استانبول هم مطرح كردیم وقتی كه خانم اشتون در برگزاری جلسات كارشناسی اذعان كردند. اما به هر حال طرف مقابل پس از دو ماه تاخیر توافق كرد كه جلسات كارشناسی برگزار شود. با این حال ما از این امر استقبال می كنیم و آن را حائز اهمیت می دانیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران خاطرنشان كرد: ویژگی های این دور از مذاكرات این بود كه مباحث به صورت جدی تر و فراتر از همیشه مطرح شد.

وی افزود: نشست مسكو به گفت وگوهای جدی و طرح دیدگاه های تفصیلی ایران اختصاص داده شد و در گفت وگوها با توجه به جامعیت مباحث جمهوری اسلامی ارزیابی دقیق و جامعی از آنچه كه در بغداد توضیح داده بودند، ارائه كردیم.

جلیلی گفت: آنها تاكید كردند كه برای ارائه نظرات خود در این مورد احتیاج به زمان دارند. به نظر من آنها امروز در معرض یك آزمون مهم برای جلب اعتماد ملت ایران قرار گرفته اند و باید در مسیری كه همكاری با ملت ایران است، قدم بردارند.

وی افزود: در این روند بهانه ای برای تشدید تحریم ها و مخالفت با فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران وجود ندارد.

وی تصریح كرد: با دلایلی كه اعلام شد، هیچ منطقی برای مخالفت با مسیر پیشرفت ملت ایران وجود ندارد. ما امیدواریم از فرصت ایجاد شده استفاده كنند و از بن بست خارج شوند. ما آمادگی داریم در مباحث كارشناسی هم از نظر حقوقی و هم از نظر سیاسی حقانیت دیدگاه های جمهوری اسلامی را بیان كنیم و گفت وگوها را از حالت گفت وگو برای گفت وگو خارج كنیم و فاصله بین دیدگاه ها را كاهش دهیم.

جلیلی در ادامه گفت وگو با خبرنگاران خاطرنشان كرد: آنها اعلام كردند جلسات كارشناسی در 12 تیرماه برگزار شود، ولی از آنجایی كه این روز روز تلخی برای مردم ایران بود و در این روز ناو آمریكایی هواپیمای ایرانی را هدف قرار داد با تعیین این روز مخالفت كرده و قرار شد روز دیگری را انتخاب كنیم.

وی افزود: پس از آنكه جلسات كارشناسی بتوانند مجموعه دیدگاه های جمهوری اسلامی مبتنی بر پنج محور را مطالعه كند. می توانیم امید داشته باشیم جلسه كارشناسان و معاونین بتواند در این خصوص نتایج قابل قبولی ارائه كند تا من و خانم اشتون بتوانیم برای زمان و مكان دور بعدی گفت وگوها تصمیم گیری كنیم.

وی اضافه كرد: این جلسات باید در راستای گفت وگو و همكاری باشد و هر گونه رفتار خلاف این مسیر غیر سازنده خواهد بود و پاسخ متقابل خواهد داشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در ادامه سخنان خود خاطرنشان كرد: فتوای مقام معظم رهبری فرصت بزرگی برای خلع سلاح جهانی ایجاد كرده است.

وی همچنین خاطرنشان كرد:حق ملت ایران برای دسترسی به غنی سازی اورانیوم و چرخه سوخت هسته ای باید به رسمیت شناخته شود.

وی افزود: این می تواند گام اول آنها باشد همان طور كه ما در رابطه با خلع سلاح هسته ای موضع خود را در عالی ترین سطح اعلام كردیم آنها هم باید حقوق ما را به رسمیت بشناسند.

جلیلی گفت: گام های اعتمادساز و همكاری در برخی موضوع ها ظرفیت مطرح شدن در این بخش را دارند. ما به سوخت 20 درصد احتیاج داریم چون این سوخت مصرف بیماران زیادی را تامین می كند، اما متاسفانه این سوخت در اختیار ما قرار داده نشد و ما بر اساس حقوق ان.پی.تی خود و با اتكا به دانشمندان خود توانسته ایم نیاز خود را تامین كنیم.

وی اضافه كرد: این دوره از مذاكرات صریح تر، جدی تر و غنی تر از همیشه انجام شد و ما لازمه پیشرفت و موفقیت گفت وگوها را در احترام به توافق هایی می دانیم كه پیش تر به دست آمده است.

جلیلی گفت: ما تاكید داریم كه در بحث محورهای اعلام شده از سوی ایران كه همان اعتماد سازی، شفاف سازی ، از بین رفتن تسلیحات كشتار جمعی و همكاری های متعارف هسته ای است، می توانند همكاری های متقابل را شكل دهند.

وی افزود: تا به این ترتیب گام های متقابل صورت گیرد و گام هایی كه نافی حقوق ملت ایران نباشد، از جمله اقداماتی كه علیه ایران انجام شده كنار گذاشته شود و حق غنی سازی اورانیوم 20 درصد به رسمیت شناخته شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان از میزبانی خوب روس ها تشكر و قدردانی كرد.

تیم های مذاكره كننده ایران و گروه 1+5 به سرپرستی 'سعید جلیلی' دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و 'كاترین اشتون' مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روزهای دوشنبه و سه شنبه چهار دور مذاكره در باره موضوع های پیشنهاد شده از سوی دو طرف گفت وگو كردند.

اروپام/2016**2242**518**1368**





:: برچسب‌ها: زرد ,
:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: