صنایع دستی، طراوت زندگی
نوشته شده توسط : chudae

از گذشته های دور تاكنون آیین و فرهنگ ملت ها در صنایعی تجلی یافته اند كه نشانگر روحیه خلاق و ویژگی های اقوام و ملل گوناگون است. صنایع دستی كه به عنوان یكی از مجموعه های وسیع از هنرهای سنتی هر كشور به شمار می رود، دارای جایگاه ویژه ای در فرهنگ بومی و معنوی ملت هاست.

صنایع دستی به مجموعه ای از صنایع و هنرهایی اطلاق می شود كه مهارت، ذوق و بینش انسان در آن نقش اساسي دارد و بخش اعظم مراحل ساخت آن با استفاده از مواد اولیه بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید، توسط دست و ابزار دستی ایجاد می شود كه نمایانگر ذوق هنری، خلاقیت فكری سازنده و همچنین بازتابی از تاریخ تمدن آن ملت و قوم است.

حفظ این صنایع و تقویت آن به عنوان آثار هنری كشورها به صورت ركن عمده ای از حیات فرهنگی ملت ها، تا مدت های مدیدی مورد توجه نبود. در دهم ژوئن سال 1964 میلادی، شورایی به نام 'شورای جهانی صنایع دستی'، به عنوان سازمان غیردولتی وابسته به یونسكو برای حفظ و گسترش این صنایع تاسیس شد و در قطعنامه پایانی نخستین كنگره جهانی صنایع دستی، شكل گیری این شورا با حضور مسوولان اجرایی، اساتید دانشگاه و صنعتگران بیش از 40 كشور جهان در نیویورك به تصویب رسید.

این سازمان با تعداد محدودی از اعضا، كار خود را آغاز كرد و با گذشت زمان و عضویت كشورهای دیگر، اكنون با دارا بودن بیش از 100 عضو در w.c.c ، نام اختصاری World Crafts Council یا همان 'شورای جهانی صنایع دستی' در سراسر جهان فعالیت می كند.

شورای جهانی صنایع دستی، از 'مجمع عمومی' و 'هیات اجرایی' تشكیل شده است. مجمع عمومی شامل پنج مجمع منطقه ای برای آسیا و اقیانوسیه، آفریقا، اروپا، آمریكای شمالی و آمریكای جنوبی است كه در راس هر یك از آنها یكی از معاونان شورای جهانی صنایع دستی قرار دارد.

هدف اصلی این شورا، ارائه آینده ای بهتر برای سازندگان یا تولیدكنندگان صنایع دستی در سراسر جهان است.از اهداف دیگر شورای مذكور می توان كمك و راهنمایی صنعتگران دستی و همچنین بالا بردن سطح اطلاعات تخصصی و حرفه ای آنها با توجه به زمینه های متفاوت فرهنگی موجود در هر یك از كشورهای عضو، حفظ و تقویت صنایع دستی و ایجاد همبستگی میان صنعتگران را نام برد.

شورای جهانی صنایع دستی، برای دست یابی به اهداف ذكر شده، دارای فعالیت های مختلفی چون ایجاد ارتباط با سایر سازمان های بین المللی و استفاده از كمك های آنها نظیر یونسكو، برنامه عمران ملل متحد (یا برنامه توسعه ملل متحد) (U.N.D.P) و بانك جهانی، ارتباط و مذاكره با اتحادیه های اقتصادی بین المللی نظیر جامعه اروپا ( E.C) درمورد تعدیل حقوق گمركی و ایجاد تسهیلات برای ورود صنایع دستی از كشورهای آسیا، آفریقا و امریكای لاتین،فراهم كردن زمینه و ایجاد ارتباط برای مبادله كارشناس و كارآموز میان كشورهای عضو، برگزاری كنفرانس ها، سمینارها، نمایشگاه های بین المللی صنایع دستی، تهیه و انتشار كتب و گزارش های تخصصی و همچنین نشریه خبری است.

كشورهای بسیاری با عضویت در این سازمان تلاش كرده اند تا در روند حفظ ارزش صنایع دستی و شناساندن فرهنگ كشور خود بوسیله این صنایع، نقش موثری داشته باشند.

ایران نیز از سال 1347 هجری خورشیدی یعنی پنج سال بعد از تشكیل این شورا، به عنوان یكی از ارگان های مسوول صنایع دستی، به عضویت مجمع آسیا و اقیانوسیه این شورا در آمد و از سال 1993 تا 1996 ریاست مجمع آسیا و اقیانوسیه را بر عهده داشته است.

در ایران، كالاهایی كه به عنوان صنایع دستی تلقی می شوند می توان ' گلیم، فرش، گبه، شیشه گری، منبت كاری، مینا كاری، سفال، چوب ، چیدمان - تكه چسبانی سه بعدی ،منجوق دوزی،منبت كاری ،كلاژ (نوعی چیدمان) شامل ریز دانه ها ، پارچه ،كاغذ ، عكس ،آشپزی ،باغبانی، خاتم كاری ،فلز كاری،معرق كاری ،سوزن كاری،شماره دوزی ،گل دوزی و غیره...' را نام برد.

دهم ژوئن به عنوان 'روز جهانی صنایع دستی' نام گذاری شده است و هر ساله این روز، با برگزاری مراسمی خاص چون برگزاری نمایشگاه ها و كارگاه های نمایشی شیوه های تولید آثار، برپایی همایش ها و ارائه مقالات و ایراد سخنرانی هایی پیرامون جایگاه و ابعاد مختلف این هنر، همچنین تجلیل از هنرمندان و دست اندركاران صنایع دستی، گرامی داشته می شود تا كشورها با شناخت ارزش واقعی این صنایع و جایگاه آن، در روند گسترش صنایع و هنرهای دستی خود اهتمام ورزند.

با فرا رسیدن این روز امید است كه مسوولان امر با تلاش در جهت ارتقای هر چه مطلوب تر جایگاه صنایع دستی، كاربردی كردن این محصولات برای استفاده در سبد خرید خانواده‌ها، ادارات و ... ، افزایش خدمات ارائه شده به صنعتگران، معرفی و ترویج هرچه بهتر و بیشتر صنایع دستی در داخل و خارج از كشور، بازاریابی و افزایش صادرات صنایع دستی، در شناساندن فرهنگ این مرز و بوم به جهانیان كوشا باشند و در كنار آنها مردم نیز با حمایت از این صنایع ، حفظ بازار و رونق آن، آیین و فرهنگ ملی كشور را غنی و پربارتر سازند.

اطلاع**9128**1717





:: برچسب‌ها: بهار , رنگ , خانه ,
:: بازدید از این مطلب : 269
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: